Köpt en saab 9000 turbo -89 som vinterbil
Förra ägaren säger att motorn är utbytt och att det skall nu sitta en -92 2,3 turbo motor i den...hur ser man skillnaden mellan 2,0 och 2,3....
Om det är på motr nummret....var sitter det ?
Köpt en saab 9000 turbo -89 som vinterbil
Förra ägaren säger att motorn är utbytt och att det skall nu sitta en -92 2,3 turbo motor i den...hur ser man skillnaden mellan 2,0 och 2,3....
Om det är på motr nummret....var sitter det ?
Kolla om dne har balansaxlar och om insuget är det korta med raka runners och inte det böjda svanhalsinsuget som på 9000i.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Det ser ut som det gamla insuget...långa "halsar", men kan inte det vara kvar så att säga ? kan dom inte bara bytt motorn ?
Finns det några andra sätt att se vad det är för motor ?
på toppen står det B202 om det är till någon hjälp?
Hur ser man om den har balansaxlar ?
B202 är gamla 2,0T --85-93.
B234L heter 2,3T.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
okej, det är alltså en 2.0 topp om jag förstått det rätt......kan blocket vara från en 2,3...hur ser man det ?
Kolla motornumret!
Har blocket balansaxlar? Kolla det!!
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
var sitter motor nummret ?
Det vill jag oxå veta.....Ursprungligen postat av anbaz
så jag höjer tråden.
9000 Aero -97
annars kan man plocka ur vev, stakar och kolvar och mäta sig fram till om det är 2,0 eller 2,3... enda säkra sättet... dock lite jobbigt kanske..
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
Det enklaste borde väl vara att kolla när man får upp laddtrycket?
En original T25 får upp trycket vid 1800-1900rpm med 2,3T, en 2,0T får upp trycket runt 2200-2300rpm.
Kör du med en TB03 turbo så får man lägga på runt 300rpm.
///Mackanized
Tillbaka