Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: dags att vara positiv!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701

    dags att vara positiv!

    har svurit mycket över min bil men måste nu skriva här på forumet att det finns ljus på andra sidan tunneln. Idag har min bil gått från stillastående till en corsa för att sen bli en F1 bil Bilen bostavligt talat flyger iväg... gjorde följande antagande att bilens laddtryck är beroende av vilken vinkel tändning ligger på. skruva tändfördelaren motsols o bilen ger mer avgaser vilket leder till fullt laddtryck omedelbart från 2500varv. Dock mycket varm motor o turbo vilket är mycket dåligt. Högt laddtryck med varm luft som följd av för tidig tändning ger alltså mycket mindre effekt (som sämst 10 sek 100-150!!!). skruvade då fördelaren tills jag kände mig safe från spikningar men ändå så sent som möjligt. Märkte även att etanol gör att tändningen måste ändras, etanol i tanken gör att turbon laddar mer med samma belastningen vilket innebär ännu senare tändning. Vet inte hur detta gör sig i en Trionic bil att tändningen automatiskt anpassas för entanolen. Nu går bilen riktigt bra med 100% etanol i tanken tack vare att tändningen är anpassad. Just idag gör bilen 100-150 på 5sekunder blankt på 4ans växel. Herrejösses vilken körglädje!!!!
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010
    vad har du mer gjort eller har du bara höjt tändningen,( bränsletryck, mjukvara) hur högt står tändningen berätta mer mvh

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Kul att det funkar !

    Har du bytt några delar, tex till bränslet. Många säger ju att delarna till en bensinmotor inte ska hålla för etanol. Tex har några sagt att soppapumpen börjat tjuta, och att packningar som är avsedda för bensin inte ska tåla etanol. Själv säger jag ingenting om detta då jag inte har denna kunskapen, men det skulle vara kul med en rapport från dig om kanske några månader då du får redovisa om sakerna har hållt.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    jag har röda spridare monterade, enda som är gjort med bränslet. Har samma bränsletryck som orginal. Drog nyss mot en BMW 330 -02 i intervallet 80-245 o det var dött lopp Och min bil är ännu bara grovjusterad på känsla. Med några enkla justeringar kan man nog ta upp mer effekt men det känns som att jag är nöjd just nu, den spinner på 3an. Huruvida etanol påverkar bilens komponenter låter jag vara osagt. Har dock kört med etanol i 20-100% 2-3 månader nu utan att märka av några tidigare förslitningar. (svårstartad dock) Märker att motorn håller sig svalare fast man har lite högre laddtryck t o m. Högre bränsletryck o ett ladd på 1,6 vore nog inte omöjligt. Måste först bara koppla in en APC box så jag kan se när de spikar så jag kan finjustera tändningen bättre. Är hellre på säkra sidan än att kolvarna smälter...
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Märkligt bara att du kör jämt mot en 330 med 5sec mellan 100-150km/h

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    inte så konstigt eftersom turbon o intercoolern blir så varm att luften tappa i densitet. har varit o justerat tändningen efter det iofs så jag kan ha tappat effekt. Vet för den delen inte heller vad en BMW 330 gör 100-150..
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Den borde inte vara snabbare än 7sec på den sprinten.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Hej

    Kanske lite OT men funkar det bra att ha lmm vid själlhuset. En ska till såg bilder från häckberga bor du i närheten?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    jag bor i lund! vi skulle träffas någon gång. jag o HFR var o körde idag o fota fler bilder som ska upp på hemsidan snart. Är som sagt svårt att göra en exakt prestandamätningen utan rätt utrustning. Men under optimala förhållanden går min bil riktigt bra. Att ligga o köra hårt i några timmar gör att motorn blir trött. Ska förska fixa en GPS o en en prestandalogger för att göra "riktiga" mätningar. Eftersom han börja gas först var jag dessutom tvungen att köra ikapp honom vilket förklarar någon sekund. Att jag sen håller jämnt med honom fast min bil har mycket högre luftmotstånd är oxå bra tycker jag.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

Liknande ämnen

  1. Hög positiv amul
    Av gjutarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 10:34
  2. Positiv försäkringspremie!
    Av Airflow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •