Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Klonk från fram och bakvagn 9000

  1. #1

    Klonk från fram och bakvagn 9000

    Hej!

    Jag har en 9000 Aero 95'a som jag börjat få lite problem med.
    Det är så att jag har börjat höra ett "klonk" liknande ljud som kommer upp ibland lite oregelbundet. Kan vara precis när man åker iväg så klonkar det till, eller när man svänger. Kommer både framifrån och bakifrån. Har svårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån.

    Tänkte om nån känner igen dessa symptom o kan ge mig lite vägledning på vad jag ska kolla?
    Bilen är sänkt med sänkfjädrar.

    Började höra det för några veckor sedan.


    Tack på förhand.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Kolla lagerstöden (position nr 7 på bilden) som brukar vittra sönder.

    Eller så krängningshämmarbussningen pos 12 på samma bild.

    Lycka till!

    Edit Klonk bakifrån vete tusan?
    Såg förresten att nu finns det rostfria lagerstöd igen hos Speedparts. Jag bytte till såna för 3 år sen men dessa krävde lite modifiering för att få dit. Tyvärr upptäckte jag detta alltför sent på den första sidn jag bytte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Fick anmärkning på besiktning att lagerstöden var hårt åtgångna på en sida. Kanske är det då?

    Tack för hjälpen. Ska kolla detta.

  4. #4
    Ang lagerstöden. Kikade lite på speedparts hemsida. Där står det att det går åt 4st. 2 per sida. Om jag ska byta lagerstöden på en sida så behöver jag alltså köpa 2st?

    Tänkte köpa rostfria så slipper man ju oroa sig för att dom ska bli dåliga igen.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av saabowner
    Ang lagerstöden. Kikade lite på speedparts hemsida. Där står det att det går åt 4st. 2 per sida. Om jag ska byta lagerstöden på en sida så behöver jag alltså köpa 2st?

    Tänkte köpa rostfria så slipper man ju oroa sig för att dom ska bli dåliga igen.
    Rätt uppfattat, två per sida.
    Som jag skrev här ovan så var det inte möjligt att få dit de rostfria lagerstöden utan en viss, smärre modifiering. Inget så mycket jobb men nog så irriterande då jag till slut fick ta loss länkarmen för att konstatera att det var de nya lagerstöden som behövde en omgång med Dremeln.
    På den andra sidan var det inga problem med lite avslipade rostfria lagerstöd.
    Titta, jag hittade tom en bild:


    Ja, det syns ju tydligt vilka som är nya, rostfria & vilka som är gamla aluminium, eller hur?
    Den till vänster av de nya är ju lite urfilad för att få på bussningen, den till höger är som den kom levererad.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Tusen tack. Verkligen bra information!

Liknande ämnen

  1. Klonk bakvagn OG9-5
    Av Prylthomas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-06-03, 14:40
  2. [LÖST] Fram- och bakvagn från OG900 88-93 på OG900 -84?
    Av jibbern i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 15:34
  3. Klonk vänster fram, vid gupp å brunslock. 9000 aero -96
    Av MrLila i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •