Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: vilket motorblock

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    166

    vilket motorblock

    tänkte bygga ny snurra o borra upp lite till min 99t16 vet ej än hur mycket jag ska borra men så mycket det går utan att den blir för tunna väggar i motorn.Ska man ta ett 2 liters block eller är det 2.1 man ska ta(har hört att 2.1 är bättre) och hur mycket kan man borra.Det finns ju rallycross saabar med 2.6 liter vad har dom för block?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 402
    Varför ska borra upp blocket? Känns som om det finns andra lättare (billigare) saker att göra för att få upp effekten...
    De som kör rallycross tror jag "offtast" kör utan överladdning om de har 2,5-2,6liters motorer (då med Saab).
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Re: vilket motorblock

    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    tänkte bygga ny snurra o borra upp lite till min 99t16 vet ej än hur mycket jag ska borra men så mycket det går utan att den blir för tunna väggar i motorn.Ska man ta ett 2 liters block eller är det 2.1 man ska ta(har hört att 2.1 är bättre) och hur mycket kan man borra.Det finns ju rallycross saabar med 2.6 liter vad har dom för block?
    2,1 H-block ska ha en något gröver gjutning runt cylindrarna så det håller samma hållfasthetskrav fast 93 mm borr mot normala 90 mm.

    Folkraceåkare som kör med 2,6 liter har garanterat även en sk. strokervev som har längre slag än en 2,3-vev. Inget som befrämjar varvtåligheten direkt....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    166
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Varför ska borra upp blocket? Känns som om det finns andra lättare (billigare) saker att göra för att få upp effekten...
    De som kör rallycross tror jag "offtast" kör utan överladdning om de har 2,5-2,6liters motorer (då med Saab).
    varför tja för att det är gratis förutom kolvarna så varför inte.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    166

    Re: vilket motorblock

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    tänkte bygga ny snurra o borra upp lite till min 99t16 vet ej än hur mycket jag ska borra men så mycket det går utan att den blir för tunna väggar i motorn.Ska man ta ett 2 liters block eller är det 2.1 man ska ta(har hört att 2.1 är bättre) och hur mycket kan man borra.Det finns ju rallycross saabar med 2.6 liter vad har dom för block?
    2,1 H-block ska ha en något gröver gjutning runt cylindrarna så det håller samma hållfasthetskrav fast 93 mm borr mot normala 90 mm.

    Folkraceåkare som kör med 2,6 liter har garanterat även en sk. strokervev som har längre slag än en 2,3-vev. Inget som befrämjar varvtåligheten direkt....


    MVH Tony
    naturligtvis så strokar dom men hur mycket borrar dom
    då är ett 2.1 block något att satsa på

Liknande ämnen

  1. Hjälp ang. motorblock
    Av flygplans-wigge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 16:09
  2. Ang motorblock t5 vs t7
    Av B234R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 08:22
  3. Skillnader på motorblock B204
    Av Turbo_Mikee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 11:01
  4. Motorblock 9-5 M04
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 20:05
  5. Motorblock fråga!
    Av SnabbSaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 15:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •