Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Laddtrycksproblem på 9-5

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Laddtrycksproblem på 9-5

    Jag har sedan jag trimmat min bil haft problem med att jag tappar laddtrycket ibland. Problemet uppstår allt som oftast vid växlingar när laddtrycket peakar upp mot 1.5 bar, då kan laddtrycket försvinna "helt" och bilen går ner på grundladd. Detta kan sedan hänga kvar en bra stund, ibland så är fullt ladd tillbaks efter bara 30 sekunder eller så.

    Jag har en liten film på min laddtrycksmätare när detta inträffar.
    Filmen 4.1 MB

    Jag har varit ute med Tech2 och kört någon repa för att se om det var något uppenbart som felade. Vid den körningen så var det 18 grader ute, när jag första gången fick problemet den repan så hade jag en insugstemperatur på 48 grader och det spikade inget när det inträffade. Har fått problemet flera gånger när det bara varit 5 grader ute och bilen har varit otynad.

    Det jag har testat är att byta tändstift till BCPR7ES-11, har testat en annan magnetventil, har tagit bort slangarna till kolkanistern och pluggat de anslutningarna för att utesluta de backventilerna. Jag har inte detta problemet med min orginalbox men den peakar ju inte ens över 1 bar vid växlingarna och det är ju vid de höga peakarna som problemet kommer. Hmmmm, har jag glömt något tro....

    Bilen är iallafall en SAAB 9-5 SE Kombi 2.0t -99 Maptun steg 4 - 270 hk/370 Nm

    Någon som har någon idé om vad som kan fela?

    __________________________________________________ __________

    EDIT:
    Sent svar men nu går bilen som den ska.
    Huvudfelet var en dålig LMM.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Ska laddtrycket verkligen vara uppe på 1,5bar...
    Vad säger trimleverantören?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Ska laddtrycket verkligen vara uppe på 1,5bar...
    Vad säger trimleverantören?
    De har sett den filmen och de har inte reagerat över att de skulle vara onaturligt, de har inte heller något recept på vad som felar och med 60 mil enkel väg dit ner så är det inte så att man bara svänger ner...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    spännande att se hur en maptun steg4 går.
    har en 9-5 -00 med steg 4 Speedparts.

    bilen rycker vid gaspådrag. d e mitt problem..ska testa med nya stift

    min bil tappade trycket när min dump lossna lite....fast den dog sedan oxå iofs.

    hoppas d löser sig för dej!
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  5. #5
    Hejsan Dave,

    Jag tror att det är mycket svårt att felsöka genom en filmsnutt,
    och på telefon då man bara kan spekulera.
    Kommer du ner så hjälper vi dig med felsökningen kostnadsfritt om felet har med våran produkt att göra.

    Jag tror inte att vi sagt att det inte är något onormalt, när bilen inte
    fungerar korrekt.

    MVH Johnny
    Jobbar på Maptun

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Ska laddtrycket verkligen vara uppe på 1,5bar...
    Vad säger trimleverantören?
    De har sett den filmen och de har inte reagerat över att de skulle vara onaturligt, de har inte heller något recept på vad som felar och med 60 mil enkel väg dit ner så är det inte så att man bara svänger ner...
    Du vet väl att man bara får köra 110 på flygrakan
    Vi får väl hoppas på att det löser sig och det kommer några bra tips.

    En fundering ang MV som du provade.
    Går den bilen med lika högt laddtryck som ditt steg 4 ?
    Dvs kan man med säkerhet säga att den MV´n är helt frisk?

    Funderar vidare...kan bypassventilen spöka på något sätt?
    Finns det någon ventil eller annat som kan spöka på "lilla slangen" ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Funderar vidare...kan bypassventilen spöka på något sätt?
    Finns det någon ventil eller annat som kan spöka på "lilla slangen" ?
    Det var en tanke som slog mig också... Kanske läge att byta ut vacuumslangen till bypassen till att börja med, sedan provbyta ventilen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Johnnny J
    Hejsan Dave,

    Jag tror att det är mycket svårt att felsöka genom en filmsnutt,
    och på telefon då man bara kan spekulera.
    Kommer du ner så hjälper vi dig med felsökningen kostnadsfritt om felet har med våran produkt att göra.

    Jag tror inte att vi sagt att det inte är något onormalt, när bilen inte
    fungerar korrekt.

    MVH Johnny
    Jobbar på Maptun
    Hej.

    Jag har inte sagt att ni inte tycker att det är onormalt, det enda jag har sagt är att maptun (Fredrik i mitt fall) inte har reagerat över att laddtrycket peakar iväg mot 1.5 bar så då borde ju det iallafall vara i sin ordning.

    Jodå jag är mycket medveten om att det är omöjligt att felsöka på distans, nu är jag dock bara ute efter tips på småsaker som jag inte har testat så ni kan kliva ur försvarsläge 1

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Du vet väl att man bara får köra 110 på flygrakan
    Vi får väl hoppas på att det löser sig och det kommer några bra tips.

    En fundering ang MV som du provade.
    Går den bilen med lika högt laddtryck som ditt steg 4 ?
    Dvs kan man med säkerhet säga att den MV´n är helt frisk?

    Funderar vidare...kan bypassventilen spöka på något sätt?
    Finns det någon ventil eller annat som kan spöka på "lilla slangen" ?
    Hmmm, jag står i rullande landsväg och det är en projektor som visar en film från flygrakan i bakgrunden

    Jag tror inte Jon laddar lika mycket, när jag lånade hans MV så tror jag att hans bil var orginal. Nu tror jag att han laddar mer men jag vet iofs inte om han har problem. Så jag kan inte med säkerhet säga att den MV'n är helt frisk. Hmmmmmm...

    Det lär ju knappast vara själva AV'n som strular känns det som men på lilla slangen så sitter det ju en MV som styr den så vem vet om det är den som strular. Men om AV'n skulle öppna så skulle man väl inte få något laddtryck alls, eller hur tänker du?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Det var en tanke som slog mig också... Kanske läge att byta ut vacuumslangen till bypassen till att börja med, sedan provbyta ventilen.

    Mvh

    KK
    Samma frågeställning till dig som till Urban...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Avlasstningsventilen har ju en liten "fjäderförspänning" som gör att man får lite laddtryck även med lilla slangen pluggad. En känsla säger att det borde ge mindre laddtryck än de ca 0,6 som du har, men det kan vara värt att kolla ändå.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Samma frågeställning till dig som till Urban...
    Min tanke är att det skulle kunna vara något skumt läckage/fel på den slangen som gör att bilen "dumpar" trycket titt som tätt utan anledning.

    Jag håller med om att det låter långsökt, men den där slangen är viktig och känslig, så i det här fallet skulle jag nog ha bytt den.

    När man tittar på filmen på bilen så tycker jag att ordet "glappkontakt" ligger nära till hands, även om jag inte förstår var den skulle sitta...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Du skriver: "Jag har varit ute med Tech2 och kört någon repa för att se om det var något uppenbart som felade."
    Ursäkta min fråga, är du en van T2 användare eller hade du nå'n men som "höll handen" ? Vad var slutsatserna av T2 användandet ?
    Vilken funktion i luftmassregleringen bestämmer när bilen går "OK" samt vilken funktion bestämmer när bilen går "kass" ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Du skriver: "Jag har varit ute med Tech2 och kört någon repa för att se om det var något uppenbart som felade."
    Ursäkta min fråga, är du en van T2 användare eller hade du nå'n men som "höll handen" ? Vad var slutsatserna av T2 användandet ?
    Vilken funktion i luftmassregleringen bestämmer när bilen går "OK" samt vilken funktion bestämmer när bilen går "kass" ?
    Ber om ursäkt men jag kunde ha utvecklat det lite mer.

    Jag är ingen van T2 användare, hade en som "höll handen" men han är nog ingen van T2 användare han med. Det jag tittade på var om det var pga hög insugstemperatur eller pga spikningar som den drog ned laddtrycket. Och som jag skrev så fick jag en insugstemperatur på 48 grader och det spikade inget när det inträffade, så det borde inte vara det iallafall.


    Får väl ta mig en titt på mina slangar iallafall.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    [
    Ber om ursäkt men jag kunde ha utvecklat det lite mer.

    Jag är ingen van T2 användare, hade en som "höll handen" men han är nog ingen van T2 användare han med. Det jag tittade på var om det var pga hög insugstemperatur eller pga spikningar som den drog ned laddtrycket. Och som jag skrev så fick jag en insugstemperatur på 48 grader och det spikade inget när det inträffade, så det borde inte vara det iallafall.


    Får väl ta mig en titt på mina slangar iallafall.
    Varför inte skriva direkt att det var en riktig amatör, dock en glad sådan som höll i utrustningen
    Det finns nog helt klart en hel del att lära om handhavandet av detta instrument.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Varför inte skriva direkt att det var en riktig amatör, dock en glad sådan som höll i utrustningen
    Det finns nog helt klart en hel del att lära om handhavandet av detta instrument.
    Ville inte hänga ut dig, ooooops

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58
    prova och byt avlastningsventilen !
    monterade steg 1 på min 9000 2,0t 97:a

    ladda 1,5 bar och i bland slog laddtrycksspärren i tappade även laddet ner till 0,6 bar rätt så ofta.
    när jag monterat nya by-P ladda han 0,9 bar som max och laddet kom väldigt långsammt. så antagligen klara inte styrprogammet/mangnetventilen reglera trycket innan men efter bytet till fungerande bypass.
    nollade styrboxen och efter lite inkörning laddar han 1,4 bar som max aldrig över.
    laddet kommer snabbt men ändå kontrollerat nu.


    bypasen läckte trotts att membranet va helt och fjädern kändes ok.
    när han skulle hålla 1,4-1,2 bar vid insuget fick ju turbon övervarva i och med att det läckte ut tryck via bypassen hela tiden.
    vilket gjorde att luften/turbon vart alldeles för varm= spika ner sig
    samma sak med liten spricka i nån slang på trycksidan av turbon.

    vet inte om T7 störs på samma sätt som T5
    kan ha varit att by-p bara läckte i bland vid tryckstötar och ibland var tät som ställde till det för då visste ju inte programmet om det skulle läcka ut tryck eller inte och då kunde han inte ställa in stabilt laddtryck.
    programmet lär sig efter hand.
    laddar bilen förmycket vid en fullgas fösöker han kompensera det till nästa fullgas men då kanske T.ex dumpen är tät och då laddar han på för mycket.
    det är bara och fråga om det är nåt för nu har jag svammlat klart

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Hej, börja med att provbyta bypassen, men när du ändå är igång (om bypassen inte hjälper ) så testa även att byta DI och magnetventil. Stift och slangar till magnetventil, IC etc är ju också av största intresse att kolla.

    Du har ju en rätt lång bit ner till Maptun, så det är ju helt klart en poäng i att försöka hitta felet själv om det går.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Jag får väl ta och panta lite flaskor och burkar och köpa mig en ny avlastningsventil och prova då

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Kanske svara på frågan jag ställde....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Kanske svara på frågan jag ställde....
    Hej.

    Ett svar har du redan fått direkt under din fråga, av det svaret så bör man kunna se att jag inte kan svara på frågan "Vilken funktion i luftmassregleringen bestämmer när bilen går "OK" samt vilken funktion bestämmer när bilen går "kass" ?"

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jaha, då var den detaljen utredd. Jag var inte på det klara hurvida du/ni hade begripit något överhuvudtaget eller ej....

    Men, vad blev domen betr. spikning, spikade motorn ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •