Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Underligt laddtryck eller fel på minnet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Underligt laddtryck eller fel på minnet?

    Tjenixen grabbar (å damer för den delen)!

    Har skaffat mig en 9K 2.3T/200, denna gången en ´94. Den 3:e i raden för övrigt. (Sjukligt eller?)
    Jag har länge funderat på laddtrycket på den här. Hade förut en ganska precis likadan, fast en ´96:a. Den förra vill jag minnas att jag hade ganska så nära max laddtryck runt 4000 varv ungefär därefter successiv sänkning vid ökande varvtal. Då med 3" helsystem med sportkisse.
    Dessvärre hade jag aldrig graderad laddtrycksmätare i den så jag vet inte HUR mycket den laddade. Men precis in i början på det röda var väl max.

    När jag införskaffade den nuvarande för inte så lång tid sedan satt där redan en graderad laddtrycksmätare monterad. Denna laddade då ungefär 1.3-1.5 bar beroende på utetemp bl.a. Efter en kort period började jag att spåna lite i VAD som faktiskt var gjort med bilen. Den ville sänka trycket lite väl mycket vid snabba påslag på gas. Smög man däremot lite med gasen så låg den ganska stabilt run 1.4 bar. Öppnade till och med styrboxen för att till min fasa se att den såg helt orörd ut. Med något förhöjd puls och en massa fula ord i mina tankar, bar det sig inte bättre än att tankarna GENAST gick åt hållet att lyfta DI-kassetten och kika på stiften.

    Gissa kulören på dom stackarna! Jajjemänsan! Hyggligt vita. Dom massa fula orden tog sig genast ut ifrån tankarna i huvudet via munnen och så vidare ut genom munnen. En KLÅPARE ,med versaler skrivet, hade naturligtvis varit skapligt korkad nog att höja GLT, till inte mindre än 0.8 bar!!! "Sadist-jävel" var då nästa fula ord som kröp fram, eller ja, snarare flög ut ur munnen denna gång, då med en smått nyfiken far sneglandes över min ena axel lite lätt undrandes om vad som stod på.

    Nästa åtgärd kan ni kanske tänka er då. SÄNKA GLT till 0.4 (som jag vill minnas ska vara STD GLT på denna bilmodell). Men nu till fråga/problem(?)! Jag har nu ett laddtryck på cirka 0.8 bar vid 4000 som ökar till ca 1.05 vid 5400 varv. Det tycker jag verkar tämligen bakvänt OCH högt däremot. Och fortfarande är stiften en aning ljusa för att jag ska tycka att den går som den ska. Den vill små- rycka lite vid halvgas (mjukkörning) Och en stilla undran är ju också hur pass mycket stryk den stackaren har fått av spikningarna. Jag vet ju inte hur länge den förra dåren har kört med bilen på det viset. För spikat har den definitivt gjort.

    Någon som kan ha en idé om varför laddtrycket fungerar som det gör nu eller är det kanske som så att mjukvaran skiljer sig på min ´94 VS min förra ´96:a så pass? Bilen har för övrigt gått knappa 20500mil "bara".

    Mycket tacksam för tankar och idéer. Jag har ju funderat på ett steg3 (alt. ind. mappning) och effektivare intercooler. Frågan är om man "vågar" med ovan nämda, tidigare och nuvarande "bekymmer"


    Alltid tacksam för vännerna/stallkompisana på detta, i mina ögon, utmärkta forum.

    Mvh Johan, Bromölla
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Mjukvara ska inte skilja (om det är original vill säga). Laddtrycksbeteendet är ju inte helt bindgalet, man kan rycka minuspolen någon minut om man vill, men jag skulle glatt kört vidare. Småryckningar vid dellast kan bero på annat.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303
    men kan inte DI-kassetten göra så att det rycker lite, om den börjar ge upp asså?
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Jag vill inte vara dum nu men.. En tändkasett är väl antingen hel eller trasig? Ang. laddtrycket ligger den ju över 1 bar. Jag har ju för mig att den modellen skulle ha en topp runt 0.8 bar...? Någon mer idé?
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Jag vill inte vara dum nu men.. En tändkasett är väl antingen hel eller trasig? Ang. laddtrycket ligger den ju över 1 bar. Jag har ju för mig att den modellen skulle ha en topp runt 0.8 bar...? Någon mer idé?
    Di´n kan ge upp succesivt, senast jag mappade min så strulde det vi d ca 1,4bar, fick då låna en fräsch av mapparen och mappningen genomfördes.

    Åkte sen hem med min dåliga och bytte ut den, den gick sen i en otrimmad bil helt ok, ett tag .

    Din bil e möjligtvis inte pystrimmad?? hål i nån lämplig slang eller ett gem eller el-stripe instoppat under nån lämplig klammer???
    har hört talas om flera som kört mer än en mil med en sån set up--
    Mats Fhinn/3499/

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Jag vill inte vara dum nu men.. En tändkasett är väl antingen hel eller trasig? Ang. laddtrycket ligger den ju över 1 bar. Jag har ju för mig att den modellen skulle ha en topp runt 0.8 bar...? Någon mer idé?
    Trött DI-kassett kan som sagt ge lite olika symptom. Ryckningar är typiskt. Min gamle gick som en påse nötter med trasig DI men den gick.

    Max laddtryck på en 200 hk är ca 1,0 bar. På min var mätaren ibland uppe på 1,1 med 3" DP och borttagen VP. Innan trim alltså.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Hmmm... Ja man kanske skulle ta en ordentlig titt på slangar och diverse. Hade dessutom för mig att laddtrycket låg en aning lägre. Men jag kan ju naturligtvis ha fått det helt om bakfoten Jag tackar som sig brukligt för svaren mina vänner. Man kanske skulle ta och leta fram en friskare DI oxå när man håller på! Kör lungt i dimman. Iaf ni som dras med den. Gott om det i skåneland nu..
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    om GLT är skruvat till 0,8bar med orginal fjäderna kan membranet ha gått sönder. Provtryck klockan med kompressor o se så den håller tätt (max 1,o bar i kompressorn). att nolla styrenheten o göra en ny adaptering vore inte heller dumt då stysystemet får jobba som fan för att en bil med fel GLT ska få rätt laddtryck.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Boxen är nollad av olika anledningar vid 3 eller 4 tillfällen så jag ska nog kolla tryckklockan vid nästa tillfälle oxå. Förmodligen i samband med resterande slangar.. Tackar!
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

Liknande ämnen

  1. underligt fel, hjälp!
    Av turbo_jewhan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 15:09
  2. underligt blinkersfel
    Av MrGreen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 07:51
  3. underligt laddtryck? ng900
    Av FeFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 03:50
  4. [LÖST] Kylarfläkt beter sig underligt 9000
    Av pierreb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •