Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Pissdålig värme NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

    Pissdålig värme NG900

    Nu när det är minusgrader ute så känns det lite som att bilen inte har den värme man skulle vilja ha i kupen.

    ACC:n är kalibrerad, inga fel, motorn når rätt temp enligt mätaren, inte mätt vattnet exakt, men annars stabil på mätaren, mitt i. Drar man på HI så borde man ju kunna känna riktigt het luft ur spjällen, men det är mer ljummet. Den når ju det inställda, men det tar tid och fläkten får jobba hårt på autoläget...

    Vad ska man börja kolla?
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Blir det samma om du ställer in den manuellt så den blåser från mittenmunstyckena istället för auto?

    Om den står på Auto får den gärna för sig att sprida ut luften på alla munstyckena och framförallt på rutorna, och där försvinner ju en hel del värme...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Blir det samma om du ställer in den manuellt så den blåser från mittenmunstyckena istället för auto?

    Om den står på Auto får den gärna för sig att sprida ut luften på alla munstyckena och framförallt på rutorna, och där försvinner ju en hel del värme...
    Japp, det ger bara ljummen luft det med....
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Zpider
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Blir det samma om du ställer in den manuellt så den blåser från mittenmunstyckena istället för auto?

    Om den står på Auto får den gärna för sig att sprida ut luften på alla munstyckena och framförallt på rutorna, och där försvinner ju en hel del värme...
    Japp, det ger bara ljummen luft det med....
    Ok, då vette fan va det kan vara.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    vanligaste felet att man inte får värme i kupen är ju att kylarvätskan börjar ta slut. Värmepacket kanske är trasigt på något sätt eller så har ACC datorn fått fnatt. Koppla bort batterispäningen ett tag o se om det hjälper. Hade en kund på jobbet vars ACC anläggningen i hennes 9-5 inte stanna ens när hon tagit ur nyckeln ur bilen. Den levde sitt eget liv så att säga..
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    ACC:n funkar som den ska för övrigt, inga konstigheter där, kylvätska finns såklart, och inget onormalt där heller, inget onormalt tryck eller att det skulle försvinna nåt ur kärlet. Slangarna är inte stenhårda eller nåt, och ingen luft i systemet. den värme som finns kommer ju jämt o fint, bara det att det är otillräkligt.

    Värmepaket trasigt tolkar jag som igensatt i detta fall, för vore det trasigt = sprucket så skulle jag förmodligen bli blöt om fossingarna. Det är det enda jag kan komma på annars.
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    om jag inte minns fel så var ju dålig värme ett av barnsjukdomarna för 900 när det begav sig -94. i värsta fall får du byta värmepaket
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    om jag inte minns fel så var ju dålig värme ett av barnsjukdomarna för 900 när det begav sig -94. i värsta fall får du byta värmepaket
    Men ska inte dessa vara botade på en 97:a? Hade bilen sålts ny med lika dålig värme hade jag som kund lämnat tillbaka den direkt....
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    skulle ändå chans mina mynt på värmepaketet i ditt fall.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    skulle ändå chans mina mynt på värmepaketet i ditt fall.
    Håller med, ska börja med en rejäl spolning så får vi se....

    Är luftning av systemet nåt problem på dessa bilar om man tömt hela systemet?
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    hade dålig värme i min 900-95 o den jag har nu en -96, är det kallt ute så har jag full värme på, men kör man sakta blir det mycket varmare, kanske är nått utsug baktill som drar ut väl mycket luft?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    borde ändå blåsa varm luft. du kanske får gasa lite mer o få upp motortempen bara
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Zpider
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    skulle ändå chans mina mynt på värmepaketet i ditt fall.
    Håller med, ska börja med en rejäl spolning så får vi se....

    Är luftning av systemet nåt problem på dessa bilar om man tömt hela systemet?
    Jag har ett värmepaket till salu om intresse finns.

    Bara att PM;a
    Hinner inte med allt.....

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    Mina saabar har alltid haft bra med värme utan när slangen som går in genom torpeden var sprucken. då blev det bara kallluft ananrs har jag aldrig haft problem med värmen. har både haft en -95 och -96 åkte till jobbet i morse och drog på full värme. tog mig 10 max innan jag höll på att svettas ihjäl. Då var det 1.5 minus

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Har du testat att blåsa rent kupésensorn?
    SAAB 9-5 Aero

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Blåser det mycket ur munstyckena om du vrider upp fläkten på max?

    Kom nämligen att tänka på en grej...

    Ett longshot, men va tusan. Är ju enkelt att kolla så...

    Kolla upp så att kupéluftfiltret ser ok ut. Är det fullständigt igensatt kanske fläkten inte får nog med friskluft? Mindre luft genom värmepaketet = mindre värme i kupén?

    Bara en tanke...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Har en ng900 96 o jag tycker oxå att värmen o framförallt kraften i fläkten lämnar endel övrigt att önska.
    Var mkt. bättre i min 9-3 02 som jag hade innan. Fast allat annat e mkt. roligare i den nya bilen

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Snöhatare
    Har du testat att blåsa rent kupésensorn?
    Vart sitter den?
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Blåser det mycket ur munstyckena om du vrider upp fläkten på max?
    Tillräckligt för att funka som hårtork

    Ja, det blåser på bra så det tror jag inte är problemet....
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Zpider
    Citat Ursprungligen postat av Snöhatare
    Har du testat att blåsa rent kupésensorn?
    Vart sitter den?
    Den sitter brevid värmesitsknapparna, utsidan ser ut som ett sikte, plockar du ur accpanelen så kommer du åt att ta ur givaren för rengöring.

    Funkar inte denna givare så kan inte accpanelen (styrenheten) känna av kupétemperaturen. Det är mer regel än undantag att de är fyllda med damm
    SAAB 9-5 Aero

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 23:34
  2. Ingen värme ng900 -94'a
    Av potatis i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 14:54
  3. Värme i NG900
    Av lws349 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 10:50
  4. Dålig värme i ng900
    Av RichardPersson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •