Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur kolla motorspecifikationer (ev trim)

  1. #1

    Hur kolla motorspecifikationer (ev trim)

    Hej

    Jag har en -94:s 9000 cse T, som jag haft i snart tre år. Jag har inte funderat så mycket på den, jag bara kör den, lugnt o stilla men läser o lär mig på detta forum. Har nu haft den inne på service, ej Saab-auktoriserd, men Saab-kunniga. Meken undrade om bilen är "trimmad" på nått sätt, då han tyckte att den svarade "mycket häftigt". Själv har jag ingen aning, mer än:
    1. att jag utan vidare hängde på polares M5:a på en 12 mils landsvägskörning för drygt ett år sen
    2. direkt efter köpet fick lära mig hålla igen på treans växel i regn pga hjulspinn (åkte -86:s 9000i innan)

    Men, sånt går ju inte att dra några säkra slutsatser på.

    Alltså:
    -Hur luskar jag ut om bilen ej är original?
    -Kan jag själv kolla det?
    -Om så, gör det skillnad för mig som har bilen som ren familjevagn, MER än kassaskåps-säkra omkörningar? (exvis service o underhåll)
    -Om ej orginal, kan försäkringsbolaget börja bråka vid typ vanlig kollision, motsv?
    Bilen ser helt cse-standard o anonym ut, saknar beteckningar o spoiler bak.

    Mvh

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Är det alltså en 200-hästare?

    Med en sån kan det va lätt att dra loss däcken vid vissa situationer och blött underlag, enligt min erfarenhet särskilt på 2:ans växel.

    Eftermarknads trimboxar har ofta en klisterlapp på boxen, lätt att kolla men inte helt bombsäkert. Separat graderad laddtrycksmätare är ett annat sätt.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Är det alltså en 200-hästare?

    Med en sån kan det va lätt att dra loss däcken vid vissa situationer och blött underlag, enligt min erfarenhet särskilt på 2:ans växel.

    Eftermarknads trimboxar har ofta en klisterlapp på boxen, lätt att kolla men inte helt bombsäkert. Separat graderad laddtrycksmätare är ett annat sätt.

    /jn
    Ja, 200 hk.

    Ja, släppte det på trean så bör det nog vara ännu lättare på tvåan. Har aldrig testat. Det var fö av ren okunskap just efter jag köpt bilen, vid en omkörning, som jag trodde drivlinan kraschat innan jag hajjade att det i själva verket var fullt hjulspinn...

    Vilken box som är märkt hur o vart i bilen???
    Laddtryckmätaren är otroligt orginal.
    Bilen är en tidigare "visning/utställning/tjänstebil för en rekondfirma.

    (Mycket elegant CDE du har!)

    Mvh

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    (Mycket elegant CDE du har!)
    Tacktack!

    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Vilken box som är märkt hur o vart i bilen???
    I det vi kallar akvariet; svarta plastlocket som sitter över torpedväggen. Längst ut på förarsidan under det locket sitter styrdonet/boxen, en trimleverantör med självaktning har klistrat en lapp på den. Men inte helt säkert.

    En graderad laddtrycksmätare är bra i många andra sammanhang också, särskilt vid eventuell felsökning. (Alltså är det ett "måste")

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    [quote=cedete]
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    (Mycket elegant CDE du har!)
    Tacktack!

    Citat Ursprungligen postat av "-94 9000 2,3T cse":33pyxqjz
    Vilken box som är märkt hur o vart i bilen???
    I det vi kallar akvariet; svarta plastlocket som sitter över torpedväggen. Längst ut på förarsidan under det locket sitter styrdonet/boxen, en trimleverantör med självaktning har klistrat en lapp på den. Men inte helt säkert.

    En graderad laddtrycksmätare är bra i många andra sammanhang också, särskilt vid eventuell felsökning. (Alltså är det ett "måste")

    /jn[/quote:33pyxqjz]

    Ok... Alltså i det stora plastlocket som "tätar" mellan motorhuv o vindruta som jag tar bort för att byta luftfilter. Har jag fattat rätt? Isf skall jag ut o leta i morgon.

    "Felsökning..."
    Nämn inte eländet... Tycker turbon ger ketchupeffekt nuförtiden... Vettesjutton om nått går "trögt" i det rent mekaniska, som gör att turbon inte får "laddsignal" förrän motorvarvet är lite högre än för några månader sen...

    Mvh

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Nu fatta du fel akvariet alltså plast loket mellan rutan och torped veäggen där sitte rstyr boxen luft filtret sitter inannför vänstra fram skärm in i från sätt

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Nu fatta du fel akvariet alltså plast loket mellan rutan och torped veäggen där sitte rstyr boxen luft filtret sitter inannför vänstra fram skärm in i från sätt
    Det låter ju på beskrivningen som han har fattat rätt, jag tippar på att han menar kupéfiltret med luftfiltret?

    Mvh
    Martin

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Nu fatta du fel akvariet alltså plast loket mellan rutan och torped veäggen där sitte rstyr boxen luft filtret sitter inannför vänstra fram skärm in i från sätt
    Det låter ju på beskrivningen som han har fattat rätt, jag tippar på att han menar kupéfiltret med luftfiltret?

    Mvh
    Martin

    jo isf är det rätt jag läst igenom tråden lit e dåligt kanske trodde det va luftfiltret ja du vet vilket filter jag tänker på och inet cupe filtret

  9. #9
    kupéluftfiltret menar jag... Spriten, ack spriten...

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Vad kolla vid köp av 900 T8 -89
    Av saab_matski i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 09:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •