Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Krånglande kylsystem, 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    2

    Krånglande kylsystem, 9000

    Jag bytte vattenpump och termostat på min 9000 Aero -94 förra helgen, sedan dess beter den sig lite skumt.

    Varje morgon när bilen är helt kall stiger temp-mätaren sakta upp till kl.10 för att, efter 3-4 sekunder, falla snabbt ner till kl.8. Sedan stiger den sakta till kl.9 där den sedan ligger stabilt under normal körning. Vid kökörning har den vid ett par tillfällen legat på kl.9 och sedan, onormalt fort, stigit upp mot rödmarkeringen.

    Jag utgick från att detta berodde på luft i systemet, det borde mao ordna sig självt, men det verkar inte så.

    Nu har jag kört omkring med full värme i kupén och låtit bilen stå igång utan locket till expansionskärlet utan någon förbättring. Vid ett tillfälle tog jag bort locket till expansionskärlet när bilen var varm utan ett endaste litet pys-ljud, är det verkligen vettigt? Det borde väl ändå finnas ett visst övertryck?

    Nu vet jag inte vad jag ska hitta på, förutom att tippa ur kylarvätskan igen och hälla tillbaka den i långsammare tempo för att luften ska hinna krypa ut.

    Några tips?

    /A

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Krånglande kylsystem, 9000

    Citat Ursprungligen postat av Rundningsmärke
    Några tips?
    Ett första tips är att du läser igenom forumreglerna. Börja med den delen som handlar om signaturer & avatarer.
    §6 Signaturer och avatarer
    §6.1 Avatarer får inte vara animerade och får inte föreställa eller likna något som kan uppfattas kränkande eller förnedrande på något sätt.
    För att återgå till frågeställningen:
    Varför byttes termostaten? Hade du samma problem redan innan?
    Jag råkade ut för samma symptom som du & det avhjälpte jag genom att byta tempgivaren.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    2

    Re: Krånglande kylsystem, 9000

    Citat Ursprungligen postat av LM
    För att återgå till frågeställningen:
    Varför byttes termostaten? Hade du samma problem redan innan?
    Jag råkade ut för samma symptom som du & det avhjälpte jag genom att byta tempgivaren.
    Termostaten byttes eftersom temperaturen tidigare låg väldigt lågt vid landsvägskörning, dessa problem fanns inte innan, därför vågar jag nog utesluta tempgivaren. Om man lusläser Haynes-manualen hittar man att kylarvätskan ska fyllas på försiktigt(=långsamt), jag hade förmodligen lite för bråttom. Jag måste ha massor av luft i systemet med tanke på hur tempmätaren beter sig, om man stannar till med varm motor kan mätaren ta sig från normaltemp (kl.9) till nästan rödmarkering på 7-8 sekunder, när man sedan har bilen i rullning igen faller den tillbaka lika fort. Dessutom sker inte detta varje gång man stannar till.

    Jag ska prova att tippa ur kylarvätskan och hälla i den igen, långsamt denna gång.

    /A

Liknande ämnen

  1. Kylsystem problem saab 9000
    Av khazod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 04:53
  2. Övertryck kylsystem, kopplingsspel, Knack i motor, 9000
    Av Pomme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 07:24
  3. lufta kylsystem på saab 9000
    Av hall112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 23:16
  4. Krånglande c-lås 9000-97
    Av Mörtsell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 15:47
  5. [LÖST] Krånglande ACC, 9000 -96
    Av Strix i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •