Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 15t#5 mot 15t#6?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    15t#5 mot 15t#6?

    Tjenare!

    Kan jag sätta på 6:ans avgashus på min 9-5 Aero turbo, utan att fixa ny mjukvara, eller har det ingen effekt om jag inte fixar rätt S/W?
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995

    Re: 15t#5 mot 15t#6?

    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Tjenare!

    Kan jag sätta på 6:ans avgashus på min 9-5 Aero turbo, utan att fixa ny mjukvara, eller har det ingen effekt om jag inte fixar rätt S/W?
    Risken är att det blir sämre, då inte S/W är gjord för den turbon. Tänkte på de, visst du har ett BSR steg3 289hk men ingen större kobra som det ska vara till det programmet? Varför inte köpa en sådan istället ? Sen att ta bort Openairfiltret som sitter och suger varmluft i motorrummet borde också göra förbättring.


    Edit: Såg nu att du hade 300hk/470Nm så du har väl inte BSR steg3 längre.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    Re: 15t#5 mot 15t#6?

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Tjenare!

    Kan jag sätta på 6:ans avgashus på min 9-5 Aero turbo, utan att fixa ny mjukvara, eller har det ingen effekt om jag inte fixar rätt S/W?
    Risken är att det blir sämre, då inte S/W är gjord för den turbon. Tänkte på de, visst du har ett BSR steg3 289hk men ingen större kobra som det ska vara till det programmet? Varför inte köpa en sådan istället ? Sen att ta bort Openairfiltret som sitter och suger varmluft i motorrummet borde också göra förbättring.


    Edit: Såg nu att du hade 300hk/470Nm så du har väl inte BSR steg3 längre.
    Jo håller på att bygga en sådan kobra...blir förhoppningsvis klar nästa vecka. Jo det är BSR Steg 3 fortfarande, men vid bänkning så gav den 296 hk å 469 Nm. Kankse beror på att jag har 3" från turbon, samt Race katt!
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Hej,

    Jag ser ingen anledning varför du inte skulle kunna montera #6 turbinhus ihop med en vettig kobra. Programmet begär ju avsevärt mycket mer luftmassa än original så ett större turbinhus bör inte vara någon nackdel, snarast tvärtom.

    Om du vill vara på den säkra sidan så kan du väl kolla med Micke på BSR...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trekanten
    Inlägg
    531
    När jag byte från 15T#6 till 18T#7 utan att ändra någonting i programet (BSR steg 3) så gick bilen märkbart mycket bättre. Dock så byttes intercoolern ut oxå.

    Slutfarten på strippen ökade från 165 till 178 utan att ändra i mjukvaran.
    Klicka här för info om bilen

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 876
    Medlem#
    891
    Citat Ursprungligen postat av Jonas 2606
    När jag byte från 15T#6 till 18T#7 utan att ändra någonting i programet (BSR steg 3) så gick bilen märkbart mycket bättre. Dock så byttes intercoolern ut oxå.

    Slutfarten på strippen ökade från 165 till 178 utan att ändra i mjukvaran.
    Då har nog den stackares 15#6an levt ett rätt så stressat liv

  7. #7
    Hej !

    Ett #6 avgashus, kungskobra, en bra IC och ett öppnare avgassystem borde vara att ganska lagomt recept för 290-300 stabila hästar.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414
    Ja då ska jag se om jag få tag i 6:ans avgashus. Trodde att man behövde fixa i mjukvaran när det rörde alla turbo saker. Men vad händer om jag skulle sätt på en 18t utan mjukvaruändring då?
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag ser ingen anledning varför du inte skulle kunna montera #6 turbinhus ihop med en vettig kobra. Programmet begär ju avsevärt mycket mer luftmassa än original så ett större turbinhus bör inte vara någon nackdel, snarast tvärtom.

    Om du vill vara på den säkra sidan så kan du väl kolla med Micke på BSR...

    Mvh

    KK
    Men ska inte den begärda luftmassan uppnås även med #5 som progget är gjort för, så enda skillnaden skulle bli lite taskigare bottendrag, och kanske lite mindre stressad turbo.


    Jonas 2606 : Var det på en trionic7 bil ?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Men ska inte den begärda luftmassan uppnås även med #5 som progget är gjort för, så enda skillnaden skulle bli lite taskigare bottendrag, och kanske lite mindre stressad turbo.
    Beror på hur programmet ser ut. Olika trimfirmor tycks ha lite olika filosofi därvidlag...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trekanten
    Inlägg
    531
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag ser ingen anledning varför du inte skulle kunna montera #6 turbinhus ihop med en vettig kobra. Programmet begär ju avsevärt mycket mer luftmassa än original så ett större turbinhus bör inte vara någon nackdel, snarast tvärtom.

    Om du vill vara på den säkra sidan så kan du väl kolla med Micke på BSR...

    Mvh

    KK
    Men ska inte den begärda luftmassan uppnås även med #5 som progget är gjort för, så enda skillnaden skulle bli lite taskigare bottendrag, och kanske lite mindre stressad turbo.


    Jonas 2606 : Var det på en trionic7 bil ?
    Nej, Trionic 5
    Klicka här för info om bilen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •