Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: SQR Steg 4 och motorgaranti?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    13

    SQR Steg 4 och motorgaranti?

    Tjena, jag har en Saab 93 aero med SQR steg 4 på G, den är fullservad med komplett ifylld servicebok, men hjälper det när det sitter ett SQR chip i den? Får man ut eventuella skador som nu inte SQR täcker med sin garanti och som inte har med trimmet att göra, på den vanliga motorgarantin?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    NEJ, då bilen är modifierad...

    Men, "kanske" om du tänker på kamkedja tex. Med tur kan man få den bytt om den är skadad pga oilsludge tex.

  3. #3
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Om du kan bevisa att det inte är pga trimmet t.ex motorn gått sönder så gäller garantin, om du nu menar den förlängda garantin. Annars med vanligt försäkringsbolag kan det vara lite svårare om de vet att bilen är/varit trimmad..

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Ok, Saab kommer inte ersätta en motor som är trimmad, speciellt inte med steg4. Om de vet om det. Det finns inte en chans i hela världen att de ställer upp på det. Det är dessutom omöjligt att bevisa att det inte skulle varit trimmet som pajat det. Dessutom så upphör garantin vid modifikationer utöver original. Det är glasklart och inget att bråka om. Trim=Risk.

    Det enda jag kan tänka mig är kamkedja pga oilsludge, det är knappast trimrelaterat och vissa har fått igenom det.

    Det kan inte finnas nån mer komponent som man kan utesluta trimmet ifrån att paja när vi pratar motorskador?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    13
    Men ersätter inte SQR det då? För gör inte de som Nordic att de lämnar en garanti på deras produkter, att om det händer något som har med trimmet att göra, så ersätter de det?

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av VirreViggen
    Men ersätter inte SQR det då? För gör inte de som Nordic att de lämnar en garanti på deras produkter, att om det händer något som har med trimmet att göra, så ersätter de det?
    En sådan drömvärld finns tyvärr inte....

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 818
    och det är väl rätt fårståligt tycker jag

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Citat Ursprungligen postat av VirreViggen
    Men ersätter inte SQR det då? För gör inte de som Nordic att de lämnar en garanti på deras produkter, att om det händer något som har med trimmet att göra, så ersätter de det?
    Nordic tar över SAABS nybilsgaranti, som för närvarande är på 2år. Således så har en 9-3Aero MY01 INTE någon garanti kvar ifrån Nordic om den är trimmad där.

    Även maskinskadan från försäkringsbolaget upphör iom trim och även Saabs motorgaranti. Som sagt tidigare. Trim=Risk men otrimmat lika med skittråkigt

    /Rydde

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969
    Åker man med steg4 brukar väl det i regel betyda att man rör sig i gränslandet för vad motorn klarar av och får väl vara glad så länge det hela håller ihop d.v.s. inte skylla på Saab/trimfirman om man får byta ett och annat...
    Kör man med steg 1 som inte ens når upp till standard Aerosiffror kan man ju förvänta sig bättre hållbarhet...
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Ja självklart Fredrik.

    Men en Trionic7 motor klarar runt 300hk och 420nm iaf. Sen vad man kallar det steget är ju upp till var och en..

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det enda jag kan tänka mig är kamkedja pga oilsludge, det är knappast trimrelaterat och vissa har fått igenom det.
    Det är visst i högsta grad trimrelaterat! Högre förbränningstryck ger mer "blow by" och en eventuell för fet blandning ger äckligare innehåll på det som passerar ned i tråget. Kan verkligen förstå om verkstaden säger stopp om de upptäcker trim på en sludge:ad motor.

    Följdaktligen tycker jag nog det kan vara bra att byta olja ännu tätare om man kör en trimmad bil. Särskillt om man gillar att gasa. Har man sedan en eftermarknadskobra med godtycklig vevhusvent.konstruktion så bör man vara ännu noggrannare med bytena.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det enda jag kan tänka mig är kamkedja pga oilsludge, det är knappast trimrelaterat och vissa har fått igenom det.
    Har man sedan en eftermarknadskobra med godtycklig vevhusvent.konstruktion så bör man vara ännu noggrannare med bytena.
    Berätta mer. Vad brukar vara dåligt (felbyggt) ?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det enda jag kan tänka mig är kamkedja pga oilsludge, det är knappast trimrelaterat och vissa har fått igenom det.
    Har man sedan en eftermarknadskobra med godtycklig vevhusvent.konstruktion så bör man vara ännu noggrannare med bytena.
    Berätta mer. Vad brukar vara dåligt (felbyggt) ?
    Vet inte. Detta var vad Dr Boost skrev för ett par år sedan här, och det låter ju rimligt. Därmed inte sagt att alla "hempulade" saxofoner är dåliga - man kan ha uppmärksammat eventuella problem och konstruerat om vid det här laget. Så vad som kan vara felbyggt kan jag inte säga. Det har väl att göra med det dynamiska resp. statiska trycket vid olika ställen i röret att göra antar jag.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Om jag förstått rätt är det ganska viktigt för funktionen av VV att det blir "bra sug" i anslutningen mot kobran. Om anslutningen för VV placeras fel blir suget sämre alt upphör helt och VV funkar inte alls bra.

    Någon som kan detta bättre kan säkert reda ut begreppen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 198
    Ejektorverkan med ett "hempul" kan lämna mycket i övrigt att önska.

    Att bara göra en "upsize" betyder ju inte att V.V automatiskt blir ens i närheten vad SAAB strävade efter. Ejektorverkan handlar ju om var du har uttaget samt vilken atackvinkel den har.

    Att minska tryckfallet är ju primärt. Tyvärr så tror jag inte focus har legat på V.V.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    395
    garanti SQR
    UPPGRADERINGS- OCH TÄVLINGSPRODUKTER, dvs. produkter som är för effekthöjande ändamål
    Vi lämnar funktionsgaranti på produkten. Full returrätt inom 10 dagar. Vi står inte för några följdskador. Ej heller för direkta eller indirekta förluster beroende på person- eller förmögenhetsskada eller skada på annan än av oss levererad egendom ansvaras ej.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Citat Ursprungligen postat av 95sqr
    garanti SQR
    UPPGRADERINGS- OCH TÄVLINGSPRODUKTER, dvs. produkter som är för effekthöjande ändamål
    Vi lämnar funktionsgaranti på produkten. Full returrätt inom 10 dagar. Vi står inte för några följdskador. Ej heller för direkta eller indirekta förluster beroende på person- eller förmögenhetsskada eller skada på annan än av oss levererad egendom ansvaras ej.
    Det är alltså en funktionsgaranti på Trionicboxen, avgassystem etc etc som medföljer trimsatsen, inget annat Det låter ju vettigt att de lämnar garanti på att de produkter de säljer fungerar när de kommer fram..

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    198

    Re: SQR Steg 4 och motorgaranti?

    Citat Ursprungligen postat av VirreViggen
    Tjena, jag har en Saab 93 aero med SQR steg 4 på G, den är fullservad med komplett ifylld servicebok, men hjälper det när det sitter ett SQR chip i den? Får man ut eventuella skador som nu inte SQR täcker med sin garanti och som inte har med trimmet att göra, på den vanliga motorgarantin?
    virre, håll dig till 440:in istället

Liknande ämnen

  1. Ang motorgaranti.
    Av varaderon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 23:17
  2. Motorgaranti
    Av jgranath i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 15:49
  3. 9-5 motorgaranti
    Av bjolester i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 11:32
  4. motorgaranti 9-5
    Av s40 ATM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 16:27
  5. Motorgaranti
    Av Leop i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •