Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: budget trimmning

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134

    budget trimmning

    hej

    funderar på att vässa motorn lite inför nästa sommar och det ska inte kosta skjortan, bilen är en 9000 - 88 med Di+apc

    funderar på ett td04 15t 5 eller 6:as avgashus?
    röda 431.or
    3bars btr
    laddtryck 1,4-1,5
    mats chip

    vad bör man landa på för effekt ~ ?
    kopplingen ska bytas till nått värre iaf
    så vad tror ni?
    Subaru Legacy

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: budget trimmning

    Citat Ursprungligen postat av davva
    hej

    funderar på att vässa motorn lite inför nästa sommar och det ska inte kosta skjortan, bilen är en 9000 - 88 med Di+apc

    funderar på ett td04 15t 5 eller 6:as avgashus?
    röda 431.or
    3bars btr
    laddtryck 1,4-1,5
    mats chip

    vad bör man landa på för effekt ~ ?
    kopplingen ska bytas till nått värre iaf
    så vad tror ni?
    En bättre Intercooler hade inte skadat, för stabilare effekt.
    Sen skulle jag valt en 18T istället för en 15T. Mer flås på högvarv och mindre växellådkrossande på lågvarv. Grönisar hade jag valt som spridare. 4st för 1200kr http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... gr%F6nisar

    Då har du över 300 stabila kusar.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779

    Re: budget trimmning

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av davva
    hej

    funderar på att vässa motorn lite inför nästa sommar och det ska inte kosta skjortan, bilen är en 9000 - 88 med Di+apc

    funderar på ett td04 15t 5 eller 6:as avgashus?
    röda 431.or
    3bars btr
    laddtryck 1,4-1,5
    mats chip

    vad bör man landa på för effekt ~ ?
    kopplingen ska bytas till nått värre iaf
    så vad tror ni?
    En bättre Intercooler hade inte skadat, för stabilare effekt.
    Sen skulle jag valt en 18T istället för en 15T. Mer flås på högvarv och mindre växellådkrossande på lågvarv. Grönisar hade jag valt som spridare.

    Då har du över 300 kusar.
    Är det inte avgasdelen snarare än kompressordelen som bestämer "karaktär" på Turbon? Alltså ett #7 avgashus från en Volvo vore att föredra om man vill spara växellåda?
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: budget trimmning

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av davva
    hej

    funderar på att vässa motorn lite inför nästa sommar och det ska inte kosta skjortan, bilen är en 9000 - 88 med Di+apc

    funderar på ett td04 15t 5 eller 6:as avgashus?
    röda 431.or
    3bars btr
    laddtryck 1,4-1,5
    mats chip

    vad bör man landa på för effekt ~ ?
    kopplingen ska bytas till nått värre iaf
    så vad tror ni?
    En bättre Intercooler hade inte skadat, för stabilare effekt.
    Sen skulle jag valt en 18T istället för en 15T. Mer flås på högvarv och mindre växellådkrossande på lågvarv. Grönisar hade jag valt som spridare.

    Då har du över 300 kusar.
    en stressad 15T ska klara av 290hästar på ett ungefär gör ju det på 9k Aeron iaf. sen spelar det inte så stor roll med kompressorn eftersom det är avgashuset som spelar störst om inte hela rollen när man får laddtrycket 9k aero snurran har ju som sagt 6# avgashus och då bör man placera laddtrycket ganska sent men få bättre spoolup.

    samma med spridarna, dom ska ju klara av ca 300hp med 3bars btr

    att gå in på grönisar drar ju upp budgeten ganska mycket eftersom 431'or slänger folk efter en om man skriker nog högt. men jag håller med om intercoolern, men nog ska den stå pall för laddtrycket men få en ganska hög insugstemp. en smaksak enligt mig. dubbla 9k eller förbättrat flöde till orginalet tror jag på.

    och eftersom jag antingen kommer hjälpa till med monteringen av allt så är det ju frågan om olje/vatten ledningarna som finns monterade på 9k aero passar på långmotorn så man slipper köra med hydroslang

    effekten är nog svår att gissa sig fram till, men med ett hyffsat laddtryck så borde du plocka minst ut 250 stabila hästar (statiskt 10sek?)
    9-3x TTID 20x9,5

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: budget trimmning

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av davva
    hej

    funderar på att vässa motorn lite inför nästa sommar och det ska inte kosta skjortan, bilen är en 9000 - 88 med Di+apc

    funderar på ett td04 15t 5 eller 6:as avgashus?
    röda 431.or
    3bars btr
    laddtryck 1,4-1,5
    mats chip

    vad bör man landa på för effekt ~ ?
    kopplingen ska bytas till nått värre iaf
    så vad tror ni?
    En bättre Intercooler hade inte skadat, för stabilare effekt.
    Sen skulle jag valt en 18T istället för en 15T. Mer flås på högvarv och mindre växellådkrossande på lågvarv. Grönisar hade jag valt som spridare.

    Då har du över 300 kusar.
    en stressad 15T ska klara av 290hästar på ett ungefär gör ju det på 9k Aeron iaf. sen spelar det inte så stor roll med kompressorn eftersom det är avgashuset som spelar störst om inte hela rollen när man får laddtrycket 9k aero snurran har ju som sagt 6# avgashus och då bör man placera laddtrycket ganska sent men få bättre spoolup.

    samma med spridarna, dom ska ju klara av ca 300hp med 3bars btr

    att gå in på grönisar drar ju upp budgeten ganska mycket eftersom 431'or slänger folk efter en om man skriker nog högt. men jag håller med om intercoolern, men nog ska den stå pall för laddtrycket men få en ganska hög insugstemp. en smaksak enligt mig. dubbla 9k eller förbättrat flöde till orginalet tror jag på.

    och eftersom jag antingen kommer hjälpa till med monteringen av allt så är det ju frågan om olje/vatten ledningarna som finns monterade på 9k aero passar på långmotorn så man slipper köra med hydroslang

    effekten är nog svår att gissa sig fram till, men med ett hyffsat laddtryck så borde du plocka minst ut 250 stabila hästar (statiskt 10sek?)
    Grönisar är ju inte svindyra precis http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... gr%F6nisar

    Vilken turbo av dom som är bäst vet jag inte , men jag har mycket bra erfarenheter av TD04HL18t #6 som en kompis hade på en 9000 87a. Den hade hyffsade lågvarvsegenskaper men inte farligt bra, men ett förjävligt grymt drag på högvarv. Han hade grönisar men jag tror inte han hade värre BTR, lite osäker .

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    300+ känns lite overkill och jag känner verkligen inte för att byta låda 2 ggr/år. nöjer mig med 250+
    15t är väl en dussinturbo om du jämför mot 18t? och en 15t är ju inte speciellt dyr så det lutar väl åt en 15t 6#
    detdär med intercoolern ska jag fundera om
    Subaru Legacy

Liknande ämnen

  1. Budget bromsar 9-5?
    Av kiwikiwi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-11-01, 10:23
  2. Budget 900 2.0T Etanol
    Av Saabturbo__ i forum Projekt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 20:43
  3. Budget uppgradering av AS3 i og9-3.
    Av pulver 9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •