Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Råkade knacka in balansaxelpluggen in i motorn. B2x5

  1. #1

    Råkade knacka in balansaxelpluggen in i motorn. B2x5

    Satte i motorvärmare i min 900 för någon vecka sedan, det gick jättebra. När jag sedan skulle upprepa proceduren på min mammas 9-5 gick det mindre bra. Använde mig av dorn-metoden men frostpluggen ställde sig inte på kant, utan försvann in i motorn med ett litet klink klonk när den ramlade ner...

    Vad gör jag nu? Hur får jag ut den igen?
    Fd stolt Talladega-ägare
    Numera 9-3 SS

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    739
    Försöka att fiska upp den med nån krok lr kanske magnet om den är magnetisk?
    Gjorde samma misstag på en ng900 en gång men då gick det att fiska upp den med böjd svetstråd om jag inte minns fel.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152
    ÅÅÅH, fyf¤n, inte roligt.

    Jag hade i desperation försökt med magnet, kanske på böjlig arm.
    Det finns ju även gripklor med böjlig arm.

    Kanske det går att lossa någon slang i närheten, för att ev, försöka
    spola/blåsa den rackarn så att du kan nå den lättare ?

    Industridammsugare att suga i hålet med kanske

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Kan man se den i hålet? Jag vet att grenröret sitter där men skulle man kunna se den annars? Jag borrade och gängade ett hål för att dra ur en plugg som jag hade slagit in en gång. Magnet funkar inte då pluggen är av aluminium. Har den ramlat ner i motorn så är det ett frestande alternativ att helt enkelt skita i att ta ut den, kylningen lär fungra bra i alla fall.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Kan man se den i hålet? Jag vet att grenröret sitter där men skulle man kunna se den annars? Jag borrade och gängade ett hål för att dra ur en plugg som jag hade slagit in en gång. Magnet funkar inte då pluggen är av aluminium. Har den ramlat ner i motorn så är det ett frestande alternativ att helt enkelt skita i att ta ut den, kylningen lär fungra bra i alla fall.
    Ajdå, alu, säker ?
    Förmodligen funkar kylningen fint ändå, men, om bilen nu mot
    förmodan skulle hamna på verkstad för ev, garantiåtgärd.
    Och det råkar rammla ut en frysplugg =

    Osanolikt ? Ja förmodligen.

  6. #6
    Det är en -99 och den är av järn. Fiskade lite med en magnetisk clasohlson-mejsel och fick tag på den några gånger så jag såg den i hålet men den vägrade att följa med ut. Nu lyckas jag inte få tag på den alls. Men det är väl bara att pilla.
    Fd stolt Talladega-ägare
    Numera 9-3 SS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152
    Bravo

    Du lär ju inte få ut den utan att mosa den lite.

    Det här fixar du ju.

  8. #8
    Tack för de uppmuntrande orden. Blev ju något lättad när jag fick tag på den med magneten. Hade tag i den med polygripen några gånger men nu är den på botten igen. Tänkte försöka spola baklänges men vilken slang jag än spolat i så har det inte kommit vatten ur hålet. Antar att jag är på fel sida om termostaten, men vilken är den rätta?

    Ingen som har en bild eller nåt på en genomskärning av motorn nedtill?
    Fd stolt Talladega-ägare
    Numera 9-3 SS

  9. #9
    Jag har varit i samma situation som du.
    Synd att du inte såg mitt inlägg härromdagen angående
    frostplugg på 9-5. Jag avrådde just från att försöka ställa
    den på tvärkant då risken är påtaglig att man slår in pluggen i motorn.
    Jag lyckades efter 8 jävlar och 15 fan med hjälp av pollygrip
    och stor skruvmejsel att defformera den så mycket att den kom ut
    ur hålet. Lycka till!!
    (Bor du i Stockholmsområdet och känner dig desperat så kan jag
    nog komma och hjälpa dig.)
    Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    242
    Instämmer med föregåenge inlägg....

    - Försök att få pluggen att ligga rakt innan för hålet.

    - Ta en stor skruvmejsen och stick in den, så den hamnar övanför pluggen.

    - Bend (uppåt) med med skuvmejseln så pluggen blir som ett V.

    - Pilla ut pluggen med fingrarna.

    Löjligt enkelt när man vet hur man gör men innan är man lite svettig. Tydligen ska det inte vara bra att den ligger kvar, den kan om man har otur fara in i vattenpumpen.

    Lycka till.... mvh Tomas...

  11. #11
    Detta är faktiskt ett äkta pseudoproblem. Tror du att pluggen skall trassla in sig i kamkedjan eller? Låt den ligga där den ligger och ägna tiden åt något vettigt istället. Putsa rutorna eller nåt!
    femtanfiffi

  12. #12
    Hur ser kanalerna ut där nere då? Kan den inte täppa till någon kylkanal?
    Fd stolt Talladega-ägare
    Numera 9-3 SS

  13. #13
    Försökte spola baklänges nu men vilken slang jag än spolade i så kom det inte vatten ur hålet. Insåg nu ett fatalt misstag. Jag har spikat in pluggen under frostpluggen. Dvs från sidan från motorn. Den är något större och det verkar vara tomt innanför. Tyckte jag också att det verkade alldeles för torrt där inne.

    Det kanske inte är lika lätt att låta den vara där eller? Nu har jag ju heller inget att täppa till hålet med... Måsta jag riva upp hela motorn nu? Det klarar jag inte själv... Låter väldigt dyrt... Ingen duktig mekare i närheten av Hudiksvall?

    Aaargh, där får man för att man försöker vara händig. Var ju enkelt på min 900... Suck... Gjort är gjort, jag avböjer ödmjukast "där ser du" kommentarer och vill istället ha förslag på lösningar.

    Vi kan börja med:
    1. Vad är det för plugg jag lekt med?
    2. Var har den tagit vägen?
    3. Hur får jag ut den?
    4. Hur täpper jag igen hålet?
    5. Går bilen att köra med pluggen kvar?
    Fd stolt Talladega-ägare
    Numera 9-3 SS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Nu är inte det här svaret på dina frågor. Men är det pluggen som sitter i det inringade hålet på bilden som du knackat in?



    //Niklas
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  15. #15
    Stämmer. Jag skulle jag ha varit på den övre av dom.
    Fd stolt Talladega-ägare
    Numera 9-3 SS

  16. #16
    Jag menar på allvar att du kan låta pluggen ligga kvar där den är. Det händer ABSOLUT INGENTING med den och den ställer INTE till med någon skada. Du får köpa en ny plugg och montera den. Gör så här: Gör rent hålet. Leta upp en hylsa (från hylsnyckelsatsen) som har samma diameter som frostpluggen. Med hylsan som verktyg - ev. med förlängare på - knackar du in pluggen med en ganska tung hammare/slägga tills den ligger helt i nivå med hålets utsida. Klart! Det svåraste är att få tillräcklligt svängrum för hammaren men det går. Lycka till!
    femtanfiffi

  17. #17
    Det skulle inte vara helt fel att kunna skita i den och bara skaffa en ny. Men vart har den ramlat? Ner i sumpen? Vevhuset? Där är det väl inte direkt lysande om den ligger. Bland vevstakar och dylikt...

    Vad har du för erfarenhet av detta jimrit?
    Fd stolt Talladega-ägare
    Numera 9-3 SS

  18. #18
    Du är tyvärr ute och cyklar och du MÅSTE lära dig litet mer om motorer innan du pillar med det! Om du har en förbindelse mellan kylvattenkanalerna och vevhuset har du vevhuset fullt av kylvatten också. Eller hur? Jag upprepar - pluggen ligger bra där den ligger och den kan inte ta sig någonstans utom möjligen litet fram och tillbaka på samma sida om cylindrarna som den nu ligger och den kan inte ta sig därifrån för alla tänkbara passager är för trånga och du kommer inte att märka någonting av att den finns där. Min erfarenhet? 35 år som SAAB-mek kan kanske räcka?
    femtanfiffi

  19. #19
    Om du läser lite så inser du kanske att jag slagit in fel plugg. Troligtsvis pluggen för balansaxeln. Se på bilden.. Den borde väl ha ansluting med tråget?
    Fd stolt Talladega-ägare
    Numera 9-3 SS

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av jimrit
    Om du har en förbindelse mellan kylvattenkanalerna och vevhuset har du vevhuset fullt av kylvatten också. Eller hur? Jag upprepar - pluggen ligger bra där den ligger och den kan inte ta sig någonstans utom möjligen litet fram och tillbaka på samma sida om cylindrarna som den nu ligger och den kan inte ta sig därifrån för alla tänkbara passager är för trånga och du kommer inte att märka någonting av att den finns där.
    Ett stort problem är att det inte är en frostplugg som har ramlat in i motorn. Enligt beskrivningen är det en plugg som sitter i änden av en balansaxel och bakom den finns det kanaler för returolja ner till vevhuset. Om dessa kanaler är stora nog kan pluggen ha hamnat i oljesumpen, annars kan den ligga fastkilad mellan motorblocket och balansaxeln. Detta är inget jag skulle vilja testa att starta motorn med.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Motorn i min 9000 började knacka efter ett kärring stop!!
    Av Sotarn_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 11:16
  2. Råkade "rusa" motorn.... B284
    Av 9-3a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 10:02
  3. Attans, råkade blanda olika sorters glykol i motorn.
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •