Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: APC i annan bil än saab?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    207

    APC i annan bil än saab?

    Hej! Har länge haft några tankar i huvudet om att montera ett APC system på min 242:a.

    Håller på med motorbygget nu,blir en lite stressad b21et med MS 2.2 (om det nu spelar nån roll )

    iaf, har planer på att montera ett APC från en gammal 900 eller 9000.


    ska åka till skroten å meka loss ett system nån dag tänkte jag.


    har några frågor:


    1. Vilken bil/årsmodell är lämpligast att ta systemet ifrån? som jag har förstått det så har både 900 å 9000 från 86-87 de "bästa" systemen? kanske är bäst att ta från en 9000 då dom har boxen i kupen, enklare/bättre å ha det så i volvon.

    2. kommer å köra med ext. WG från en audi 100 TQ, hur funkar det?

    3. Har en MV liggandes från en 9000 CD 88b, kan jag använda den även om jag tar ett system från en ,säg 86:a?

    4. vart tar jag varvtalssignal? från tändspolen?

    5.med vilket moment ska knacksensorn dras mot blocket?


    hoppas ni kan tänka er å dela med er av kunskaperna,även fast det råkar vara en volvo




    mvh johan

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    dom bästa är väl just dom från 86-88

    extern wg ska funka lika dant.

    Du kan andvända den mv:n . ska vara brun om du ska köra med apc från 86-88

    Varvtalssignal kan väl tas från tändspolen ja.

    Åtdragningsmommentet vet jag inte

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Knacksensorn skall dras med 20 Nm om jag inte minns fel.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    207
    tack för svaren grabbar!

    visst är desa system helt fristående? dvs att man inte behöver klippa bort en massa andra kablar osv? blir att leta efter en 900/9K 86-88 då!

    nån som kan bekräfta att det är 20nm som gäller för knacksensorn?

    en fråga till? vad är det för art.nummer på vridpotten man beställer från ELFA? sökte på deras sida men fick huvudvärk tämligen omgående dom hade juh fan inte ÉN pryl i sortimentet.. vill kunna justera mellan ca 0,5-1,5 kg.





    mvh johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Jag håller på med exakt samma konfiguration i min 244.....B23 med sep Audi (KKK) Wastegate, MSnS-Extra fast utan extrakortet (kör 1.01) och hade därför tänkt sköta laddtrycksstyrningen med APC istället.

    Har ett APC-system från en 9000 2,0T -88 (aero tydligen?!) som jag plockade för längesen och nu när jag skulle montera det så är såklart magnetventilen försvunnen.....
    Kan man använda nåt annan likvärdigt eller man måste ha just exakt DEN magnetventilen??

    Jag kör även tändningen över en MSD 6A men den har ju en utgång för varvtalssignal till varvräknaren så det går väl bra att ta signal till APCn därifrån med.....
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Har ett APC-system från en 9000 2,0T -88 (aero tydligen?!)
    Det fanns inga 9000 aero -88

    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Kan man använda nåt annan likvärdigt eller man måste ha just exakt DEN magnetventilen??
    Inte nödvändigt med just exakt DEN magnetventilen men en likadan bör du ha i alla fall, alltså inte något annat fabrikat etc.

    Mvh
    Martin

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    263
    ->Fahlgren:

    Jag har ett komplett APC-system liggande om du är intresserad... och ett DI-system som jag köpte av dej i våras men det håller jag lite hårdare i

    Här finns info om hur man kan koppla in det i en ap-vagga: http://www.geocities.com/MotorCity/Garage/6776/apc.html

    PM:a om du vill blada APC-systemet...

    /Ronnie
    Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    263
    Hittade en till Poddas-låda-sida:
    http://hjem.get2net.dk/bengaard/apc-syst.htm
    Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    207
    Pacman: ok, ska bli kul å se hur det funkar med KKK wastegate å APC, men det borde som sagt inte vara några större problem? borde inte vara någar större problem å hitta en MV från nån gammal 900t8,eller liknande på nån skrot..hur räckte kablarna för dig(till boxen), har du den i kupen? är juh som smidigt när man ska justera å ha den i knät. har du lött om din nåt?

    Ronnie: Tack för länken! vad kommer ditt system från för bil å årsmodell? vad hade du tänkt dig för pris?(p.m om du vill) tror annars man kan plocka ett på skroten till rimliga pengar, det enda som ser ut å kanske va värt nåt när man tittar på det är juh boxen, tror INTE skrotgubbarna här i stan har så bra koll på APC..


    /johan

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Har kört med klanderfritt reslutat på en 940(B230FK)ltt, använde APC-härva och styrdon från en 900 T16. samt bränslechip..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    har omlödd APC box med justerbara uppgraderade motstånd och spikdiod till salu om du är sugen?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av epoxie
    har omlödd APC box med justerbara uppgraderade motstånd och spikdiod till salu om du är sugen?
    pris på den isf? komplett?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Fahlgren
    Pacman: ok, ska bli kul å se hur det funkar med KKK wastegate å APC, men det borde som sagt inte vara några större problem? borde inte vara någar större problem å hitta en MV från nån gammal 900t8,eller liknande på nån skrot..hur räckte kablarna för dig(till boxen), har du den i kupen? är juh som smidigt när man ska justera å ha den i knät. har du lött om din nåt?

    /johan
    Jag har monterat min i kupen ja....har borrat ur alla tre hålen till potarna och märkt upp dem utanpå boxen så man lätt ser vilken som är till vad.
    Jag har INTE lödat eller bytt några komponenter än. Det får bli överkurs längre fram isf om jag inte uppgraderar mitt MS till ett 3.0 och styr laddtryck med det istället.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Citat Ursprungligen postat av Fahlgren
    Pacman: ok, ska bli kul å se hur det funkar med KKK wastegate å APC, men det borde som sagt inte vara några större problem? borde inte vara någar större problem å hitta en MV från nån gammal 900t8,eller liknande på nån skrot..hur räckte kablarna för dig(till boxen), har du den i kupen? är juh som smidigt när man ska justera å ha den i knät. har du lött om din nåt?

    /johan
    Jag har monterat min i kupen ja....har borrat ur alla tre hålen till potarna och märkt upp dem utanpå boxen så man lätt ser vilken som är till vad.
    Jag har INTE lödat eller bytt några komponenter än. Det får bli överkurs längre fram isf om jag inte uppgraderar mitt MS till ett 3.0 och styr laddtryck med det istället.
    okej, känns som ett rätt smidigt sätt å få till en hysad "boostcontroller" funkar juh bra i saabarna iaf! sen kan det juh vara bra att koppla in en diod också å sätta mitt i synfältet,kan juh vara bra om nåt oförutsätt händer..hinner du starta upp innan mig så får du väl återkomma med hur det funkat för dig! har du monterat knacksensorn? min gamla b21 har juh inte det borrade hålet som dom i länken använde, som tex b230 har. men det bör juh inte vara några probs å borra+ gänga där..vill juh helst inte gå rakt på en kanal

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Bägge mina B23 '83 har varit förberedda för knacksensorn, dvs hålet på klacken har haft en färdig M8-gänga.
    Den förra B23an trillade en avgasventil av i och slog sönder kolv, topp och spräckte blocket, så nu kör jag rostfria ventiler
    Kör även E85 så behovet av knacksensorn är ju inte så värst stort
    //Pacman
    9000 2,3T -91

Liknande ämnen

  1. Koppla in saab 9-5 orginalstereo i annan bil! Går det??
    Av saab900t8replica i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 18:29
  2. kontrollera SID i annan SAAB?
    Av Mr_H i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 15:56
  3. Laga hos Saab el. annan verkstad ?
    Av Tord Yvel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-02, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •