Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tempmätaren är underlig behöver hjälp.

  1. #1
    Allstaar
    Guest

    Tempmätaren är underlig behöver hjälp.

    Hej!

    På bilden nedan ser ni tempmätaren. Där A sträcket visar dit lägger sig mätaren när jag kör. Har börjat nu när kylan har kommit att den gått så lågt. När den ligger vid A så börjar CE lampan lysa.

    När jag stannar bilen och låter den gå på tomgång så stiger den till B på 2-3min där den alltid annars har legat när man kört. Sedan när jag kör igen så efter 2-3min så ligger den på A igen och efter ett tag börjar CE lampan lysa.

    Stannar jag och gör om allt så stiger den sedan sjunker när jag kör.

    Vad kan problemet vara? Kyler det verkligen så bra? Bilen är importerad från italien och kan det va något en tech 2:a kan styra när CE lampan ska tändas. Typ att det är meningen att den ska tändas på exempel 30c i italien men nordiska så tänds CE lampan på 20c. Om ni förstår vad jag menar.


  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Kosta på en hundring på en ny termostat!

    När jag hade samma problem som du fick jag det förklarat för mig att om inte motorstyrdonet erhåller rätt temperatursignal inom rimlig tid så kommer CE tändas & motorn styras enlig förutbestämda temperaturvärden. Symptomen för mig blev bland annat orolig/hög tomgång.
    I mitt fall tändes inte CE då jag körde till jobbet, ca 5 minuters färd, däremot då jag körde in till stan, ca 12 minuters färd, .
    Om denna förklaring är bara blaj vet jag inte men mitt problem upphörde när jag bytte termostat.

    Lycka till!

    PS. Det finns för övrigt någon tråd där Mr Z angett vilka temperaturvärden som motsvarar de röda resp blå fälten, jag vill minnas att när nålen lämnar det blå handlar det om ca 70°.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Allstaar
    Guest
    Tackar för svaret!

    Får prova att byta termostat och sedan återkomma om problemet kvarstår.



    Mvh.

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    När termostaten gick på min förra bil (900 2.0T -97) tändes C.E-lampan efter ca. 10 mil.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. Hjälp! Tempmätaren 9-5 (och varningslampa)
    Av Trued i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 11:36
  3. Underlig prestanda
    Av FredrikA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 20:17
  4. underlig apc
    Av jensa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •