Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Kräm från batteri för att starta

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839

    Kräm från batteri för att starta

    Hej

    Har ett 60ah batteri i bilen.
    En liten fundering... hur mycket av denna krämen behövs för att bilen ska starta ?

    Funderar lite på ett litet snabbt o enkelt projekt nämligen
    En inverterare (spänningsomvandlare för 12 till 230volt) som driver en blockvärmare o kupévärmare under ca 1-2h. Blockvärmare är på 500w och kupéfläkt på max 750w.
    Skulle det gå o starta bilen på det som blir över av batteriet ?

    Mvh
    Martin
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: Kräm från batteri för att starta

    Citat Ursprungligen postat av mortimer
    Hej

    Har ett 60ah batteri i bilen.
    En liten fundering... hur mycket av denna krämen behövs för att bilen ska starta ?

    Funderar lite på ett litet snabbt o enkelt projekt nämligen
    En inverterare (spänningsomvandlare för 12 till 230volt) som driver en blockvärmare o kupévärmare under ca 1-2h. Blockvärmare är på 500w och kupéfläkt på max 750w.
    Skulle det gå o starta bilen på det som blir över av batteriet ?

    Mvh
    Martin
    Liknande idéer har provats och funkar dåligt. Du kan visserligen ta ut i 1 kWh i batteriet, men bara när det är varmt, och du kommer att få startproblem. På vintern kan du bara trycka in en bråkdel av detta, så resultatet blir en måttligt uppvärmd bil och tomt batteri. Dessutom tar batteriet lätt stryk när du laddar ur så kraftigt.

    Problem med urdraget batteri kan du få redan med en bensinvärmare (som drar, inklusive fläkt, runt 100W från batteriet) om du kör korta sträckor eller inte batteriet inte är tip-top.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784

    Re: Kräm från batteri för att starta

    Citat Ursprungligen postat av mortimer
    Hej

    Har ett 60ah batteri i bilen.
    En liten fundering... hur mycket av denna krämen behövs för att bilen ska starta ?

    Funderar lite på ett litet snabbt o enkelt projekt nämligen
    En inverterare (spänningsomvandlare för 12 till 230volt) som driver en blockvärmare o kupévärmare under ca 1-2h. Blockvärmare är på 500w och kupéfläkt på max 750w.
    Skulle det gå o starta bilen på det som blir över av batteriet ?

    Mvh
    Martin
    P=U*I

    Sammanlagd effekt = 1250W
    1250/12 ger ungefär 100 Ampére. Ditt batteri på 60Ah skulle i så fall tömmas fullständigt på ungefär 35 minuter.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174

    Re: Kräm från batteri för att starta

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av mortimer
    Hej

    Har ett 60ah batteri i bilen.
    En liten fundering... hur mycket av denna krämen behövs för att bilen ska starta ?

    Funderar lite på ett litet snabbt o enkelt projekt nämligen
    En inverterare (spänningsomvandlare för 12 till 230volt) som driver en blockvärmare o kupévärmare under ca 1-2h. Blockvärmare är på 500w och kupéfläkt på max 750w.
    Skulle det gå o starta bilen på det som blir över av batteriet ?

    Mvh
    Martin
    P=U*I

    Sammanlagd effekt = 1250W
    1250/12 ger ungefär 100 Ampére. Ditt batteri på 60Ah skulle i så fall tömmas fullständigt på ungefär 35 minuter.
    I praktiken ännu kortare tid pga effektförlust i invertern och minskad kapacitet i batteriet i takt med fallande temperatur.

    mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    ... och, efterhand som batteriet laddas ur sjunker spänningen dvs strömmen ökar hela tiden - vilket ytterligare minskar drifttiden drastiskt.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    omformare

    Hej!

    Riktigt så illa om 100A blir det nog inte.

    P=U*I = 1250/230 = 5,4A

    En någorlunda bra omformare har en verkningsgrad på ca 80-85%.
    Så det borde ligga vid ca 6-8A förbrukning på batteriet, men sen ökar strömförbrukningen när spänningen sjunker.

    Styrlådan behöver runt 9 volt för att starta, samtidigt som startmotorn går.

    Phalanx.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174

    Re: omformare

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Riktigt så illa om 100A blir det nog inte.

    P=U*I = 1250/230 = 5,4A

    En någorlunda bra omformare har en verkningsgrad på ca 80-85%.
    Så det borde ligga vid ca 6-8A förbrukning på batteriet, men sen ökar strömförbrukningen när spänningen sjunker.

    Styrlådan behöver runt 9 volt för att starta, samtidigt som startmotorn går.

    Phalanx.
    Njä du kan nog inte räkna på det där sättet.
    Om du tar ut 1250w på ena sidan kretsen så måste du "mata in" samma effekt på den andra sidan + förlusterna i omformaren.All denna effekt måste tas ur batteriet. Dvs 1250W/0,85 = cirkus 1470W om vi räknar med 85% verkningsgrad. Det är denna effekt som kommer att belasta batteriet.
    I = P / U

    I = 1470W/12V

    I = 122,5A kommer strömmen mellan batteri och omformare att ligga på.

    Ingen hänsyn tagen till temperaturer, spänningsfall och dylikt.

    mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Omformare

    Hej!

    Om man räknar på det sättet så skulle jag behöva säkra av min startboster (omformare 230v/12v max 600A) med minst 600A i vägguttaget ?? Ska kolla i skåpet men är rätt säker på att sist satte jag in en 20A säkring!

    Man måste skilja på före och efter omformaren då vi har ändrat spänningen.

    förbrukarna i det här fallet är på 230 volt, och uteffekten ur dessa är totalt 1250W

    Således 1250/230 = 5,43 A

    Om vi nu använder samma formel P=U*I och räknar om dessa 5.43A till den effekt dom motsvarar att omformaren måste leverera.
    I*U=W
    5,43*12=65,16W

    Effekten ut ur omformaren måste då vara 65,16W för att driva förbrukarna.
    P/U=I
    65,16/12=5,43A

    Sen lägger vi på dom 15% som vi får i förlust i omformaren
    5,43 * 1.15 = 6,24A

    Så någonstans mellan 6-8A vidhåller jag nog som batteriet belastas med.

    Strömförbrukningen är lika genom hela kretsen, även då effektuttagen skiljer för vi höjer spänningen samtidigt.

    Phalanx.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    174
    Jag har mycket svårt att tro på vad du säger. Skulle batteriet belastas med endast 6-8A så skulle ju effekten från batteriet ligga på 72 - 96 W och jag kan inte förstå hur dessa få watt skulle kunna driva en motorvärmare och kupefläkt på 1250W. Effekten kan ju inte öka inuti omformaren. Enligt mina elkunskaper borde du ha varit nobelpristagare för länge sedan om det skulle fungera enligt ditt exempel . En omformare med ~1300 % verkningsgrad (96W in ,, 1250W ut) är mig veterligen inte uppfunnen än.

    Enligt ohms lag:

    Effekten(P) = U(spänning) x I ( ström)

    1250W = 230V x 5,4A

    Om vi då minskar spänningen till 12V så måste ju strömmen istället öka för att effekten skall hållas konstant, eller hur? Eftersom I x U skall bli 1250.



    mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: Omformare

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Så någonstans mellan 6-8A vidhåller jag nog som batteriet belastas med.

    Strömförbrukningen är lika genom hela kretsen, även då effektuttagen skiljer för vi höjer spänningen samtidigt.
    Ok, och om vi sedan kopplar en 230V elmotor på 1.5 hk som driver generatorn så har vi en evighetsmaskin också. Du tror inte du gjort någon tankevurpa någonstans?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Omformare

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Om man räknar på det sättet så skulle jag behöva säkra av min startboster (omformare 230v/12v max 600A) med minst 600A i vägguttaget ?? Ska kolla i skåpet men är rätt säker på att sist satte jag in en 20A säkring!

    Man måste skilja på före och efter omformaren då vi har ändrat spänningen.

    förbrukarna i det här fallet är på 230 volt, och uteffekten ur dessa är totalt 1250W

    Således 1250/230 = 5,43 A

    Om vi nu använder samma formel P=U*I och räknar om dessa 5.43A till den effekt dom motsvarar att omformaren måste leverera.
    I*U=W
    5,43*12=65,16W

    Effekten ut ur omformaren måste då vara 65,16W för att driva förbrukarna.
    P/U=I
    65,16/12=5,43A

    Sen lägger vi på dom 15% som vi får i förlust i omformaren
    5,43 * 1.15 = 6,24A

    Så någonstans mellan 6-8A vidhåller jag nog som batteriet belastas med.

    Strömförbrukningen är lika genom hela kretsen, även då effektuttagen skiljer för vi höjer spänningen samtidigt.

    Phalanx.
    Om du skulle haft en säkring på lågspänningssidan så skulle du behövt 600A.
    Nu har du ju 20ggr högre spänning och således bara en 20:del av strömmen.

    Det du tänker fel med är nog att strömmen alltid är konstant.
    I kraftledningar har man hög spänning, 16000V eller något sådant, för att minimera strömmen men ändå transportera mycket energi.

    När man ändrar spänningen i en transformator så

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    OK, ordning i leden....

    P=UxI, så lång är allt OK...
    Vi behöver fundera på följande, låt säga att vi har 230 V systemspänning o i kretsen flyter det 10 A. Även den lindrigt matematiskt begåvade ser att resultatet blir 2300 W. Fortsätter vi lite, låt säga att vi vill ha SAMMA effekt men spänningen över kretsen är lägre, låt säga 23 V (lite udda men enkelt o räkna med). Så, P=UxI vilken ger I/U alltså, 2300/23=100, alltså 100 A i kretsen vid 23 V ger en effekt på 2300 W.

    OM vi går till frågan i tråden, svaret är NEJ, det kommer inte att funka, såvida du inte installerar AVSEVÄRT kraftigare batteri.

    Tänk på att effekten är den samma oavsett spänningen !
    (skall man vara noga så måste man lägga till verkningsgraden i omvandlaren, vilket gör att det går åt mer effekt på lågspänningsidan, just på grund av verkningsgradsförluster i omvandlaren)

    Betr. kraftöverförning, man vill undvika effektförluster, så genom att hålla strömmen låg (låg ström ger lågt spänningsfall) så kan man minska förlusterna. För att kunna överföra stora effekter så måste således spänningen ökas avsevärt. Stamnätet i Sverige har en nominell spänning på 400 kV (400 000 V = många ficklampsbatteri).

    Alltså, en enda sketen ampére är det samma som 400 kW !
    Nåväl, detta lämpar sig knappast för hushållsbruk, där är 230 V enfas eller möjligtvis 400 V trefas lämpligt....
    Låt oss för enkelhets skull tänka enfasigt, 230 V o 400 kW skulle kräva drygt 1700 A, he he, grova sladdar vettu !

    Nä, nu skall ja gå o lägga mig !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784

    Re: Omformare

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Om man räknar på det sättet så skulle jag behöva säkra av min startboster (omformare 230v/12v max 600A) med minst 600A i vägguttaget ?? Ska kolla i skåpet men är rätt säker på att sist satte jag in en 20A säkring!

    <lite utredigerat jox>

    Strömförbrukningen är lika genom hela kretsen, även då effektuttagen skiljer för vi höjer spänningen samtidigt.
    Hm. Märker du inte att du talar emot dej själv? Först säger du att boostern ger 600A, men du behövde bara säkra den med 20A.

    Sedan hävdar du att strömmen är lika hög genom hela kretsen?

    Naturligtvis är ditt resonemang helt felaktigt, och det inser du nog om du tänker efter. Om en trafo kunde höja effekt utan att höja den förbrukade strömmen, då skulle väl varenda bil vara bestyckad med ett litet "freestylebatteri", som via en stor trafo drev en elmotor på sådär 100 kilowatt, och med lika lång driftstid per batteri som din mp3-spelare har?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Funderar fortfarande kring detta
    Har väl läst både det ena o det andra på högskola men elektronik var inte min starka sida; även om jag har läst ingenjörsprogrammet.

    Om vi laborerar med tanken att vi slänger in ett 24v batteri i skuffen. Hur skulle det fungera ? Skulle det gå att ladda detta även från bilens egna generator då det komemr bli 2 olika spänningar från denna ?
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    a) 24-volts batterier finns inte, man avänder vanligtvis två 12 V i serie.

    b) Din generator lämna lagomt hög spänning för att ladda 12 V accumulatorer, varianten skulle vara att ladda växelvis.

    c) Grundproblemet kvarstår, om än minskat på grund av den dubblerade spänningen, det går åt mycket kräm.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Gammal tråd som jag skakar liv i...

    Först och främst: Effektberäkning för växelström går inte att göra på samma enkla sätt som för likström. Formeln P = U * I gäller enbart likström. I växelströmsystem måste man ta med fasskillnaden i beräkningen. Det vi har i väggen hemma (normalt), är trefas 230V växelström. Systemet med tre faser är populärt då det går att få ett jämnt effektuttag. Jag går inte in på hur man beräknar aktiv och reaktiv effekt när det gäller växelström. Den intresserade kan ju söka på "effekt trefas växelström".

    Jo, jag vill ändå försöka få ihop ett fungerande kupevärmarsystem som är batteridrivet. Min tanke var att ställa ett eller flera parallellkopplade batterier i bagageutrymmet och koppla dessa med mobiltelefonfjärrstyrd start till en kupevärmare.

    Kan man köpa en tillräckligt kraftig 12V-kupevärmare någonstans eller blir man tvungen att ha med en omformare till 230V växelström?

    Hur får man billigast tag på en kraftig 12V-batterilösning?

    Hur placeras detta bäst i bagageutrymmet? Säkerhet?

    Är det lagligt att ha extra batterier i bilen på detta sätt?

    Kan man koppla kablar från generatorn i motorrummet och ladda dessa extrabatterier samtidigt som det vanliga batteriet i motorrummet? Alltså klarar generatorn av detta?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892
    Citat Ursprungligen postat av marf
    . Det vi har i väggen hemma (normalt), är trefas 230V växelström.
    Nja, jag skulle väl vilja påstå att 3-fas 400V som sedan används som 1-fas 230V är absolut vanligast men jag vet att 3-fas230V förekommer, bla i lokalen där jag sitter nu.

    Sett i ett energiekonomiskt perspektiv känns det "som att gå över ån efter vatten" om du skall värma med 12V som som först genererats av bilens generator och där kraften således åstadkommits av bilens motor som har en verkningsgrad på ca 30%.
    Jag antar att en bensindriven värmare Eberspächer eller Webasto har en långt bätttre verkningsgrad då den är gjorde för att enbart ge värme ifrån sig.

    Du ska dock ha en eloge för att ha hittat tråden och använt dig av den, bra gjort.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Du har ju helt rätt! (Mitt försvar får vara att det var 18 år sedan jag läste elkraft på gymnasiet). Till hemmet vanligen trefas 400V. Till uttaget i väggen en fas 230V.

    Efter lite mer googling så inser jag att denna lösning, precis som du påpekar, är rätt dålig. Bensinvärmare hade jag i min förra Saab men det är ju så tokdyrt att efterinstallera. Suck.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280
    Vad jag vet så brukar man räkna med den aktiva effekten i växelströmsnät och den baserar sig på medelspänningen och ska vara direkt jämförbar med likströmseffek.
    Toppspänningen är ju den som man får om man mäter växelspänning med mätaren i läge likström va?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Ahh, Webastomästaren Andreas tittade in. Då kan man passa på att ställa den fråga du säkert fått förut; var i Stockholm hittar man någon som installerar en Webasto thermotop billigast? Kanske extra billigt utan kvitto?

    I min gamla Saab 9000 från 1992 satt en Webasto bensinvärmare som strulade. Då åkte jag till ett ställe vid Bromma flygplats och gubben där krälade ner i mitt motorrum (fast han hade skitmycket att göra) och slet upp glödstiftet, rengjorde det, tryckte tillbaka det och så funkade alltihopa. Han tog en hundring trots att jag tog 30min av hans tid...

    Det är så man börjar tro på schyssta bilmekar igen.

Liknande ämnen

  1. Blockerar felkod på tändningen systemet från att starta?
    Av Svensk bil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 18:15
  2. Batteri låda från en 9-5:a i en 900 NG ?
    Av SuperFaCeR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 21:13
  3. Starta bil med MC-batteri?
    Av Christian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •