Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Bränslebox og900s

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388

    Bränslebox og900s

    jag har en 900s -90 och har ju där med laddtrycks spärren vid 0.6bar.
    Har fått tag på en box från en -91 och undrar om det bara är att byta boxen. Kommer denna box fungera ihop med min -90 och kommer det att ge samma funktion som att chippa min box?
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Är mkt skeptisk till att det skulle funka.
    Bla pga att 900s -90 har större spridare än de som boxen från -91 är anpassad för.

    Chippa du istället.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  3. #3
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Hur mycket större är spridarna på -90?
    Vad gör ett chip? (förutom att ta bort laddspärren?)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Byt chippet bara då! Finns billigt på Speedparts, Mats mm. Lucas-system har du väl, men det står ju på boxen. Ett chip ger väl dessutom mer bränsle än -91 boxen om jag inte har helt fel. Annars finns det ju ingen anledning att köpa chip alls eller?

    Kör själv med Lucas/speedpart chip i cabben och skruvad APC. Jösses vad den går!
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    då får det bli ett bränslechip från Mats så fort jag fått tag på komplett apc system o ic, vilket inte verkar vara det lättaste.. Har letat hela sommaren utan att hitta något till rimliga pengar. og900 turbo finns det inga på skrotarna häromkring. Har dock ett på gång nu så man får väl hoppas att det blir affär av så man kan få fram lite effekt i bilen.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  6. #6
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Kopplat ur/justerat tryckvakten?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Ursäkta stölden här, men TurboCab, du har alltså erfarenhet av Speedpartschip till Lucasboxen. Vilken årsmodell har du? Funkar det så bra som du säger? Det låter onekligen bra.
    Hur är det med bränsleförbrukningen, någon skillnad? Går den rent och fint vid lätt last också?
    Har du förbättrat andningsvägarna på något sätt också?

    Jag skulle vilja ha lite mer kräm i min 91:a T16, men vill samtidigt inte riskera att sabba det som fungerar fint ju. Hur mycket mer kan man tänkas krama ur genom att bara skruva/löda APC? 185 hk borde väl bränslet räcka till eftersom den röda originalboxen ger det utan annat bränslechip, eller?

    Mvh
    Svart 900 T16 91

  8. #8
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Jag fattar fortfarande inte vad ett bränslechip, från mats/speedparts eller någon annan, kan som inte originalchipet kan. Spridarna kan ju inte gärna vara öppna mer än 720 vevvinkelgrader. (och i mitt fall räcker inte ens det)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Hmm, Laddtrycks spärr på og900s -90 ? boxen skall väll inte kunna spärra ditt laddtryck?. Jag förmodar du har APC på din motor ? APC'n har juh inget med bränsle boxen att göra, dom är juh inte ens hopkopplade.

    Skicka på APC system (Om du inte har det), löd boxen och du lär kunna köra på 1 bar, jag kan inte se nått annat iaf.

    /Mattias
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Nej det är tryckvakten som går in och bryter.

    Man jan justera den eller koppla förbi den helt enkelt.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    222
    hej

    I saab 900s -90 så sitter det visst en spärr i bränslechipet som gör att man inte kan ladda mer en 0,6bar. den klipper bränslet då.

    Mvh Totte
    www.og900.tk kolla in mitt 900s projekt
    Saab 900s -90- under ombyggnad
    Saab 9000cse -95

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    hmmm. knepigt detta, har läst massor med gånger att det inte går att sätta i apc på en 900s -90 då boxen bryter bränslet vid 0.6 bar. Att man måste justera tryckvakten har jag förstått.

    Är det någon som med säkerhet kan säga att en 900s -90 inte måste chippas för att kunna ladda mer?

    titta tex. på popeye:s sida http://popeye.rty.nu/
    där det står att lucaschippet har en inbyggd flödesbegränsning, dvs när för mycket bensin sprutas in stängs bränsletillförseln av och det bör inträffa vid 0.6 bar enl. vad jag läst.

    ja ja, än så länge har jag varken apc system eller ic på bilen, men det ska väl inföskaffas så fort jag får tag på någon som vill sälja. Vore dock kul att reda ut detta så man kan ha alla nödvändiga saker hemma när konverteringen skall utföras.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Da är det väl sa att systemet fran 90 bara klarar en viss effekt istället. Inte laddtrycksbegränsat, men väl flödes/effektbegränsat.
    Men jag har ju ocksa hört att de gröna spridarna fran 90 ska klara mer än de oranga som sitter pa 91 och framat. Hur hänger det ihop? Verkar inte riktigt rimma att sätta i stora spridare och begränsa duty-cyclen, för att aret efter sätta i mindre spridare och öka kapaciteten.
    Svart 900 T16 91

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Nja, det är korrekt det som sägs att systemet är inställt på 0.6 bar, men det är Tryckvakten som är det, koppla antingen UR den eller nyt den te en på en T16, så lär bilen ladda BRA mera. Men då är det alltså INTE Bränsleboxen som begränsar....

    Och APC går alldeles utmärkt att fixa dit på en 900s, så att det blir en fulltryckare, PoPeye nämns, och på hans sida står det exact hur det skall gå till.
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    är det bara bull att boxen fran 90 begränsar bränslet mycket tidigare da?
    Svart 900 T16 91

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    Jag får helt enkelt göra så att jag testar hur det igentligen är när jag gör min konvertering. det kommer nog inte bli av i år då jag inte har sakerna till att göra konverteringen än.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    är det bara bull att boxen fran 90 begränsar bränslet mycket tidigare da?
    Givetvis kan man byta boxen, te en T16 box från samma årsmodell eller nyare, eller Chippa den man har.. men jag tror att bilen går BRA med orginalbox.. oxo, bara att testa att slänga på APC system och dra några repor.. .) införskaffa även IC.. då, oxo..!
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Älvängen (nära gbg)
    Inlägg
    42
    På min 90a hjälpte det iaf med ett bränslechip från Mats. Innan var tryckvakten justerad men den bröt endå.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    är det bara bull att boxen fran 90 begränsar bränslet mycket tidigare da?
    Nej det finns en spärr i chipet på dessa bilar!Jag är helt säker

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Ja det är en flödesbegränsning i chippet på M90 900s. Den bryter bränslet vid ett visst flöde o detta flödet uppnås vid ca 0.6 bars laddtryck. Så ligger det till.

Liknande ämnen

  1. Laddproblem... bränslebox?
    Av Rallyy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 06:38
  2. Hjälp med bränslebox nr. till 900 OG
    Av TurboAnde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 16:43
  3. Apc och Bränslebox...
    Av Bobb_y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 08:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •