Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 9-5 (Aero).... en vägg?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475

    9-5 (Aero).... en vägg?

    Varför har 9-5 aero så låg toppfart? Är den hastighetsbegränsad vid 240km/h eller är karossen lika strömlinjeformad som en vägg?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Hej,

    Det finns en begränsning vid 240 km/h, de senare modellerna vid 250 km/h

    mvh
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    9-5 Aero har tvärtom mycket god aerodynamik, och är dessutom fint "balanserad" mellan främre och bakre lyftkrafter i högre farter.

    Räkna med att nästan varva ur 5:an med ca. 300 hk.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Tack för det, för något stämde inte. Är det enkelt att ta bort denna spärr?
    Vad är farten om den "nästan" varvar ur på 5:an?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Tack för det, för något stämde inte. Är det enkelt att ta bort denna spärr?
    Spärren sitter i styrprogrammet i ECM. Kräver således ny mjukvara (läs: trim).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Tack för det, för något stämde inte. Är det enkelt att ta bort denna spärr?
    Spärren sitter i styrprogrammet i ECM. Kräver således ny mjukvara (läs: trim).

    Mvh

    KK
    Vågar man trimma? Hur håller lådan och motorn (läs kolvar) för ett steg 3? Har man koll på värmeutveckling och spikning då?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Vågar man trimma? Hur håller lådan och motorn (läs kolvar) för ett steg 3? Har man koll på värmeutveckling och spikning då?
    Vilken årsmodell pratar vi om? Personligen tror jag mer på ett "hyfsat snällt" steg 3 än ett steg 1...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Vågar man trimma? Hur håller lådan och motorn (läs kolvar) för ett steg 3? Har man koll på värmeutveckling och spikning då?
    Vilken årsmodell pratar vi om? Personligen tror jag mer på ett "hyfsat snällt" steg 3 än ett steg 1...

    Mvh

    KK
    -00 eller -01.
    Jag tror också att låga mottryck hjälper motorn att hålla ihop, är du inne på samma linje? Blir det inga problem med spridarna?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    -00 eller -01. Jag tror också att låga mottryck hjälper motorn att hålla ihop, är du inne på samma linje?
    Ja, man bör ha klart bättre förutsättningar att få det att hålla ihop med ett "väl avstämt" koncept.

    De "begränsande" punkterna är:

    - avgas (3" framrör och 2,5" efter racekat är "lagom")
    - turbinhus (#5, bör bytas mot ett #6)
    - intercooler
    - luftburk (bör öppnas och röret in till den avlägsnas)
    - inloppsrör (den s.k. "kobran")
    - bränsle (3,5 bars regulator eller "grönisar" fixar biffen)

    Självklart skulle det inte skada med kralligare kolvar heller, men det är en annan femma...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    -00 eller -01. Jag tror också att låga mottryck hjälper motorn att hålla ihop, är du inne på samma linje?
    Ja, man bör ha klart bättre förutsättningar att få det att hålla ihop med ett "väl avstämt" koncept.

    De "begränsande" punkterna är:

    - avgas (3" framrör och 2,5" efter racekat är "lagom")
    - turbinhus (#5, bör bytas mot ett #6)
    - intercooler
    - luftburk (bör öppnas och röret in till den avlägsnas)
    - inloppsrör (den s.k. "kobran")
    - bränsle (3,5 bars regulator eller "grönisar" fixar biffen)

    Självklart skulle det inte skada med kralligare kolvar heller, men det är en annan femma...

    Mvh

    KK
    Kan man inte få problem med vevhusventilationen om man byter till större inloppsrör till turbon? Blir det trim så är det avgas och programvara som kommer att göras. Vilken effekt hamnar man på då om man vill vara hyfsat säker...270-280hk? Med 300hk vettefan om jag vågar sova om nätterna.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    www.nordictuning.biz

    Där har du en trimsats som ger 300hk på 9-5 Aero!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Hej.


    Jo finns risk att man sabbar VV mer om nya inloppsröret inte är korrekt utformat.


    Vill du ha bättre sömn om nätterna med 300hk så är ju T5-kolvar en tämligen ekonomisk lösning.


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Kan man inte få problem med vevhusventilationen om man byter till större inloppsrör till turbon? Blir det trim så är det avgas och programvara som kommer att göras. Vilken effekt hamnar man på då om man vill vara hyfsat säker...270-280hk? Med 300hk vettefan om jag vågar sova om nätterna.
    Runt 280 hk med ett lämpligt steg 3 så har man lite marginal i alla fall.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Kan man inte få problem med vevhusventilationen om man byter till större inloppsrör till turbon?
    http://cars.maptun.com/bilder/55_383_motor_006.jpg

    Detta kanske kan vara nåt ??

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 607
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Detta kanske kan vara nåt ??
    Det där såg trevligt ut

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    ttp://cars.maptun.com/bilder/55_383_motor_006.jpg

    Detta kanske kan vara nåt ??
    Jag tycker att det där ser lite väl "designat-hemma-på-kammaren-och-ihopsnickrat-på-metallslöjden" ut...

    Ta och fundera på var banjoskruven hamnar i det där röret.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    "Man kan göra så, men det är inte rätt"


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    "Man kan göra så, men det är inte rätt"
    Liten korrigering: "Man kan göra så om man har smidda kolvar, men det är inte mer rätt för det"...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Jag har hört att skillnaden mellan smidda och gjutna kolvar är att de smidda har högre motståndskraft mot spikning. Kommentarer?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    smidda saker har väl alltid bättre hållbarhet än gjutna?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

Liknande ämnen

  1. Väv utan struktur på vägg
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 14:48
  2. Sätta upp spegel på vägg
    Av olkarl i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 23:43
  3. Tjejen backade in min pärla i en vägg!
    Av sOnicen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •