Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: t7 topp på t5 motor

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976

    t7 topp på t5 motor

    Tja.

    Jag undrar om det ger nåt i effektsyfte, lr snarare fördel, om man byter till 2.3l t7 topp till en b234(r) b234-motorn i fråga ska trimmas.

    Jag vet att det är lite lättare ventiler, och förhoppningsvis lite bättre flöde. Någon som vet nåt mer?

    Ger det nåt att byta? Nåt i t7 toppen som är sämre än i t5-toppen?

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ventilhalsarna är klenare i T7 toppen 5,5mm mot 7mm på T5 toppen.
    Skall du trimma mycket så är det bättre med T5 toppen i det avseendet.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Hej.

    Okej!

    Råkar nämligen få tag på 2st t7 toppar helt gratis :-), så jag täntke att man kunde använda dessa på något sätt. Finns det någon fördel med att använda t7 topp på t5 motor, eller ska man strunta i den idén totalt?

    Effekten kommer förhoppningsvis att landa på 300-400hk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm/Hässelby
    Inlägg
    118
    Passar T7 topp på ett T5 block??

    vill minnas att det var ett par kanaler som hamnade fel.

    inte säker men har för mig det

    fanns en diskution för ett tag sen

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av JoCkMoCk
    Passar T7 topp på ett T5 block??

    vill minnas att det var ett par kanaler som hamnade fel.

    inte säker men har för mig det

    fanns en diskution för ett tag sen
    Jodå det passar, jag kör den kombinationen nu.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ventilhalsarna är klenare i T7 toppen 5,5mm mot 7mm på T5 toppen.
    Skall du trimma mycket så är det bättre med T5 toppen i det avseendet.
    De lättare ventilerna är att föredra om man ska trimma. Dels då de ger större portarea men framförallt då de ger lägre massa i ventilsystemet. Ventilernas egen massa är i sin tur vad som orsakar belastningen på ventilerna. Vill också minnas att skaften är 5 mm. Dock bör man se till att ha avgasventilerna i nimonic 80A. Insugsventiler i titan (grad 5 eller bättre med 5 mm skaft) skulle jag föredra om man har råd/behov.

    Avgasventilerna i nimonic 80A bör klara ca 100 grader högre temperatur än de äldre ventilerna som hittas i T5 motorer.

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ventilhalsarna är klenare i T7 toppen 5,5mm mot 7mm på T5 toppen.
    Skall du trimma mycket så är det bättre med T5 toppen i det avseendet.
    De lättare ventilerna är att föredra om man ska trimma. Dels då de ger större portarea men framförallt då de ger lägre massa i ventilsystemet. Ventilernas egen massa är i sin tur vad som orsakar belastningen på ventilerna. Vill också minnas att skaften är 5 mm. Dock bör man se till att ha avgasventilerna i nimonic 80A. Insugsventiler i titan (grad 5 eller bättre med 5 mm skaft) skulle jag föredra om man har råd/behov.

    Avgasventilerna i nimonic 80A bör klara ca 100 grader högre temperatur än de äldre ventilerna som hittas i T5 motorer.
    Men snacket om att de klenare skaften inte skulle klara höga vrv och mycket ladd är bara bull... då?

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ventilhalsarna är klenare i T7 toppen 5,5mm mot 7mm på T5 toppen.
    Skall du trimma mycket så är det bättre med T5 toppen i det avseendet.
    De lättare ventilerna är att föredra om man ska trimma. Dels då de ger större portarea men framförallt då de ger lägre massa i ventilsystemet. Ventilernas egen massa är i sin tur vad som orsakar belastningen på ventilerna. Vill också minnas att skaften är 5 mm. Dock bör man se till att ha avgasventilerna i nimonic 80A. Insugsventiler i titan (grad 5 eller bättre med 5 mm skaft) skulle jag föredra om man har råd/behov.

    Avgasventilerna i nimonic 80A bör klara ca 100 grader högre temperatur än de äldre ventilerna som hittas i T5 motorer.
    Men snacket om att de klenare skaften inte skulle klara höga vrv och mycket ladd är bara bull... då?
    Både ja och nej egentligen. Grövre ventilskaft ger ju en högre massa. För att dom inte ska orsaka ventilsläpp på höga varv måste man ha kraftigare ventilfjädrar. Det klarar dom dessutom av gallant eftersom dom håller för större påfrestningar. Ett tunnare ventilskaft väger mindre och klarar därför höga varv utan ventilsläpp med lite klenare ventilfjädrar, vilket ju är bra eftersom det tunnare skaftet inte klarar av samma påfrestningar.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ventilhalsarna är klenare i T7 toppen 5,5mm mot 7mm på T5 toppen.
    Skall du trimma mycket så är det bättre med T5 toppen i det avseendet.
    De lättare ventilerna är att föredra om man ska trimma. Dels då de ger större portarea men framförallt då de ger lägre massa i ventilsystemet. Ventilernas egen massa är i sin tur vad som orsakar belastningen på ventilerna. Vill också minnas att skaften är 5 mm. Dock bör man se till att ha avgasventilerna i nimonic 80A. Insugsventiler i titan (grad 5 eller bättre med 5 mm skaft) skulle jag föredra om man har råd/behov.

    Avgasventilerna i nimonic 80A bör klara ca 100 grader högre temperatur än de äldre ventilerna som hittas i T5 motorer.
    Men snacket om att de klenare skaften inte skulle klara höga vrv och mycket ladd är bara bull... då?
    Jag skulle inte tro att ventilernas klenare skaft orsakar några problem. Massan i ventilen orsakar också belastningen på ventilen vilket inntebär att ju lättare man gör ventilen ju lägre blir belastningen. Detta är samma sak som för kolvar och vill man varva mycket smäller man inte dit de tyngsta kolvarna bara för att dessa har de grövsta dimensionerna utan istället vill man ha de lättaste kolvarna som har tillräcklig styrka och styvhet.

    5 mm skaft används dessutom i F1 motorer med 40 mm tallrikar och betydligt högre ventilaccelerationer. Nu är förvisso dessa i titan vilket ger dem en mycket bättre vikt/styrke förhållande men även om man antar att ventilerna i en Saab-motor har ett dubbelt så högt vikt/styrke förhållande så ska detta räcka för det mesta man kan hitta på.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Om man vill varva iaf 7500 så behöver man ju förmodligen styvare fjädrar.
    Tål då de klenare skaften grövre fjädrar?
    T5 fjädrar kanske räcker iom att T7 ventilerna är lättare och orginalklenisarna till fjädrar ändå orkar med 6500varn.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Om man vill varva iaf 7500 så behöver man ju förmodligen styvare fjädrar.
    Tål då de klenare skaften grövre fjädrar?
    T5 fjädrar kanske räcker iom att de är lättare och orginalklenisarna till fjädrar ändå orkar med 6500varn.
    M.V.H.
    Belastningen som orsakas av fjädrarna är väldigt liten.

    T7 motorerna har också dubbla fjädrar och detta är i regel att föredra vid högre varvtal, dock i något hårdare utförande förstås. Kan hända att T5 fjädrar räcker, detta skulle kräva en närmare analys för ett svar. Man bör kolla upp så att självsvängning samt harmonics inte kan ställa till med något. Blir man också av med de tunga hydrauliska tryckarna är detta också en stor fördel.

    Nu vet inte jag vad det är för material i ventilerna i T5 motorerna, avgasventilerna i T7 motorerna ska ju iaf vara av Nimonic 80A men insugsventilerna känner jag inte till någonting om. Om man antar att T5 motorerna har avgasventiler tillverkade i 21-4N vilket är ett mycket vanligt material för rostfria ventiler (även eftermarknadsventiler) så innebär det att en avgasventil med 5 mm skaft klarar en belastning av 10800 N medans ett 7 mm skaft klarar 12700 N vid 649 grader C. Belastning för att orsaka brott efter 1000 timmar är 8250 N respektive 8000 N, alltså fördel trots det klenare skaftet.
    Om någon känner till vikt och material i de olika ventilerna skulle man kunna orsaka detta närmare, men för avgasventilerna ser det onekligen bra ut för T7 ventilerna om man utgår ifrån att de är lättare.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Skrev ju fel i min text, fixat nu.
    Ja, de verkar ju rätt så bra dessa T7 ventiler i Nimonic iaf!
    För det är ju hög avgastemperatur när man kör hårt och varvar ur, så det är ju riktigt att det är hållfastheten vid rätt temp som gäller.
    Vore kul om man kunde köra med en T7 topp och T5 fjädrar och varva lite..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Tja.

    Så det funkar alltså bra att köra t7 topp på t5-motor?
    Det lär väl inte ge mindre effekt iaf, om man ska trimma lite, runt 350hk ?!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av toxic
    Tja.

    Så det funkar alltså bra att köra t7 topp på t5-motor?
    Det lär väl inte ge mindre effekt iaf, om man ska trimma lite, runt 350hk ?!
    Se bara till att du får en topp med avgasventilerna i nimonic, dessa sitter på B235R samt B235E från 2001. De sitter sannolikt på B235L också.

    Hur det är med ventiltider för olika kamaxlar för det olika topparna vet jag inte, men det ska väl gå bra att byta om det nu finns några vassare kammar.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Hej! Tack för hjälpen.

    Hm, eftersom jag inte vet vilka årsmodeller det är på dessa motorer, förutom att det är 2.3or, så hur kollar man vilken årsmodell det är, genom att titta på motornummret?

    Mvh

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av toxic
    Hej! Tack för hjälpen.

    Hm, eftersom jag inte vet vilka årsmodeller det är på dessa motorer, förutom att det är 2.3or, så hur kollar man vilken årsmodell det är, genom att titta på motornummret?

    Mvh
    Det ska gå att titta på motornummret, har för mig att de olika tillverkningsåren har olika bokstav. Så var de iaf med de äldre motorerna.

Liknande ämnen

  1. t5 motor med t7 topp saab 95 2.3
    Av björn9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 00:09
  2. 2.3l topp på 2.0l motor?
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 17:54
  3. Max planing topp på B-motor?
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 19:45
  4. 2,3 motor med 2,0 topp
    Av Saivis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 15:20
  5. 9000i topp på en 9000T motor?
    Av N3O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 01:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •