Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Köptips NG900?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    14

    Köptips NG900?

    Hej alla, ja e ny på forumet och förhoppningsvis en blivande medlem av saab turbo-familjen

    ja har kollat en hel del i forumet efter köptips och dyl. men har knappt hittat någonting...
    Det e nämligen så att jag har varit och kollat på två ng900 turbo, och nu vet jag inte riktigt vilken ja ska bestämma mig för att köpa
    Bil nr1 har en motor som endast gått 8-900mil och ny turbo och kopplingslamell m.m, men den är ganska sliten i inredningen och lacken (men väldigt lite rost). Den hade Sensonic, som verkade funka bra. Killen hade heller ingen riktig dokumentation över bilen.

    Bil nr2 var fräshare i lack (vinröd) och inredning, men hade gått ca 22k mil. Däremot fanns ordentlig dokumentation och servicebok, där ingick även 17" Aero-fälgar.

    vilken skulle ni valt?? varför??
    Yucko the Clown

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Skulle inte köpt sensonic iaf, verkar rätt tråkigt och tror dom är rätt svår sålda.
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Sensonic är inte tråkigare mer än att det kanske kan bryta lite på låga växlar.. tror inte du klarar växla lika fort med en vanlig man. som med sensonic då det bara är att dra.. Sen hur hållbarhet å sånt är det vet jag ej så mycket om.. min kompis har då haft sin ett par år den har hållt.. men tror den var byt två gånger innan så ????
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Hejsan,
    antar att bil numer 1 är röd och i Malmö? Hur som helst, du har PM angående bilköpet och ett hett tips,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    beror ju lite på hur länge du planerat behålla bilen, o vad du tänkt ha den till... en välservad bil i fint skick är nog bättre en en skabbig trots färre mil, å andra sidan kan man kanske pruta ner och fixa till den... en färsk motor är ju bättre om du tänkt trimma
    svårt att säga... hade sensonic o den krånglade mest så den byggdes om till manuell....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    14
    Hmmm... Verkar vara blandade uppfattningar om sensonic
    Jag har snackat med en kille som är ganska hemma på just SAAB, och han sa iaf att om man inte märkte ngt av att den hoppade ur växlarna och den flöt på bra, så skulle det inte vara några större problem... för ja funderar faktiskt på å köpa den med ny motor, för att det är ju ändå det som (nästan) är viktigast. Eller vad tycker ni?
    Yucko the Clown

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Först och främst: Välkommen!

    Sensonic är väl ok så länge det funkar. Men när det går sönder (och den verkar ju ha en förmåga att göra det också) så blir det snordyrt att laga.

    Då är det lika bra att bygga om till manuell när det händer..



    Men som svar på frågan då: Jag skulle valt bil nummer 2. Att den inte har sensonic ser jag som en fördel. Dessutom verkar den omskött. Det tycker jag är viktigare än att den gått få mil.


    Gällande bil nummer 1:
    Fanns dokumentation på motor och turbobytet? Om inte så har du ju inga garantier för att motorn inte gått 80000 mil istället för 800 mil. (Har han nu köpt en ny motor så är det ju lite konstigt om han inte har nått slags kvitto av nått slag...)

    Finns papper för den nya motorn och turbon så är det ju en fördel med fräsch motor. Trisst däremot om lacken och inredningen är riktigt sunkig, då dessa också är dyra att åtgärda.


    Svårt att säga egentligen vilken du ska välja. Båda har sina för och nackdelar och båda kan vara riktiga bottennapp eller kanonköp. Det där vet man ju aldrig i förväg, tyvärr.

    Gällande allmänna köpråd:

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=53169
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... p?t=105546
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... p?t=105894
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=82607
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=65231
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=56959
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    14
    mm men de e här som de kluriga kommer, jag har fått nys om att det fanns en hel del gömd rost på den andra, plus en hel del andra defekter...

    jag håller såklart med dig om att det inte är säkert att han har bytt motorn, men den såg iaf splajs ny ut, och gick som en klocka... bilen kommar även från trollhättan från början, så de kan ju vara så att förra ägaren har fixat en motor svart från fabrik?

    P.S visste inte att de va sånt tryck i saabs turbobilar satan va de gick!
    Yucko the Clown

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av MrGyntro
    mm men de e här som de kluriga kommer, jag har fått nys om att det fanns en hel del gömd rost på den andra, plus en hel del andra defekter...

    jag håller såklart med dig om att det inte är säkert att han har bytt motorn, men den såg iaf splajs ny ut, och gick som en klocka... bilen kommar även från trollhättan från början, så de kan ju vara så att förra ägaren har fixat en motor svart från fabrik?
    Aha. Ja, då var det ju annat. Kolla köptipsen och köp den bilen som känns rätt helt enkelt. Är väl det tipset jag kan ge i så fall.

    Citat Ursprungligen postat av MrGyntro
    P.S visste inte att de va sånt tryck i saabs turbobilar satan va de gick!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    14
    Okej, tack ska ni ha iaf för alla tips

    Måste säga att de e ett j*vligt bra forum det här
    Yucko the Clown

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    37
    köper du bil nummer 1 så lägg ett par tusen på en bra rekond, typ Mr Cap. du får en klart finnare bil när dom e klara

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    MrGyntro,
    Om du slår till på saaben eller en annan saab för den del så glöm inte att lägga upp bilder samt att ta dig till Ring Knutstorp nästa år så man får se pärlan på nära håll Lycka till med köpet,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

Liknande ämnen

  1. Köpa 9-3 SC, Köptips.
    Av Glader9991 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 21:24
  2. köptips sommardäck
    Av davva i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 18:20
  3. Köptips NG900 2,5V6
    Av Arc i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 15:19
  4. Köptips 9-5/900/9000
    Av Infusion i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 14:24
  5. Köptips
    Av Granbom i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •