Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 208

Ämne: 9-5 2,0 SE 1999 - Aero BioPower 390 Nk 610 Nm

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685

    9-5 2,0 SE 1999 - Aero BioPower 390 Nk 610 Nm

    Känner att jag också vill dela med mig av mitt lilla projekt.
    Projektbilen är införskaffad för en tid sedan och börjar, i min mening, bli anständig till det yttre. Bilen i fråga är en 9-5 SE 2.0 årsmod 99, kombi och är lackerad med den underbara färgen Frost Grey Mica.
    Det absolut första som åtgärdades var vita sidoblinkers för att nå´n dag senare få nya hjul, 17" Aero 2001. Kände att detta var helt rätt med tanke på bilens årsmod.
    Därefter följde några snabba monteringar av skinnklädda dörrsidor som då matchar de ventilerade sätena. Allt i sobert grått.
    Kort efter detta fick jag (med mycket god väns hjälp) tag på en ratt med sportgrepp, ett måste för den som gillar lite mer aktiv körning.
    Ett nytt instrumenthus med turbomätare monterades samtidigt med alupanel, växelkrage och askkopp.
    Dimljus är också nå´t som sattes på plats i ett tidigt skede. Ungeför samma tid som jag började fundera på vad jag eftentligen sysslar med? Dessa funderingar berodde säkert på att räkningarna började strömma in. Men som man brukar säga; Det kostar att ligga på topp.

    Ytterligare exteriört så sitter en USA-vinge och tröskelbräddare på plats och nu först börjar bilen ta form av en Aero.

    Maskinellt då undrar säkert många, eller kanske någon?
    Jo, motorn ska bytas mot en Aero årsmod -00 som redan finns i garaget. Den är nerplockad och på god väg att bli ihopsatt. Väntar på smidda kolvar... lång väntan. Jag kommer att använda en original topp med kammar från en T5 motor och siktet kommer att ligga på Maptun Steg 5.
    För er som inte vet vad jag är för en figur så kanske jag ska nämna att jag har en 9-5 Aero 01 med just Maptun Steg 5. Aeron har legat ute för försäljning en bra stund men ännu har ingen köpt bilen. Därför kommer den att plockas ren från trim och delarna flyttas över till den nya kombin.
    Låter kanske enkelt men det finns smådetaljer som ställer till det då det är olika årsmodeller på bilarna. Alltså blev det smidigare att införskaffa en begagnad 2.3 motor.

    I väntan på kolvarna ska jag nu de närmaste dagarna byta tröskellister, inget stort jobb men det måste göras för att så småningom bli en Aero.
    Arbetet med att plocka ren den andra bilen kommer också att inledas i det närmaste och då är det koppling, turbo, avgas, spridare, kammar, ic som står på listan.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Låter alldeles "lagom"...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228
    Låter som en lagom 9-5 kombi till
    Ska bli kul att se den klar anders!

    Lycka till nu med allt!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Hej Anders
    Kul att du hittade "rätt" färg
    Väntar med spänning på vidare läsning
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    958
    och lite bilder!
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Ja, i mitt fall var färgen en avgörande faktor, tätt följd av skick och kondition. Vid köpet var bilen mycket fräsch, inga dörruppslag eller bulor.
    Fullservad med "bara" 7600 mil på mätaren.

    Nu, några hundra mil senare, har jag redan hunnit lacka förardörren p g a ett litet... tja, kalla det missöde
    Skulle ju ändå lacka stötfångare, huv (stenskott) och trösklar.

    Bilder kommer så småning om. Har ännu inte lärt mig hur man ska ladda upp dem.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  7. #7
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Ja, i mitt fall var färgen en avgörande faktor, tätt följd av skick och kondition. Vid köpet var bilen mycket fräsch, inga dörruppslag eller bulor.
    Fullservad med "bara" 7600 mil på mätaren.

    Nu, några hundra mil senare, har jag redan hunnit lacka förardörren p g a ett litet... tja, kalla det missöde
    Skulle ju ändå lacka stötfångare, huv (stenskott) och trösklar.

    Bilder kommer så småning om. Har ännu inte lärt mig hur man ska ladda upp dem.
    maila dem till mig så kan jag fixa.
    Annars så är denna adress bra http://imageshack.us/

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Ja, i mitt fall var färgen en avgörande faktor, tätt följd av skick och kondition. Vid köpet var bilen mycket fräsch, inga dörruppslag eller bulor.
    Fullservad med "bara" 7600 mil på mätaren.

    Nu, några hundra mil senare, har jag redan hunnit lacka förardörren p g a ett litet... tja, kalla det missöde
    Skulle ju ändå lacka stötfångare, huv (stenskott) och trösklar.

    Bilder kommer så småning om. Har ännu inte lärt mig hur man ska ladda upp dem.
    maila dem till mig så kan jag fixa.
    Annars så är denna adress bra http://imageshack.us/
    Vill se en bild på kärran ,,lite nyfiken på den där färgen ,,

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Bilder kommer....
    Är inte mycket att fota när bilen har ett sugrör till avgassystem.
    Om ca 2 veckor, när jag kommit ikapp mig själv, så kommer det att hända en del. Till en början gäller det att få lös trimgrejerna från den andra bilen och där är det tryckplatta och koppling som står först på tur. Avgassystemet får nog hänga med där också....
    Väntar ju även på smidda kolvar så 2.3 motorn kan sättas ihop. Allt annat såsom ramlager, vevstakslager, kamkedja osv är bytt och det är alltså bara kolvar kvar. Insug kommer från en Aero -00, gröna spridare.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    Hej har du fått lös trimprylarna ,, ,,

    mvh Kristoffer

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Till alla nyfikna så kan jag bara säga att projektet lever.
    Visserligen var det nära att jag sålde Aeron, alltså donatorbilen. Men, i vanlig ordning, så råkar jag ut för antingen bedragare eller oseriösa köpare så nu kommer Aeron att så sakteliga slaktas och återställas.

    Däremot har jag monterat Saab Sport chassie på projektbilen med tillhörande krångningshämmare, bussningar och annat jox. Blev bra men något låg i bak.
    Jag valde bort Aero fjädrarna och monterade Eibach i stället.

    Interiört så är det mesta klart.
    Instumenthus med turbomätare, alupaneler, askkopp. Dörrsidor i skinn samt avbländbar innerspegel
    Tja, t o m instegströsklarna är bytta mot Aero...

    Forts. följer....
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    70
    löste du problemet med US-blinkerserna??

    //Martin
    9-5 Aero SC Såld
    Nya bilen!
    http://www.garaget.org/?car=56355

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Måste uppdatera lite för att själv komma ihåg vad som är gjort och vad som ska göras.
    Projektet lever!!!
    I morse monterade jag tillbaks mina ytterspeglar som varit på lack. Ska även montera frontläppen som jag efter mycket letande äntligen fått tag på.
    Vad gäller motorn så är den i stort klar. Nya lager, kamkedjesats och ny topp (original Aero). Wössner kolvar.

    Ang. USA-blinkers så har jag löst det på det lagliga sättet. Gult fast sidoljus. Var lite trix innan jag kom på en bra lösning men med nya US kontakter och lite kabeldragning blev det bra.
    Ska försöka återkomma med bilder men nu har dessvärre rostiga gamla plåtfälgar åkt på så det får bli något lite senare.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Nu vill vi ha en liten uppdatering på hur bilen går med B235R och E85...

    Hörde rykten om 100-150 på 5,7 med stoppur. Men vilken växel?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Nu vill vi ha en liten uppdatering på hur bilen går med B235R och E85...

    Hörde rykten om 100-150 på 5,7 med stoppur. Men vilken växel?

    Mvh

    KK
    Vad blev det mer för byten på vägen till E85? Någon ändring i toppen?

    Börjar bli farligt det här för dig KK. Du måste ju gå några steg längre nu om du inte vill hamna på efterkälken.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Vad blev det mer för byten på vägen till E85? Någon ändring i toppen?

    Börjar bli farligt det här för dig KK. Du måste ju gå några steg längre nu om du inte vill hamna på efterkälken.
    Om jag fattat rätt så är det en original B235R med T5-kammar, Wössnerkolvar och samma snurra som jag har.

    Börjar bli klart farligt det här. Jag som är så nöjd med bilen och allt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Om jag fattat rätt så är det en original B235R med T5-kammar, Wössnerkolvar och samma snurra som jag har.

    Börjar bli klart farligt det här. Jag som är så nöjd med bilen och allt...

    Mvh

    KK
    Verkar vara trevligt vilken fart de får på 2.3T spisarna. Min kommer ju även att komma ut med samma spec till våren. Dock försöker jag leta på en Biopower topp att köra med. Men dessa är inte vidare lätt att hitta dock hörde jag att Jonas lyckas komma över en.

    Ska bli intressant med tidsjämförelse på en lätt og9-3 mot en tung 9-5.
    Någon måste ju visa att en spritsnok också går att få fart i.



    Aerofreak Hur tycker du bilen går nu då? Eller är du bara ute och gasar och har det trevligt? Något bromspapper att gotta sig i? Eller blev det ont om tid?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Verkar vara trevligt vilken fart de får på 2.3T spisarna. Min kommer ju även att komma ut med samma spec till våren. Dock försöker jag leta på en Biopower topp att köra med. Men dessa är inte vidare lätt att hitta dock hörde jag att Jonas lyckas komma över en.

    Ska bli intressant med tidsjämförelse på en lätt og9-3 mot en tung 9-5.
    Någon måste ju visa att en spritsnok också går att få fart i.

    Aerofreak Hur tycker du bilen går nu då? Eller är du bara ute och gasar och har det trevligt? Något bromspapper att gotta sig i? Eller blev det ont om tid?
    Det blev ont om tid. Kanske för att det hanns med ett par pilsner natten innan?

    Jag vill inte ens tänka på hur en 9-3:a kommer gå med det moset under locket. Skrämmande.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Har varit mycket dålig på att uppdatera projektet. Mest kanske för att ingen visar intresse (bara 1760 st på 1 års tid ointressant projekt )

    För drygt en vecka sedan så konverterades bilen till E85 och jag är otroligt nöjd. Vilken fantastisk skillnad och vilken respons och körbarhet. Har inte gjort någon effektmätning men skillnaden från mitt tidigare steg 5 är mycket stort, framförallt på låg och mellanregistret.
    Moraklockan har mycket riktigt visat 5,7 sek på ett antal 100-150 repor, på 4;ans växel. Har även varit och vägt bilen och klumpen ligger på 1780 kg.
    Vad gäller bränsleförbrukningen så lligger den kring 1,25 - 1,3 l per mil vilket innebär en vinst varje gång bensinpriset överstiger 10,86 kr/lit.
    Men även om det vore dyrare så kan nöjeskontot bidra med minst 2 kr milen då det återigen har blivit en glädje att köra denna fantastiska vagn
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Börjar bli klart farligt det här. Jag som är så nöjd med bilen och allt...

    Mvh

    KK[/quote]

    Börjar bli farligt....
    Hmmm. Kanske man kan säga Game Over, hi hi.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

Liknande ämnen

  1. Uppgradera till 9-5 aero bromsar på min og 9-3 1999
    Av mr_saab95 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 20:10
  2. Aero bromsar på en 1999 LTT 170 hk?
    Av TurboCab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 20:22
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 00:39
  4. Saab 9-5 aero ratt från 2005 på en 1999
    Av hjonsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •