Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Skum spricka i vindrutan......

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80

    Skum spricka i vindrutan......

    Tjenis alla.........
    När jag köpte min Saab så var den precis nybesiktigad utan anmärkning. Det fanns dock en mindre spricka i vindrutan, på passagerarsidan, men den släppte besiktningen igenom. Nu har jag märkt (när det blev kallare) att sprickan börjat "vandra" inåt och nu löper över mer än 50% av rutan. Kan detta bero på värme/kyla-växlingarna under färd då man kör defrostern?

    Det läskiga var att idag under färd sa jag till frugan att jag inbillar mig att sprickan växer och fem minuter senare hade den kutat iväg ytterligare en bit in mot förarplatsen. Jag är helt på det klara över att den måste bytas, men min fråga är om det finns nån överhängande risk för att jag ett tu tre sitter med en imploderande vindruta i ansiktet? Kan sådant inträffa under normal färd?
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 304
    Medlem#
    4827
    Bilen upplever vridning o påfrestning på karossen som leder bl.a. att det blir spänningar i rutan vilket kan göra att sprickan sprider sig vidare.

    Sedan så blir det ju en temperaturskillnad mellan ute o inne o denna blir ju större på vintern, så rutan spricker snabbare därmed oxå tyvärr.

    Det bästa du kan göra nu é att så snabbt som möjligt åka till en glasmästare som får borra i varje ända på sprickan så att spänningen inte bidrar till att den sprider sig vidare utan stannar i borrhålet så att säga.

    Dagens rutor skiljer sig väldigt mot gamla då dessa innehåller mycket medel som gör att en ruta inte helt sonika spricker o landar nere på mattorna i bilen utan blir som ett segt tuggummi.

    Tror inte du kommer få rutan i knät på er, men om du inte vill byta rutan så rekommenderar ja att du fixar så att den inte spricker vidare

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Bilen upplever vridning o påfrestning på karossen som leder bl.a. att det blir spänningar i rutan vilket kan göra att sprickan sprider sig vidare.

    Sedan så blir det ju en temperaturskillnad mellan ute o inne o denna blir ju större på vintern, så rutan spricker snabbare därmed oxå tyvärr.

    Det bästa du kan göra nu é att så snabbt som möjligt åka till en glasmästare som får borra i varje ända på sprickan så att spänningen inte bidrar till att den sprider sig vidare utan stannar i borrhålet så att säga.

    Dagens rutor skiljer sig väldigt mot gamla då dessa innehåller mycket medel som gör att en ruta inte helt sonika spricker o landar nere på mattorna i bilen utan blir som ett segt tuggummi.

    Tror inte du kommer få rutan i knät på er, men om du inte vill byta rutan så rekommenderar ja att du fixar så att den inte spricker vidare

    Mvh Michael
    Tack för det svaret, det låter som bästa lösningen. Jag har dock för avsikt att byta rutan så fort som möjligt, men måste "fixa" med försäkringsbolaget först. Dock var jag mest rädd för att skiten skulle hamna i fejset. Bilen är en 9000 CD -90 f.ö.
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Det är lagkrav på att vindrutan i en bil måste vara av sk. laminatglas. Alltså ett tvålagersglas med en tunn film med seg plast limmat mellan sig. Denna plast gör att rutan inte går i tusen bitar i första taget, och om den gör det så sitter de tursen bitarna ihop på denna plastfilm och blir då mer som en seg ostskiva i värsta fall.

    Glaset i sig själv innehåller alltså inget medel för detta utan det är plasten mellan glasen som fixar det.

    Sidoglas och bakruta brukar oftast vara av sk. härdglas som kan spricka och falla isär i tusen bitar i en hög av en enda smäll på rutan.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det är lagkrav på att vindrutan i en bil måste vara av sk. laminatglas. Alltså ett tvålagersglas med en tunn film med seg plast limmat mellan sig. Denna plast gör att rutan inte går i tusen bitar i första taget, och om den gör det så sitter de tursen bitarna ihop på denna plastfilm och blir då mer som en seg ostskiva i värsta fall.

    Glaset i sig själv innehåller alltså inget medel för detta utan det är plasten mellan glasen som fixar det.

    Sidoglas och bakruta brukar oftast vara av sk. härdglas som kan spricka och falla isär i tusen bitar i en hög av en enda smäll på rutan.


    MVH Tony
    Cool, då blev livet genast lite säkrare att leva

    Tack för era svar, det upskattas verkligen.............
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  6. #6
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 304
    Medlem#
    4827
    Nemas problemas.....vart ska vi skicka räkningen??

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Nemas problemas.....vart ska vi skicka räkningen??

    Mvh Michael
    Det går bra med en faktura till försäkringsbolaget Folkskam
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 061
    Medlem#
    1941
    Det är väl inte en helt ovanlig åkomma på 9000 cc/cd med att vindrutan knäpper & spricker. Jag har varit med om samt noterat detta på ett flertal av dessa modeller.

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 304
    Medlem#
    4827
    Ja har varit med om en rätt fräck upplevelse.

    Vinter, megakallt o vi var påväg ned till Trollhättan me kompisens Golf III VR6:a.

    Han hade en liten spricka i glaset o när vi gled nedåt stan så hörde vi o såg att den sprack ca 15 cm på ett par sekunder
    Han bankade lite i rutan o så sprack det lite till

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  10. #10
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    min ruta sprack när ja släppte upp kopplingen på mantorp i somras, blev ganska förvånad o missade tvåan
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Ja har varit med om en rätt fräck upplevelse.

    Vinter, megakallt o vi var påväg ned till Trollhättan me kompisens Golf III VR6:a.

    Han hade en liten spricka i glaset o när vi gled nedåt stan så hörde vi o såg att den sprack ca 15 cm på ett par sekunder
    Han bankade lite i rutan o så sprack det lite till

    Mvh Michael
    Precis det som hände mig häromdagen.....såg framför mina very eyes hur sprickan kuta iväg en bit
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 206
    Rutor fick man i fejset på -50 talet.

    Fick ett stenskott i vindrutan på en Volvo 850. -18 grader ute. Efter 5 minuter var det en glad gubbe över nästan hela rutan.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Nya vindrutan viner?
    Av Rampan i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 23:30
  2. Kom åt under vindrutan 9-5
    Av fältan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 12:48
  3. Hur kan man se om vindrutan är bytt?
    Av Mussla i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 13:20
  4. Få tag i lim till vindrutan
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •