Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Vad har hänt??[900 -95 185hk]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40

    Vad har hänt??[900 -95 185hk]

    Hej.

    Har en 900 -95 185hk. Ställde bilen för natten, på morgonen när jag startar så går den orent. Hoppar lite på ca 6-700 varv. Turbomätaren står nästan rakt upp på tomgång och det är ett nytt ljud som också låter lite som ett surrande stundvis, nästan lite elektriskt, pump eller liknande, svårt att beskriva ljud. Kör iväg, lägger man sig på 1/4 gas så går den som vanligt men om man trycker på mer så laddar turbon men inget bränsle kommer, tror jag, för det händer inget, ger man full gas så "dör" den i princip. Men "smeker" du upp bilen i hastighet utan att trampa i mattan så kommer den. Vad är detta?

    Tacksam för svar, Per.
    Några goa tips är fint innan man öppnar huven istället för efter!

    -SAAB 900-95

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 364
    Prova ny Di-kassett.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Di-kasset? Är inte riktigt med?
    Några goa tips är fint innan man öppnar huven istället för efter!

    -SAAB 900-95

  4. #4
    den röda i mitten på motorn Med tändning
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Du verkar säker? Vad är det som hänt så att säga, har du varit med om samma sak?
    Några goa tips är fint innan man öppnar huven istället för efter!

    -SAAB 900-95

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 364
    Det är inte helt ovanligt att dessa Di-kassetter ger upp bara sådär och då kan det bli sådana här fel. Kan yttra sig lite olika. Har du någon kompis med en Saab som också har RÖD kasset så är det enkelt och prova med den.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Ok, tack ska du ha. Ska testa detta, har en 93´a 150hk, röd kasett, den funkar menar du?
    Några goa tips är fint innan man öppnar huven istället för efter!

    -SAAB 900-95

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 364
    Citat Ursprungligen postat av Snaab
    Ok, tack ska du ha. Ska testa detta, har en 93´a 150hk, röd kasett, den funkar menar du?
    Japp.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  9. #9
    Helt original roverv8s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    555
    Citat Ursprungligen postat av Snaab
    Ok, tack ska du ha. Ska testa detta, har en 93´a 150hk, röd kasett, den funkar menar du?
    - Gör du några framsteg

    Du måste ju rapportera och hålla oss andra uppdaterade.
    Det är väldigt påfrestande mentalt att inte veta tillståndet hos patienten.
    BMW s1000rr -11

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40

    ...

    Hallå.

    Testade att byta DI´n. Dessvärre var det inte den.
    Är väldigt intresserad av fler teorier.
    Tack så länge.
    Några goa tips är fint innan man öppnar huven istället för efter!

    -SAAB 900-95

  11. #11
    Helt original roverv8s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    555

    Re: ...

    Citat Ursprungligen postat av Snaab
    Hallå.

    Testade att byta DI´n. Dessvärre var det inte den.
    Är väldigt intresserad av fler teorier.
    Tack så länge.
    Kan du lyfta ena batterikabelskon ett ögonblick och sedan starta
    och kolla om det är någon skillnad. (tänker på att släcka "check-engine")

    Är alla småslangar kopplade och hela?

    Är alla säkringar hela?
    Korrosion i säkringsboxen?

    Jordkabeln är OK ?
    BMW s1000rr -11

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    mmm... Ja, det skulle man kunna göra. Har lånat en annan bil för tillfället, så lite svårt nu.


    Luktar inte "tårta" i o m att den förbränner lite kasst. Det är väldigt knepigt emellertid. Den stod ju som sagt bara. Luktar el o data problem. Verkar ju vara någon form av styrenhet som fått spel i.o.m att både turbo och bränsle är påverkat. Mycket märkligt.
    Några goa tips är fint innan man öppnar huven istället för efter!

    -SAAB 900-95

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    755
    Hej,

    Har du kollat alla kablar runt generatorn och så att de är hela. Kan ju vara så att du får för lite ström.

    Annars tror jag också på att lyfta batterikabeln en stund, en minut kanske.

    Mvh Chrisse

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Ja, laddar gör den, inga probs där... Krydda finns i batteriet. Kablar förmodligen hela, i.o.m att den laddar. Är det mer som är inkopplat som "givare" på generatorn? Förutom kanske varvräknare eller liknande.
    Några goa tips är fint innan man öppnar huven istället för efter!

    -SAAB 900-95

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Testat nya stift?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    755
    Kan ju också vara bränslepumpen som är dålig, eller att den får lite med ström. Kan ofta vara jordproblem. Så kolla jordpunkterna.

    Annars att den går taskigt på tomgång kan vara tomgångsmotorn.

    Kanske luftmassemätaren som är dålig, att bilen nu går på "Limp home". Är dock inte så insatt i nyare bilar än...

    Men tips är väl som sagt alltid bra...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Dessa 900:or har inga luftmassemätare. De e T5 på dom och dom reglerar bränslemängden efter laddtrycket.

    Men man kan ju fundera på ett nytt bränslefilter oxå

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    755
    Just f*n ...tänkte på farsans opel, en 97:a och den har lmm.

  19. #19
    Helt original roverv8s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    555
    Går det att plocka ut felkoder från en 900 -95

    Alltså, på något busigt sätt, så att check-engine-lampan blinkar, eller nått?
    BMW s1000rr -11

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Turbonålen som pekar uppåt vid tomgång tyder på luftläcka. Det ska vara vakuum på tomgång.

    En luftslang har hoppat av.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. Vad har hänt med min 9-5?
    Av calle_p40 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 20:48
  2. Vad kan ha hänt?
    Av vertigo05 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 19:31
  3. Vad har hänt?
    Av Hellfire i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 13:32
  4. Vad har hänt..?
    Av kylspray i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 14:54
  5. vad har hänt???
    Av chabo99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •