Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Vilka vinterdäck rekommenderar ni?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80

    Vilka vinterdäck rekommenderar ni?

    Så var det dax att inhandla vinterdäck till Saaben. Eftersom jag aldrig köpt vinterdäck till bilen (jo, det är sant!) så skulle jag behöva lite tips på vilket däck/märke som kan anses vara bäst. Det skall vara dubbfritt (bor i Stockholm), och av Saabs standardstorlek (195/65/15?). Gislaved NF3 har jag hört mycket gott om, är dom OK?

    Förresten, ingen som har access till Aftonbladet PLUS? Dom har ett stort däckstest idag, tänkte om vederbörande bara kunde ge en kort sammanfattning vad deras resultat blev?l
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Jag kör med Gislaved Nord Frost 3 205/55-16 och är väldigt nöjd. Man kommer fram överallt och de har bra egenskaper.

    Dessa däck är dubbade. Jag skulle aldrig våga kompromissa med säkerheten och köra med dubbfritt även fast jag bor nära Stockholm (Värmdö).
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Jag kör med Gislaved Nord Frost 3 205/55-16 och är väldigt nöjd. Man kommer fram överallt och de har bra egenskaper.

    Dessa däck är dubbade. Jag skulle aldrig våga kompromissa med säkerheten och köra med dubbfritt även fast jag bor nära Stockholm (Värmdö).
    Kompromissa med säkerheten gör du ju varje gång du kör med dubbat på barmark ........Vilket ju inte är helt ovanligt i Stockholmsområdet. Tack för svaret iaf, NF3 är som sagt ett hett alternativ, men gives dom endast i dubbat utförande? Vilka jämngoda alternativ finns det i så fall om man vill ha odubbat?
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    Kompromissa med säkerheten gör du ju varje gång du kör med dubbat på barmark ........Vilket ju inte är helt ovanligt i Stockholmsområdet. Tack för svaret iaf, NF3 är som sagt ett hett alternativ, men gives dom endast i dubbat utförande? Vilka jämngoda alternativ finns det i så fall om man vill ha odubbat?
    På vilket sätt är dubbdäck sämre än odubbade vinterdäck på barmark?
    Faktiskt är det tvärtom...
    Många tror att dubbdäcken kasar på dubben på asfalten och därigenom får sämre fäste. Så är det inte. Dubbdäcken har kraftiga klackar (för att dubben ska sitta ordentligt) och dessa klackar gör däcket mycket stabilt på barmark.
    Dubbfria vinterdäck däremot har mjuka klackar med många kraftiga sajpningar som gör däcket lite sladdrigt på barmark.
    I däcktest efter däcktest hamnar dubbdäcken i topp i de allra flesta testmomenten, även på barmark.
    I södra Sverige är dubbdäcken faktiskt mer motiverade än i norra delen av landet. I norr är kylan jämnare och stabil, det är mer snö som oftast ligger större delen av vintern.
    I södra delen är vädret mer omväxlande, ömsom milt ömsom riktigt kallt. Som upplagt för isgata, ja ofta blankis! Lägg därtill VV's förkärlek till att salta bort snön (även när termometern visar ner mot -8 ) så blir dubbfritt genast ett mindre attraktivt val för den som inte kan stanna hemma från jobbet för att det är glashalt på motorvägen.
    Anledningen till att de med dubbfria däck klarar sig såpass väl ändå är den majoritet som kör med dubbdäck. De ruggar upp isen så att de dubbfria däcken får fäste, om alla körde dubbfritt skulle isen tvärtom poleras upp och bli ännu halare.

    Jämför gärna med Oslo där en straffavgift på dubbdäck infördes och mängden dubbdäck sjönk kraftigt. Antalet olyckor ökade... Vissa menar att de inte ökade något nämnvärt, men då talar man om olyckor med personskador. Antalet "fender benders" ökade dramatiskt.
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vettet/Husqvarna
    Inlägg
    21
    Jag håller verkligen med föregående talare. Jag går rentav längre och påstår att dubbfria däck är en ren bluff som ej lämpar sig i svenskt vinterväglag! Myterna kring dubbdäck som "åker skridskor" på asfalten är klart i fas med de olika syntetoljemyterna (fördärvar motorn, blir vatten, bildar rosa elefanter i insuget), som bygger på "erfarenheter" från 50- och 60-talet. Det har hänt lite sen dess, om man säger så.....

    Personligen står valet mellan Nokian Hakkapeliitta och Gislaved Nordfrost, men vill man komma billigt undan så köper man AGI's regummerade vinterdäck. Välj en låg hastighetsklass (t.ex. Q = 160 km/h), de slits inte ut lika fort som högfartsdäck, och kör in dem på på barmark (detta kan din däckgubbe berätta mer om). Gör man detta så slipper man bli av med hälften av dubbarna under första säsongen. Även begagnade däck funkar bäst om man monterar dem medan det fortfarande är barmark. Då hinner de slita in sig och återfå en del av greppet som de förlorat under förvaringen.

    Lycka till!
    MVH
    "GJ"

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Glöm inte Michelin Ivalo, klart bättre än Nokian. Nokian har kända fel tex med dubbarna (kanske åtgärdat nu?). Dessutom så är michelin saabs förstaval. Man får med dem vid billeverans.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Glöm inte Michelin Ivalo, klart bättre än Nokian. Nokian har kända fel tex med dubbarna (kanske åtgärdat nu?). Dessutom så är michelin saabs förstaval. Man får med dem vid billeverans.
    Ivalot är säkert ett bra däck, men fruktansvärt högljutt. Nordfrost 3 däremot är mycket tyst och har väldigt bra grepp och kommunicerar fint med föraren.

    Mvh Stoffe

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Jag vill dra mig till minnes att vissa undersökningar visat att dubbdäck på barmark faktiskt ökar bromssträckan, men å andra sidan finns det säkert andra undersökningar som visar det motsatta.

    Dock finns det ju kanske andra argument mot dubbdäck på barmark. Att det är sämre för miljön är ju klarlagt, att det ökar bränsleförbrukningen (högre rullmotstånd) är också en sanning samt att det bullrar avsevärt mer. Vill också för ordningens skull påpeka att jag absolut inte är någon miljömupp eller dubbdäckshatare.

    Åter till ämnet. GF3 ser bra ut, om jag väljer ett dubbat alternativ. Men vad skall man välja om man vill ha odubbat?
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    Jag vill dra mig till minnes att vissa undersökningar visat att dubbdäck på barmark faktiskt ökar bromssträckan, men å andra sidan finns det säkert andra undersökningar som visar det motsatta.

    Dock finns det ju kanske andra argument mot dubbdäck på barmark. Att det är sämre för miljön är ju klarlagt, att det ökar bränsleförbrukningen (högre rullmotstånd) är också en sanning samt att det bullrar avsevärt mer. Vill också för ordningens skull påpeka att jag absolut inte är någon miljömupp eller dubbdäckshatare.

    Åter till ämnet. GF3 ser bra ut, om jag väljer ett dubbat alternativ. Men vad skall man välja om man vill ha odubbat?
    Jag tycker inte att du ska köra odubbat.
    Efter att ha sett hur olyckor skett på glans is med odubbat så skulle jag
    aldrig sätta något annat än dubbat på min bil.
    Kör nu med GNF3 och dom fungerar som du säkert redan förståt av
    tråden mycket bra.
    //Dalmas86

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Hej,

    jag fortsätter att rekommendera NOKIAN Hakka4 (dubbat).
    Jag bor i samma klimatregion (mindre snö och mera is/packat) som Värmdö.
    Jag har kört med Nordfrost i 5 år på vintern och trott att de varit de bästa, men jag finner Hakka ett strå vassare.

    Gislaved är väl egentligen Continental (med dess kvalitet och egenskaper) men med Gislaveds pris. Rätta mig gärna.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Finns ingen statistik som kan påvisa att dubbat skulle vara säkrare än dubbfritt. Alltså de dubbfria däcken är inte inblandade i fler avåkningar eller olyckor än sina dubbade kollegor. Dessutom tror jag många drar sig för att surra på dubbdäcken när det är barmark ute, vilket inte alltid är helt lyckat.

    Själv tycker jag Gislaved SoftFrost II funkar riktigt bra. Alltså den modellen med en bestämd rotationsrikting. Skulle jag köpa ett dubbat däck blir väl svaret Gislaved NordFrost 3 istället.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Finns ingen statistik som kan påvisa att dubbat skulle vara säkrare än dubbfritt.
    Nej, men det finns statistik på att dubbdäck dramatiskt minskar bromssträckor och sladdrisk på isiga vägbanor.

    Det räcker för mig i alla fall.

    (Men sen så är det ju ofta tok-packad/blankslirad snö alternativt underkylt i trakterna häromkring också iofs.)

    Bor man i t ex skåne där det kanske är barmark långa stunder under vintern så förstår jag att man väljer odubbat. Men jag väljer dubbat iaf)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Jag lägger min röst på NF3.. Kör det på min 900 och det funkar prima. Tyst och fint, spårar inte nämnvärt
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  14. #14
    Jag tycker att Dunlop SP Winter M3 är ett bra dubbfritt däck , dock ganska dyrt men är bra i Kalmar trakterna !

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    118
    Själv så säger jag bara -> Nokian Hakkapellita Dubbade dvs

    Kör med Gislaved på min Mitsu... skitkul när det slirar och inte greppar som det ska Den är fyrhjulsdriven så det går att rädda situationerna ganska bra... men det finns inge grepp i dom när man behöver det... Och dom är dubbade
    Saab Sonett III -74

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Har kört tre olika toyotor, en V40 och en 9-5:a på samma grusväg som jag "fortfarande bor vid"..

    Toyota 1; Goodyear UG3, senare UG4 - dubbfritt
    T 2 & 3; Goodyear UG400 fulldubbade
    V40; NF3 fulldubbade
    9-5; Goodyear UG500+

    Har ALDRIG haft problem med sista uppförsbacken med någon annan bil än V40:n.. Om det berodde på bilen eller däcken låter jag vara osagt, men någon gång när min far, i en identisk Camry V6 Automat (identisk med min, fast 2 år nyare) fick stopp i en uppförsbacke med NF2 så kunde jag stanna bredvid, och starta igen..

    Så själv kör jag helst GoodYear..

    Funderar på ett par UG6 eller UG7 friktionsdäck på vår 9-3SS också.. Fast jag har inte bestämt mig om vi skall ha dubbat eller odubbat ännu.. Börjar bli dags att beställa en uppsättning nu..

    Tillägg; Ska iofs inte sticka under stol med att UG400 och UG500+ suger på torr asfalt.. Dom är så j-a mjuka att det kasar hit och dit - lite stuket gravid anka/kossa.. Men det kan jag leva med med tanke på hur vår väg här kan se ut ibland...
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Gislaved Nordfrost eller Softfrost.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Har "G Softfrost II" på en V70 (tjänstbil) och rulla med de minst 1500 mil i vintern. Bor i Göteborg och de e riktit bra. Personligt tror jag, att dubbade däck är bara bättre på is. Odubbade däck e mjukare och har många lameller som ger bättre egenskaper om det e torrt, blött eller snö på vägen. Och det finns inte mycket is här.
    På min Saab 9-3 '01 (köpt för 1 månad sen) kommer också odubbade på...också Softfrost (185/65 R15).
    9-3 '01 Aero

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    75
    Hej!

    Sedan är det ju så att sedan Conti köpte Gislaved så kan man köpa tex. Semperit Ice Grip 2 som är samma däck som Gislaved NF 2 fast för lägre pris.

    Min däckverkstad tipsade om det. Så för mig blir det istället för livsfarliga Kumho 7400 friktion nya Semperit Ice Grip 2 för 660:- stycket.

    Både ganska bra, och framförallt mycket billigt.

    /Jakob
    Honda Legend Coupé -92
    Saab 9-5 2,3t -04

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Xanthos
    Personligt tror jag, att dubbade däck är bara bättre på is. Odubbade däck e mjukare och har många lameller som ger bättre egenskaper om det e torrt, blött eller snö på vägen. Och det finns inte mycket is här.
    Vad man tror och verkligheten stämmer inte alltid överens. Bra att du är nöjd med dina däck, men bättre egenskaper än ett högklassigt dubbdäck som Hakka 4 eller NF3 har dom knappast...
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Vilka vinterdäck kör ni på?
    Av Henri i forum Allmänt
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 16:10
  2. Vilka vinterdäck får jag ha?
    Av turbofever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 22:19
  3. Köpa vinterdäck vilka?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 18:01
  4. Vilka dubbfria vinterdäck?
    Av 93t i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 12:26
  5. Vilka vinterdäck ska man välja nu då?
    Av FinnUbbe i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •