Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Låg motortemperatur Saab 9-5 2,3. Vill inte til midten! LØST

  1. #1

    Låg motortemperatur Saab 9-5 2,3. Vill inte til midten! LØST

    Hej,

    Nu är det 5 grader ute, och vid stabil fart på 90km/t, i 5. gear vil inte temperaturen gå högare änn 1/3 upp til midten av målaren. Noen andre som har det problemet? Om jag stannar bilen med motoren igang går temperaturen upp till midt på målaren (dvs. klokken 9)
    Kylvätskan kan jag sticka fingeren i, och den är bare småvarm.


    LØST. Termostat bytt.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152
    Godkväll.

    Låter som en trött thermostat.

    Det du sticker fingret i är expansionskärlet, den vätskan cirkulerar
    inte i ngn, större omfattning.

    Känn på en av slangarna mellan motor/kylare istället.

  3. #3
    Ok.

    Värkar inte vara varmt under huven längre. Men om jag kjör i kö eller stadskörning går temperaturen upp till hallvegs upp på skalan. Vad kostar en termostat?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    ca 100sek. kostar en sådan inkl. packning.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Måste byta kylvätska också da?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638
    nä lite kan rinna ut men det är ju bara å fylla på, fast man ska ju byta vartannat år ändå.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Öyvind.H
    Måste byta kylvätska också da?
    Längst ner på kylaren finns en liten grön kran (finns beskrivet i bruksanvisningen). Töm ur 3-4 liter innan du byter termostat så blir det nog mindre spill när du byter.

    Jag tömde min innan och använde en slang för att leda ner kylvätskan i en behållare så att jag kunde återanvända den. Om din kylvätska är gammal så kanske du skall passa på att byta den men är den fin och fräsh så är det onödigt att låta den gå till spillo.

    Jag hade exakt samma problem och när jag tog ur den gamla termostaten så visade det sig att den stog vidöppen oavsett temperatur. Efter bytet funkar det kanon.

  8. #8
    Kylvätskan blev bytt i Juni. Lite onödvändig att byta nu, men är ju inte direkt skadligt

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Öyvind.H
    Kylvätskan blev bytt i Juni. Lite onödvändig att byta nu, men är ju inte direkt skadligt
    Om du skall spara den så köp några decimenter plastslang som passar på "nippeln" under kranen. Då kan du leda ut vätskan utan att demontera hela plastkåpan som sitter under kylaren m.m. Jag använde en bit vanlig trädgårdsslang men eftersom den är lite för grov så fick jag ha en kompis till hjälp som höll slangen på plats medans jag öppnade kranen.

    Sen är det lite trångt och bökigt att byta termostaten men det går om man har lite tålamod. Du behöver en 10mm och en 13mm hylsa och ett litet spärrskaft.

  10. #10
    Har precis samma problem, men kan man köra med detta en längre tid.. Har precis samma motor 2,3 170hk... Fast min temperatur mätare har inte gått ner lika mycket...??

    Benny

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    97
    har samma problem med min 9000cse..
    på 9000 v6 motorer e dom själv luftande e det samma sak på en 9000cse 2,3t
    Saab 900 2,0t

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av BonkersM
    Har precis samma problem, men kan man köra med detta en längre tid.. Har precis samma motor 2,3 170hk... Fast min temperatur mätare har inte gått ner lika mycket...??

    Benny
    Är vel inga problem at kjöra med, men tror nog bilen bruker mer bensin, och motorn slits mer när den inte får arbeta på normal driftstemperatur. Och den bruker längre tid på at bli värm för at inte termostaten er stängd när motoren är kald. Och nu kommer vintern!

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    OM motorn går med för låg temperatur så ökar bl.a. cylinderslitage. Även motoroljan får stryk, delvis p grund av mer bränsleuppfetning o delvis på grund av att den går lite kallare så att kolväten o vatten ej dunstar bort snabbt.

    OM jag hade en bil där jag upptäckt att motorn går för kallt så skulle jag skyndsamt åtgärda problemet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Nu har bilen varit hos Speedparts, och dom säger at min termostat öppnar og stänger när den skal Tror inte dom har tatt den ut och kollat, men kontrollert med tech2 eller nått?
    Värkar vara en sensor eller nånting annat som kranglar? Har ni andra forslag?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Öyvind.H
    Nu har bilen varit hos Speedparts, och dom säger at min termostat öppnar og stänger när den skal Tror inte dom har tatt den ut och kollat, men kontrollert med tech2 eller nått?
    Värkar vara en sensor eller nånting annat som kranglar? Har ni andra forslag?
    Byt termostat oavsett vad speedparts säger. Det är ju liksom inte några större kostnader .
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151
    Har samma problem på min 9000. Jag har bytt termostat men det blev inte bättre. När jag kör landsväg så kommer den upp 1/4 och när det är varmare ute går den upp halvägs. Vad kan det vara mer än termostaten?

    Tempgivare?

    Kollade att på 9000 kunde det vara glapp i visaren på mätaren.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av mange75
    Har samma problem på min 9000. Jag har bytt termostat men det blev inte bättre. När jag kör landsväg så kommer den upp 1/4 och när det är varmare ute går den upp halvägs. Vad kan det vara mer än termostaten?

    Tempgivare?

    Kollade att på 9000 kunde det vara glapp i visaren på mätaren.
    Ja mätarna på 9000 kan vara lite "hängande". Bästa är att åka in till Saab och be dom kolla med Tech 2 så tempen ligger där den ska.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge

    Byt termostat oavsett vad speedparts säger. Det är ju liksom inte några större kostnader .
    Ska gjöra det, män dom fikk inte inn termostat för tirsdag, och jag kan ju lika godt byta den själv. Har Haynes til 9-5

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Citat Ursprungligen postat av mange75
    Har samma problem på min 9000. Jag har bytt termostat men det blev inte bättre. När jag kör landsväg så kommer den upp 1/4 och när det är varmare ute går den upp halvägs. Vad kan det vara mer än termostaten?

    Tempgivare?

    Kollade att på 9000 kunde det vara glapp i visaren på mätaren.
    Ja mätarna på 9000 kan vara lite "hängande". Bästa är att åka in till Saab och be dom kolla med Tech 2 så tempen ligger där den ska.

    Mvh Kristian
    Men då borde den väl visa för lågt jämt om den är hängande? och inte visa riktig temp när det är varmt ute?

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av epoxie
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Citat Ursprungligen postat av mange75
    Har samma problem på min 9000. Jag har bytt termostat men det blev inte bättre. När jag kör landsväg så kommer den upp 1/4 och när det är varmare ute går den upp halvägs. Vad kan det vara mer än termostaten?

    Tempgivare?

    Kollade att på 9000 kunde det vara glapp i visaren på mätaren.
    Ja mätarna på 9000 kan vara lite "hängande". Bästa är att åka in till Saab och be dom kolla med Tech 2 så tempen ligger där den ska.

    Mvh Kristian
    Men då borde den väl visa för lågt jämt om den är hängande? och inte visa riktig temp när det är varmt ute?
    Såg inte att han hade skrivit att den visar normaltemp när det är varmare ute.
    Då borde det vara termostaten.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

Liknande ämnen

  1. Saab vill öka motoreffekt – men får inte
    Av Tjurnacke i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •