Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Handbroms tar obefintligt? 9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    239

    Handbroms tar obefintligt? 9-3

    Hej min handbroms tar knappt ingenting, bilen står still endast på sista hacket, vad brukar vara fel?
    Ska snart byta skivor och klossar bak, ska man kanske byta allt till handbromsen då också när man ändå är där och håller på eller räcker det med att justera?
    bilen det handlar om är en 9-3 00á ca12300 mil
    SAAB TONAFISH POWER
    SAAB 9-3´08 Biopower

  2. #2

    Re: Handbroms tar obefintligt? 9-3

    Citat Ursprungligen postat av TURBO PUTTE
    Hej min handbroms tar knappt ingenting, bilen står still endast på sista hacket, vad brukar vara fel?
    Ska snart byta skivor och klossar bak, ska man kanske byta allt till handbromsen då också när man ändå är där och håller på eller räcker det med att justera?
    bilen det handlar om är en 9-3 00á ca12300 mil
    Min ng900 är precis likadan. Dock så är skivor + belägg hyffsat nytt. Så jag är med intresserad av vad det kan vara
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  3. #3
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 694
    Medlem#
    2378
    Pröva att justera först. Vet du hur man gör?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724
    Jag har länkat till justeringsinstruktion i denna tråd:http://forum.saabturboclub.com/phpbb...c.php?t=101272

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Backarna brukar hålla länge , brukar bara vara att justera ! men kolla backarna om de är slitna så byt , kolla även handbroms vajern Dålig handbromsverkan är ett vanligt fel enligt besiktningsmännen på saab 900 NG och 9-3 !

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    239
    Tänkte lämna in det på ok macken så får dom byta skivorna,
    Dom lär ju sitta som berget, brukar ju vara ett helvete att bara få bort däcken, tog tre timmar förra hösten.
    Hoppas det bara är att justera då.
    SAAB TONAFISH POWER
    SAAB 9-3´08 Biopower

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av TURBO PUTTE
    Tänkte lämna in det på ok macken så får dom byta skivorna,
    Dom lär ju sitta som berget, brukar ju vara ett helvete att bara få bort däcken, tog tre timmar förra hösten.
    Hoppas det bara är att justera då.
    Använder du två meters hävarm för att dra dit hjulbultarna då eller?
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    239
    Bultarna är ju det minsta problemet, få bort fälgen från navet är värst.
    SAAB TONAFISH POWER
    SAAB 9-3´08 Biopower

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    140
    Alltså, jag bytte skivor bak i helgen på min saab 9-3 99:a Var busenkelt. Så länge man kommer ihåg att dra ihop bromsbackarna till handbromsen innan man ger sig f-n på att få bort skivan, är rätt lönlöst annars... Gör så http://www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg fast i omvänd ordning.

    Kom ihåg att torka av de nya skivorna med thinner annars har du gjort allt i onödan.

    Vad gäller däcken så har jag samma problem med vinterdäcken som sitter på saaborginalfälg vilket brukar strula, tipset från min däckfirma var att kleta på rött fett innan du sätter på fälgen.. Har du inte gjort det bara att sparka på ena sidan sedan andra tillslut hoppar dem loss.

    /M

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    80
    haha jag höll också på i fan 1 timme för att få bort fälgen när det var dags för vintern. fick lossa alla mutrar utom en med några få gänger och sen svänga lite med hjulen så lostnar den!

    Mvh Fredrik

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 177
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Alltså, jag bytte skivor bak i helgen på min saab 9-3 99:a Var busenkelt. Så länge man kommer ihåg att dra ihop bromsbackarna till handbromsen innan man ger sig f-n på att få bort skivan, är rätt lönlöst annars... Gör så http://www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg fast i omvänd ordning.

    Kom ihåg att torka av de nya skivorna med thinner annars har du gjort allt i onödan.

    Vad gäller däcken så har jag samma problem med vinterdäcken som sitter på saaborginalfälg vilket brukar strula, tipset från min däckfirma var att kleta på rött fett innan du sätter på fälgen.. Har du inte gjort det bara att sparka på ena sidan sedan andra tillslut hoppar dem loss.

    /M
    Bra att kleta fett. Men på rätt ställe. Aldrig på anliggningsytan mellan fälg och nav. Bara på navringen/centrumet. Är det missat får man skylla sig själv. Har tidigare ägare slarvat så får ni väl begära ersättning för merjobbet.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Handbroms og 9-3-99
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •