Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Volvo slutar jämföra sig med saab? Sant/falskt?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976

    Volvo slutar jämföra sig med saab? Sant/falskt?

    Hej!
    Har fått uppgifter på att Volvo har slutat jämföra sig med saab, (dvs. köpa in saabar och testa??
    Detta stämmer inte va? Fått uppgiften från min bror som är ganska "saabfientlig" så vågar inte lita på det..

    Mvh

    Jacob
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Neee, jag tror dom fortfarande köper in bilar så dom ser hur försprånget ner till Saab ökar för varje modell.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Att jämföra nästa V70/S80 osv mot 9-5an kanske inte ger så mycket, bättre att sikta på att slå Lexus, Audi, BMW och MB förmodligen.
    Toyota Verso 1,8 -11

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Neee, jag tror dom fortfarande köper in bilar så dom ser hur försprånget ner till Saab ökar för varje modell.
    mm, men frågan är om dom gett upp
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Volvo har något som Saab saknar, pengar.
    Pengarna gör att de till skillnad från Saab har råd med utveckling och nya modeller.
    Därför bör de helt skippa jämförelsen med Saab.

    Sad but true.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Neee, jag tror dom fortfarande köper in bilar så dom ser hur försprånget ner till Saab ökar för varje modell.
    mm, men frågan är om dom gett upp
    Det är klart, 9-7x och facelift nummer 2 på 9-5an får nog hela Torslandaverken att darra...
    Toyota Verso 1,8 -11

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Det var intervjuer i DN för några veckor sedan där SAAB chefen berättade vilka konkurrenterna var och Volvo chefen som inte nämnde SAAB som konkurrent.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Saab är väl kanske inte längre att betrakta som någon konkurrent för Volvo. Saab har inga pengar och är helt hänvisade till GM:s påhitt (läs hopplock). Det finns ca 100000 människor som köper Saab, det är entuseasterna. Andra (vanliga) människor vet knappt ens om att Saab finns.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Saab är väl kanske inte längre att betrakta som någon konkurrent för Volvo. Saab har inga pengar och är helt hänvisade till GM:s påhitt (läs hopplock). Det finns ca 100000 människor som köper Saab, det är entuseasterna. Andra (vanliga) människor vet knappt ens om att Saab finns.
    I slutet på 1980-talet startade Toyota mer eller mindre från noll med Lexus. Idag säljer man mer än Mercedes i USA om jag inte minns fel och kommer ständigt i topp i olika kvalitets- och kundnöjdhetsundersökningar.

    Under samma tidsperiod har både Audi och Volvo tagit stora steg statusmässigt och i alla fall Audi betraktas idag som en fullvärdig konkurrent till BMW och Mercedes.

    Ungefär samtidigt tog GM över Saab, vad har hänt sedan dess?

    GM verkar gasa och bromsa i panik, projekt startas och läggs ner till höger och vänster och det verkar inte finns något slags mål eller menning med vad man gör.
    Toyota Verso 1,8 -11

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av ljungström

    I slutet på 1980-talet startade Toyota mer eller mindre från noll med Lexus. Idag säljer man mer än Mercedes i USA om jag inte minns fel och kommer ständigt i topp i olika kvalitets- och kundnöjdhetsundersökningar.

    Under samma tidsperiod har både Audi och Volvo tagit stora steg statusmässigt och i alla fall Audi betraktas idag som en fullvärdig konkurrent till BMW och Mercedes.

    Ungefär samtidigt tog GM över Saab, vad har hänt sedan dess?

    GM verkar gasa och bromsa i panik, projekt startas och läggs ner till höger och vänster och det verkar inte finns något slags mål eller menning med vad man gör.
    Audi har bestigit en rejäl uppförsbacke, men dom har nått sitt mål! Väldigt strongt gjort, hoppas Saab börjar samma vandring nu med 9-3 SC
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    I samband med testet av nya C70 körde dom iaf 9-3 ss cab. Tror inte det var en aero, men däremot en t5a
    Saaben var sämst efter audi, sen kom volvo..
    bäst var, inte förvånande bmw.
    Mvh
    Jacob
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Om det nu är sant så är det väl nästan bara friskhetstecken från de styrande hos Volvo.

    Volvo vill väl, liksom Saab och många andra, ta sig upp i samma segment som BMW, Merca, Audi, Lexus osv.

    Att då försöka vara bättre och jämföra sig med ett märke som också försöker ta sig dit är väl ganska dumt? Det räcker ju helt enkelt inte. Det är väl i så fall bättre att de jämför sig med t ex BMW och försöker bygga bättre bilar än dem?


    Tycker inte det beslutet säger någonting om att "Saab gör nu så usla bilar så de kan inte mäta sig med Volvo"

    Tycker Volvoledningen det så är de ju bara dumma. Arrogans och underskattande av konkurenter kan snabbt vändas mot en, men jag tror inte det är det de pysslar med.

    Men sen är väl konkurrensen stenhård i skiktet under "topp premium" bilarna, eller vad vi ska kalla det. Finns ju massor av bilmärken som ligger och trycker där men vill upp ett snäpp. (VW, Volvo, Saab, Peugeot, Citroën, Toyota, Mazda osv, osv.)

    Att jämföra dessa med varandra tycker inte jag är nått fel. Vore ju lite intressant i så fall att veta om Volvo köper in alla andra märken och jämför med förutom Saab?

    Att Volvo inte köper in Saab för att jämföra med Volvos modeller är väl inte samma sak som att som att säga att inte Saab är jämförbar med Volvo? Eller har jag missat nått?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    I samband med testet av nya C70 körde dom iaf 9-3 ss cab. Tror inte det var en aero, men däremot en t5a
    Saaben var sämst efter audi, sen kom volvo..
    bäst var, inte förvånande bmw.
    Mvh
    Jacob
    Vilken tidning? Nr?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av ljungström

    I slutet på 1980-talet startade Toyota mer eller mindre från noll med Lexus. Idag säljer man mer än Mercedes i USA om jag inte minns fel och kommer ständigt i topp i olika kvalitets- och kundnöjdhetsundersökningar.

    Under samma tidsperiod har både Audi och Volvo tagit stora steg statusmässigt och i alla fall Audi betraktas idag som en fullvärdig konkurrent till BMW och Mercedes.

    Ungefär samtidigt tog GM över Saab, vad har hänt sedan dess?

    GM verkar gasa och bromsa i panik, projekt startas och läggs ner till höger och vänster och det verkar inte finns något slags mål eller menning med vad man gör.
    Audi har bestigit en rejäl uppförsbacke, men dom har nått sitt mål! Väldigt strongt gjort, hoppas Saab börjar samma vandring nu med 9-3 SC
    Problemet är att ska det ta lika lång tid som för audi tar det ju minst 20 år.
    Audi innan -82-83 va ju som skoda är idag
    Sen att audi är ett secondhandval jämfört med MB är en annan historia
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  15. #15
    [quote=ljungström]
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Citat Ursprungligen postat av "Flåklypa":1lk6l44w
    Neee, jag tror dom fortfarande köper in bilar så dom ser hur försprånget ner till Saab ökar för varje modell.
    mm, men frågan är om dom gett upp
    Det är klart, 9-7x och facelift nummer 2 på 9-5an får nog hela Torslandaverken att darra...[/quote:1lk6l44w]


    Hmm 9-5:an har ju trots allt fått väldigt bra kritik i de tester som gjorts hittills, så de ska nog inte vara allt för självsäkra. Sen har ju SAAB en bil som heter 9-3 också... Som nu dessutom har kommit som kombi, Volvo har alltså fått konkurrens i ett segment där de har varit ensam svensk. Jag har svårt att tänka mig att de är så dumma att de inte ser 9-3 SC som en konkurrent.
    900T -97 blev 9-5 Aero -00 som blev 9-3 SC Aero -06

    9-3 SportCombi Aero

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Varför skulle inte Volvo jämföra sin V50 med Saabs 9-3 SC? I sverige är j det valet ett ganska vanligt tjänstebilsval...

    Skulle V50 vara en så fantastisk överlägsen bil menar dom?
    Fredrik J

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Skulle V50 vara en så fantastisk överlägsen bil menar dom?
    Gör dom det så skrattar jag.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    V50 är inte alls dålig utan ganska jämbördig med 9-3 SC. Tycker det är en smaksak....
    Fredrik J

  19. #19
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Volvo slutar jämföra sig med saab? Sant/falskt?

    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Hej!
    Har fått uppgifter på att Volvo har slutat jämföra sig med saab, (dvs. köpa in saabar och testa??
    Detta stämmer inte va? Fått uppgiften från min bror som är ganska "saabfientlig" så vågar inte lita på det..

    Mvh

    Jacob

    Hej !

    De fortsätter nog i samma takt som tidigare att kika på konkurrentbilar, ibland köps dock inte bilar utan de hyrs ett tag bara.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    V50:n har väl fått bättre kritik i pressen än 9-3 SC?

    Var det inte så att lastutrymmet var större i V50:n dessutom? Men har man behov av kombi så får man nog gå upp till 9-5 SC eller V70!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

Liknande ämnen

  1. Jämföra Garrett Gt1752 mot Mitsubishi agg
    Av maaaakn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 23:29
  2. bilvärdering: sant eller falskt?
    Av erbus i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 11:55
  3. BMW + Saab = Sant?
    Av Niklas F i forum Allmänt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 18:54
  4. Påstående sant / falskt?
    Av Silversaab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 11:50
  5. Sant eller Falskt om transmission med steg 1 på 9000 2,3ltt?
    Av stage _one i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •