Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Avfasning av vevslängar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Avfasning av vevslängar

    Jag håller på med ett motorbygge och har stött på lite problem...
    Motorn jag bygger är baserad på ett h-block och jag har tänkt använda mig av en 2,3vev från en saab långmotor.

    För att motorn ska gå runt med 2,3 veven krävs ju en hel del modifiering av både block och vev. I dagsläget har jag slipat ur blocket och svarvat vevev i princip så mycket som jag vågar, trots detta tar vevslängarna i kolvarna (lång slaglängd och korta stakar).

    För att behöva ta ur så lite som möjligt ur kolvarna tänkte jag fasa av vevslängarna, men frågar är bara hur?

    Först har jag tänkt göra det hela samtidigt som jag svarvade ner vevslängarna, men insåg snart att det inte skulle fungera då jag i så fall skulle svarva i vevens lagerlägen.

    Kan man fasa av vevslängarna med rondell? Och går det i så fall att balansera veven efter en sådan behandling?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Tror Tony 418 sysslade med sånt här i unga år. Släng iväg ett PM till honom.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Bygg dig en jigg av gamla ramlageröverfall eller fäst veven i ett gammalt motorblock. Släng upp hela paketet i en fräs så är problemet löst.

    Ang. balanseringen så kan du få problem då man tar bort rätt mycket material. Kan bli tvungen att "fylla" veven med tungmetall.

    Alternativet är kolvar med mycket låg komphöjd.. vill minnas att det var runt 34,5mm? De bygger inte heller lika mycket nedåt som saab orginal.

    Dock så måste du, oavsett hur du gör, flytta bussningen i lilländan på stakarna. Passar du då på att gå ner lite i kolvbultsdiameter så har du någon millimeter att vinna - iofs till bekostnad på hållbarheten.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av RT
    Bygg dig en jigg av gamla ramlageröverfall eller fäst veven i ett gammalt motorblock. Släng upp hela paketet i en fräs så är problemet löst.

    Ang. balanseringen så kan du få problem då man tar bort rätt mycket material. Kan bli tvungen att "fylla" veven med tungmetall.

    Alternativet är kolvar med mycket låg komphöjd.. vill minnas att det var runt 34,5mm? De bygger inte heller lika mycket nedåt som saab orginal.

    Dock så måste du, oavsett hur du gör, flytta bussningen i lilländan på stakarna. Passar du då på att gå ner lite i kolvbultsdiameter så har du någon millimeter att vinna - iofs till bekostnad på hållbarheten.
    Att fräsa av slängarna lät avancerat, men visst är det möjligt att genomföra, men jag tror inte att folkraceåkare och rallycrossåkare som kör med 2,3 vev gör så?

    34,5 stämmer bra om jag har räknat rätt. Jag hade hoppats på att dom skulle bygga mindre nedåt, det är alltså så?

    Vad menar du med att flytta bussningen? Iom att de nya kolvarna kommer ha 22mm kolvbult istället för 24 om jag inte missminner mig så lär jag ju svarva helt nya bussningar och trycka i stakarna.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •