Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Val avväxellådsolja

  1. #1

    Val avväxellådsolja

    Hej
    Efter 24000 mil borde ny olja till växellådan göra underverker. I instruktionsboken står det API SF/CC eller SF/CD SAE 10W/30 eller 10W/40. Förr brukade jag slå i vad som helst, bara det någonlunda följer SAE talen. Men nu tänkte jag följa det som står i boken. Tog en sväng till OK, och riktigt nog fanns ett antal olika mineraloljor att välja på. Men tyvärr ingen enligt just den bokstavskombinationen som beskrivs i instruktionsboken.

    Tanken blir naturligtvis att det är inte så nog, men om det nu är noga, då är frågan vilka bokstavskombinationer som går bra, vad som så att säga vilka bokstavskombinationer som är går bra även om de inte stämmer enligt instruktionsboken.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Ta en titt här:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=25234
    Finns en del rekommendationer
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Val avväxellådsolja

    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Hej
    Efter 24000 mil borde ny olja till växellådan göra underverker. I instruktionsboken står det API SF/CC eller SF/CD SAE 10W/30 eller 10W/40. Förr brukade jag slå i vad som helst, bara det någonlunda följer SAE talen. Men nu tänkte jag följa det som står i boken. Tog en sväng till OK, och riktigt nog fanns ett antal olika mineraloljor att välja på. Men tyvärr ingen enligt just den bokstavskombinationen som beskrivs i instruktionsboken.

    Tanken blir naturligtvis att det är inte så nog, men om det nu är noga, då är frågan vilka bokstavskombinationer som går bra, vad som så att säga vilka bokstavskombinationer som är går bra även om de inte stämmer enligt instruktionsboken.
    Api-klassningen som står i din bok gällde när din bil var ny, nu har det hänt en del sen dess, så du kan utan problem använda de 10w/30 och 10w/40 mineraloljorna som ok har. Annars kan det vara vettigt att byta till en "riktig" olja avsedd för växellådor, kolla i länken som Dave79 skickade.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •