Varför har 9-5 aero så låg toppfart? Är den hastighetsbegränsad vid 240km/h eller är karossen lika strömlinjeformad som en vägg?
Varför har 9-5 aero så låg toppfart? Är den hastighetsbegränsad vid 240km/h eller är karossen lika strömlinjeformad som en vägg?
F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78
Hej,
Det finns en begränsning vid 240 km/h, de senare modellerna vid 250 km/h
mvh
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
9-5 Aero har tvärtom mycket god aerodynamik, och är dessutom fint "balanserad" mellan främre och bakre lyftkrafter i högre farter.
Räkna med att nästan varva ur 5:an med ca. 300 hk.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Tack för det, för något stämde inte. Är det enkelt att ta bort denna spärr?
Vad är farten om den "nästan" varvar ur på 5:an?
F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78
Spärren sitter i styrprogrammet i ECM. Kräver således ny mjukvara (läs: trim).Ursprungligen postat av Flåklypa
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Vågar man trimma? Hur håller lådan och motorn (läs kolvar) för ett steg 3? Har man koll på värmeutveckling och spikning då?Ursprungligen postat av KK
F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78
Vilken årsmodell pratar vi om? Personligen tror jag mer på ett "hyfsat snällt" steg 3 än ett steg 1...Ursprungligen postat av Flåklypa
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
-00 eller -01.Ursprungligen postat av KK
Jag tror också att låga mottryck hjälper motorn att hålla ihop, är du inne på samma linje? Blir det inga problem med spridarna?
F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78
Ja, man bör ha klart bättre förutsättningar att få det att hålla ihop med ett "väl avstämt" koncept.Ursprungligen postat av Flåklypa
De "begränsande" punkterna är:
- avgas (3" framrör och 2,5" efter racekat är "lagom")
- turbinhus (#5, bör bytas mot ett #6)
- intercooler
- luftburk (bör öppnas och röret in till den avlägsnas)
- inloppsrör (den s.k. "kobran")
- bränsle (3,5 bars regulator eller "grönisar" fixar biffen)
Självklart skulle det inte skada med kralligare kolvar heller, men det är en annan femma...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Kan man inte få problem med vevhusventilationen om man byter till större inloppsrör till turbon? Blir det trim så är det avgas och programvara som kommer att göras. Vilken effekt hamnar man på då om man vill vara hyfsat säker...270-280hk? Med 300hk vettefan om jag vågar sova om nätterna.Ursprungligen postat av KK
F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78
www.nordictuning.biz
Där har du en trimsats som ger 300hk på 9-5 Aero!
/Marcus
9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95
Hej.
Jo finns risk att man sabbar VV mer om nya inloppsröret inte är korrekt utformat.
Vill du ha bättre sömn om nätterna med 300hk så är ju T5-kolvar en tämligen ekonomisk lösning.
Mvh
B256R@1100kg. SwedishPerformance.
Att trimma är silver, lätta är guld.
Runt 280 hk med ett lämpligt steg 3 så har man lite marginal i alla fall.Ursprungligen postat av Flåklypa
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
http://cars.maptun.com/bilder/55_383_motor_006.jpgUrsprungligen postat av Flåklypa
Detta kanske kan vara nåt ??
Det där såg trevligt utUrsprungligen postat av AeroRydde
Jag tycker att det där ser lite väl "designat-hemma-på-kammaren-och-ihopsnickrat-på-metallslöjden" ut...Ursprungligen postat av AeroRydde
Ta och fundera på var banjoskruven hamnar i det där röret.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
"Man kan göra så, men det är inte rätt"
Mvh
B256R@1100kg. SwedishPerformance.
Att trimma är silver, lätta är guld.
Liten korrigering: "Man kan göra så om man har smidda kolvar, men det är inte mer rätt för det"...Ursprungligen postat av 32991
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Jag har hört att skillnaden mellan smidda och gjutna kolvar är att de smidda har högre motståndskraft mot spikning. Kommentarer?
F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78
smidda saker har väl alltid bättre hållbarhet än gjutna?
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...