Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Ingen värme, felkoder på ACC OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Kortfattat:
    Förarstolen i bakre läget.
    Ligg på rygg vid pedalstället.
    Skruva/pilla bort luckan vid axeln.
    Klipp korta remsor silvertape med bredd som axeln är lång.
    Pilla in remsorna och linda dem runt axeln.
    Dra fast ett buntband på varje ände på axeln över tapen.

    Tips: Bra silvertape och bra buntband är att föredra...

    EDIT: Kan vara bra att ha någon till hjälp att spätta bort en från bilgolvet när man legat där nån timme...

  2. #22
    Genom detta hål se länk

    http://www.geting.se/images/nybild.JPG

    det är inte min bild utan har lånat den jag har ett hål in där den gula axeln går


    Förstår inte riktigt hur jag ska komma åt den gamla biten som sitter där inne då biten är i 2st delar går det komma åt den lätt med fingrarna.



    Med andra ord så är det tejpen som håller ihop dem 2 st plastbitarna+banden

    På denna länk har man limmat ihop en bit plast rör är det där tejpen ska sitta?? http://www.geting.se/images/nybild2.JPG

    Får tacka för hjälpen än så länge är riktig tacksam

    Magnus
    9-5 2.0t steg 2 -98

  3. #23
    Idag tog jag mej tid att fixa felt körde den med pvc plast rör. tog ca 1.5 timme allt som allt men trång var det och ingen skön ställning bland pedalerna

    Så himmla skönt att äntligen få värme kyla på förarsida.

    Och inga felkoder.

    När jag fixade felet så är det något nytt problem kan inte justera riktig vart luften ska blåsa först fick jag bara på golvet sedan gjorde jag en kalibrering nu får jag bara uppe vid fönstret vad kan ha hänt.

    Felet jag fixade sköter väl varm och kall luft om jag förstår rätt någon som har några ider

    Detta fungerade innan jag fixade den ny armen


    Mvh
    Magnus
    9-5 2.0t steg 2 -98

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Så om man skaffar SAABs extraförstärkta stoparm, kan man då undvika att den gula axeln går av? går den extraförstärkta stopparmen att byta på plats?

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  5. #25
    Det går inte att göra någonting utan att riva hela bilen om inte armen har gått av.

    Då kan man byta ut den delen som är av med den extraförstärkta stopparmen .



    någon som vet varför jag inte kan justera vart luften ska blåsa först fick jag bara på golvet sedan gjorde jag en kalibrering nu får jag bara uppe vid fönstret vad kan ha hänt.
    9-5 2.0t steg 2 -98

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av magnus79
    Det går att göra någonting utan att riva hela bilen om inte armen har gått av.

    Då kan man byta ut den delen som är av med den extraförstärkta stopparmen .
    Den meningen låter lite konstig, man kan byta ut den delen som är av, men om det inte är av då?
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  7. #27
    Jovisst kan man det tänkte fel, du menar den gröna låsninge till axeln ja den går att byta ut till den nya som håller bättre. troodde du menade att byta ut den gula axeln.
    9-5 2.0t steg 2 -98

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av magnus79
    Idag tog jag mej tid att fixa felt körde den med pvc plast rör. tog ca 1.5 timme allt som allt men trång var det och ingen skön ställning bland pedalerna

    Så himmla skönt att äntligen få värme kyla på förarsida.

    Och inga felkoder.

    När jag fixade felet så är det något nytt problem kan inte justera riktig vart luften ska blåsa först fick jag bara på golvet sedan gjorde jag en kalibrering nu får jag bara uppe vid fönstret vad kan ha hänt.

    Felet jag fixade sköter väl varm och kall luft om jag förstår rätt någon som har några ider

    Detta fungerade innan jag fixade den ny armen


    Mvh
    Magnus
    Vad är ett "PVC plaströr"? Går det inte med vilket plaströr som helst i rätt dimention eller?
    9-5SE 2.0t -98

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Saab 9-5 Kombi 2.0t 1999

    Hej. Jag har en modell där inga felkodsläsare annat än Tech2 verkar fungera. Min bil tillverkades dec 1999 och jag tror datahastigheten i ODB2-kontaken är något högre än senare standard. Jag har provat det mesta inkl. jordningar och blinkkoder etc. Inget fungerar. Kollat forum men hittar inget konkret. Vad/vilken adapter (USB?)/mjukvara för PC fungerar på min bil? Vilket protokoll finns i uttaget under ratten?

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: Saab 9-5 Kombi 2.0t 1999

    Tack, jo jag såg att priserna varierar högst betänkligt och också att någon OP-COM kör ELM327 som alltså inte fungerar?

    Fortfarande förvirrad... hittade dessutom det här på SaabCentral:

    Just a short note to keep you updated. I have had an hour or so this morning to play. Still non too sure in truth. The problem is that Zafira is not the only GM option I can use to access measuring blocks on the engine. One or two others do so too. When used though, they tend to give different figures to many of the 'blocks'. Ie, engine speed at idle varies from 190-2300, battery voltage ranges from 2.3v-24v. None of which are actually correct :-(
    It therefore begs the question , which vehicle option is actually giving the right data, if any?
    All very curious.
    I wonder how the TDI 9-5 models respond, sadly I don't have access to one in order to test that option. Certainly the Trionic 9-5 models are very very limited. Most options (but not all) access fault codes. None access anything else such as measuring blocks , settings etc etc.
    Using a GM option such as Zafira only gives further access within the engine option and as I wrote earlier, the data read varies depending on what GM variant chosen.

    On both the 2003 and 1999 9-5, if I log into the Saab option and run DTC check on ACC both show the following B2495 & B2406 faults. Both followed by 'not present'. IE B2495 not present.
    That was run with the ACC set to auto and no adjustments being made during the test.
    Both cars have fully functioning ACC and the onboard self test (Auto & off) show no errors.

    Odd.
    I think in truth it is one of those things that you buy and expect little, anything you get over and above the generic OBD2 is a bonus. Some will find it more useful than others, some won't find it useful at all. But at £20-£30 potentially a good tool to have to hand.
    Don't however expect DIY Tech2 for the price though. Don't believe the vendors blurb in full, they are probably no more aware of the actual limitations then you or I are and are simply casting as wide a net as they can with the info available to them.
    OpCom is hugely popular and raved about as a major boon on all GM sites I have googled so it clearly does work brilliantly for the money. Just not on the Saab 9-5 models sadly.

    ........................................

    På en del sidor står det ingenting om Saab för OP-COM 2010 som verkar vare den senaste? Bara att den passar Opel. Nån som vet om det finns olika modeller på adaptern och mjukvaran och vad som passar till 9-5 1999 ?

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Stegmotor, luftdistributionsklaff Klaff fastnat (jammad) B2406

    Får detta fel på min Saab 9-5 2005 och undrar om det finns någon beskrivning hur detta repareras. Jag har hittat en del tips om vad felet är men inte hur det lagas. Kanske någon ha tips på en guide?

Liknande ämnen

  1. Ingen värme
    Av Tempan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 23:15
  2. ta bort värme plattan? felkoder?? 9000 2.3T -97
    Av Spetan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 00:13
  3. ACC - Ingen värme/väldigt mycket värme!?
    Av haglund20 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 14:47
  4. Ingen värme
    Av m_nordh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 18:46
  5. Ingen värme
    Av Janne1965 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •