Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dimensionering av Tryckrör...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    95

    Dimensionering av Tryckrör...

    Har en fundering om hur jag ska dimensionera mitt tryckrör...

    Idag har jag en Garrett TB2569 på min NG900 men kommer byta upp mig till en Garrett GTBB30 så småningom...

    Nu till frågan... Är det onödigt att byta upp mig till ett 3" tryckrör redan idag?

    Eller om det ens är nödvändigt att ha 3" med Garrett GTBB30? (Kanske räcker med 2 / 2½" ?)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Sticker ut hakan och säger att du inte märker någon skillnad i responsen bara för att du byter till 3" tryckrör. Större är bättre, man vill att luften skall ha så lite fart som möjligt då den kommer till plenumet. Större rör ger ju lägre lufthastighet.

    Men oroar du dig bara för ifall de kommer att bli en "effektpropp" med 2" eller 2,5" så kan du sluta oroa dig, 2,5" tryckrör räcker garanterat till effekten som ett GTBB30 kan pumpa. Men ska du engång bygga så lägg ett rör med samma dimension som inloppet till spjällhuset (70mm?) eller intercoolern så blir det enklast med slangarna.

    Mvh Kenneth som kör med 70mm tryckrör och tycker det går super.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    2,5" är en ganska lämplig dimension. Lite lagom bling, skapligt lätt att bygga/montera och garanterat tillräckligt för 400+ hk.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    om vi ska snacka mått osm räker till effekter


    så ska man ta och titta på pekis pike viggen den har väl max 2.5 tryckrör och ca 800hk..........

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    95
    Hade tänkt bygga det mesta i 3" bara för att göra det så "enkelt" så möjligt...

    Sugrör, tryckrör, avgas....

    Min enda fundering var om det gick att över dimensionera tryckröret...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    [quote="|900R|Min enda fundering var om det gick att över dimensionera tryckröret... [/quote]

    Hej,

    Det går att överdimensionera såtillvida att det bidrar till ökad turbolag, ja.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av |900R|
    Min enda fundering var om det gick att över dimensionera tryckröret...
    Hej,

    Det går att överdimensionera såtillvida att det bidrar till ökad turbolag, ja.

    Mvh

    KK

    Får man ställa sig tvivlande eller blir du sur då?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    95
    Om jag förstått rätt då så räcker det GOTT O VÄL med 2½" tryckrör...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    95
    [quote=KK]
    Citat Ursprungligen postat av "|900R|Min enda fundering var om det gick att över dimensionera tryckröret... :confused:[/quote

    Hej,

    Det går att överdimensionera såtillvida att det bidrar till ökad turbolag, ja.

    Mvh

    KK

    Du får gärna förklara det där med ökad turbolag...

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Får man ställa sig tvivlande eller blir du sur då?
    Jag blir av princip sällan sur... Jag har inga vetenskapliga belägg för mitt påstående annat än att det per definition blir en större mängd luft som skall flyttas med ett större tryckrör = bidrar till ökad lag...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av |900R|
    Om jag förstått rätt då så räcker det GOTT O VÄL med 2½" tryckrör...
    Correctamundo.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Får man ställa sig tvivlande eller blir du sur då?
    Jag blir av princip sällan sur... Jag har inga vetenskapliga belägg för mitt påstående annat än att det per definition blir en större mängd luft som skall flyttas med ett större tryckrör = bidrar till ökad lag...

    Mvh

    KK
    Hmm, ja men då det är inte luft som ska flyttas utan den ska bli trycksatt.
    Luften finns redan där så att säga, men den skall tryckutjämnas. Tryckutjämningen sker snabbare ifall det är en mindre volym som skall utjämnas så därför så kunde mindre rör vara att föredra, problemet är att man vill att luften skall komma sakta till ställen var det finns risk för turbolens som spjällhuset, ännu viktigare är det att luften kommer så sakta som möjligt till plenumet var luften skall hitta nya vägar och åka in i cylindrarna med fart.

    Följaktligen blir mitt resonemang att fram till intercoolern kan/ska man ha ganska små rör så att luften rör sig (utjämnas) snabbt. Men så stora som spjälldiameteranslutningen mellan intercoolern och spjällhuset blir en bra kompromiss.

    Bara lite synpunkter från min sida, mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Liten rapport från verkligheten:
    Byggde mig ett 3" rör för nått år sedan men märkte ingensomhels skillnad i respons, i teorin skall det ju bli sämre men i praktiken är det inte kännbart.

    Snigeln som pumpar i mitt fall är ett 18T.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Följaktligen blir mitt resonemang att fram till intercoolern kan/ska man ha ganska små rör så att luften rör sig (utjämnas) snabbt. Men så stora som spjälldiameteranslutningen mellan intercoolern och spjällhuset blir en bra kompromiss.
    Hej,

    Jag är med dig i ditt resonemang, förutom det där med trycksättning. Det är ju trots allt luft som passerat genom IC:n som skall genom tryckröret in till spjället, d v s således en luftmängd som faktiskt skall förflyttas. Självklart sker detta genom att lufttrycket i tryckröret ökar men det sker ju liksom inte av sig självt, eller hur?

    Jag tycker hur som helst att 3" känns som rejäl överdimensionering som jag inte ser poängen med, annat än möjligen lite "bling bling". Det är ju trots allt, förhoppningsvis, ganska kall luft som skall passera genom tryckröret. Jag har själv ett 2,5" liggande som väntar på montering. Bling, bling...

    Om det hade varit en fördel med stora tryckrör så säger någonting mig att vi redan hade haft det på våra bilar original...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    95
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Följaktligen blir mitt resonemang att fram till intercoolern kan/ska man ha ganska små rör så att luften rör sig (utjämnas) snabbt. Men så stora som spjälldiameteranslutningen mellan intercoolern och spjällhuset blir en bra kompromiss.
    Hej,

    Jag är med dig i ditt resonemang, förutom det där med trycksättning. Det är ju trots allt luft som passerat genom IC:n som skall genom tryckröret in till spjället, d v s således en luftmängd som faktiskt skall förflyttas. Självklart sker detta genom att lufttrycket i tryckröret ökar men det sker ju liksom inte av sig självt, eller hur?

    Jag tycker hur som helst att 3" känns som rejäl överdimensionering som jag inte ser poängen med, annat än möjligen lite "bling bling". Det är ju trots allt, förhoppningsvis, ganska kall luft som skall passera genom tryckröret. Jag har själv ett 2,5" liggande som väntar på montering. Bling, bling...

    Om det hade varit en fördel med stora tryckrör så säger någonting mig att vi redan hade haft det på våra bilar original...

    Mvh

    KK
    Funderade över det där med 3" tryckrör... om det faktiskt är nödvändigt eller bara för syns skull...

    Med risk för att verka trög... Men är det rent negativt att använda ett 3" tryckrör istället för 2 eller 2½" ?

Liknande ämnen

  1. Dimensionering inloppsrör luft till turbo ?
    Av RCM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 10:57
  2. dimensionering av oljekylare
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 22:16
  3. Tryckrör?
    Av P-O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 17:54
  4. tryckrör?
    Av ingo79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 04:57
  5. Tryckrör 9-3
    Av laxonen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •