Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 138

Ämne: 600hk ur 2,0 eller 2,3 ?

  1. #1

    600hk ur 2,0 eller 2,3 ?

    Hejsan sitter å funderar lite angående detta. Vilket tror ni blir billigast/ mest driftsäkert. Vad måste göras i respektive motor för att uppnå den effekten ? Och hur blir dom olika motorkaraktärerna ? Verkar som dom flesta bygger på 2 liters maskinen men nåt säger mig att större motor = mer effekt eller är jag ute å cyklar nu hehe ?? Skriv recept som ger 600hk+ Och inge chansningar utan vill ha ren fakta.

    Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 253
    Hej,

    Skillnaden kommer att ligga i bottendraget då 600 hk kräver en rätt så rejäl puffra, allra allra minst en GT30R, men förslagsvis minst en GT35R.

    En 2,0:a har fördelen att den har en motorgeometri som är varvvilligare än en 2,3:a genom sin slaglängd. Kolvhastigheterna i en 2,3:a som varvar 7500-8000 rpm eller gärna ännu högre, för att få ett brett register trots stor och "slö" turbo, blir givetvis abnorma.

    Därmed inte sagt att det inte går att plocka ut 600 hk ur en 2,3:a. Titta t ex på Jonas Gustafsson eller Robert Uhr (som t.o.m. kör 2,5 liter).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Jag har fattat det som att blocket på en 2.0:a tål mer effekt än en 2.3:a efter som cylinderväggarna är kraftigare. Eller är jag helt ute o cyklar?

    Sorry om jag kommer med andra frågor än tråden e avsedd för. Men har haft sånt huvudbry om detta..

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Jag har fattat det som att blocket på en 2.0:a tål mer effekt än en 2.3:a efter som cylinderväggarna är kraftigare. Eller är jag helt ute o cyklar?

    Sorry om jag kommer med andra frågor än tråden e avsedd för. Men har haft sånt huvudbry om detta..
    Samma block och samma cylinderväggar, det som skiljer mellan 2,0 och 2,3 är slagländen(2,0=78mm och 2,3=90mm). Borret är det samma (90mm).

    Om att bygga 600+hk maskin så säger jag suck

    Börja med något mindre så får du se om du verkligen vill ha 600hk
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    om vi tar nyare motorer alltså B2x4 och så vidare, så är borrningen samma, blocket samma..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 253
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Om att bygga 600+hk maskin så säger jag suck
    Där instämmer jag till 100%. 99% av alla som vill ha 5-6-700 hk har ingen aning om hur absurt mycket effekt det är, hur svårkörd bilen lätt blir, hur stora krav det ställer på vägghållning/däck/bromsar osv.

    En gatmotor över 450-500 hk är fullständig overkill, i alla fall i en framhjulsdriven bil. Tills jag har fått motsatsen bevisad genom provkörning tänker jag leva i förvissningen om att Håkans "Röda raket" är den vassaste gatsaaben i Sverige, i alla fall om man tar hänsyn till körbarhet och motorkaraktär.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    582
    Tjenix...

    som dom säger 600hk i fwd e lite overkill.
    Min garage granne kör 680hk i en bmw, och den typ spinner upp till 200kmh.

    men 450 saab hk och mitt motor går finnnnnnnt

    lycka till
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  8. #8
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Om att bygga 600+hk maskin så säger jag suck
    Där instämmer jag till 100%. 99% av alla som vill ha 5-6-700 hk har ingen aning om hur absurt mycket effekt det är, hur svårkörd bilen lätt blir, hur stora krav det ställer på vägghållning/däck/bromsar osv.

    En gatmotor över 450-500 hk är fullständig overkill, i alla fall i en framhjulsdriven bil. Tills jag har fått motsatsen bevisad genom provkörning tänker jag leva i förvissningen om att Håkans "Röda raket" är den vassaste gatsaaben i Sverige, i alla fall om man tar hänsyn till körbarhet och motorkaraktär.

    Mvh

    KK
    Njaa får nog lägga in en protest där med samma förbehåll som du Men lillebrors (Jonas 2606) är nog strået vassare eller lika vass. Tror dessutom att hans låda är bättre anpassad än Håkans.

    Men angående effekten och overkill kan jag nog hålla med.

    Mats

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    775
    En tanke som slår mig när vi pratar en SAAB motor som från början var tänkt att leverera max 225hk (9000 Aero B234R). Motorn är överdimensionerad för att kunna klara lite tuffare förhållanden än de som erbjuds i Sverige, den skall också klara av vissa ytterligheter, kunna pressas länge och ändå hålla.

    En B234R i standardutförande kan i rätt händer rulla i princip hur långt som helst, den behöver väl översyn vid vissa intervall, men milen kan nog rulla på tämligen långt. Men nu flyttar vi upp ribban till 600hk eller mer. Hållbarhet?
    Ser man på gubbarna grus P-A och lille Robert så har dom hållbarhetproblem. Visst, det kan bero på handhavande fel, men allvarligt talat, hur länge håller egentligen en maskin som från början var tänkt att rulla med betydligt mindre belastning än vad den nu utsätts för (i fallet ex. 600hk), visst, det krävs stora modifikationer, men en sån enkel sak som en packning, säg, topplockspackning, insugningsgrenrörspackning, avgassamlarpackning, sånt kan ju inte lira länge?

    Tittar man på Top Fuel dragsters (för att ta det till ytterligheter) så river dom och bygger ihop maskinen efter varje körning.

    Mina tämligen flummiga funderingar.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 253
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Njaa får nog lägga in en protest där med samma förbehåll som du Men lillebrors (Jonas 2606) är nog strået vassare eller lika vass. Tror dessutom att hans låda är bättre anpassad än Håkans.
    Hej,

    Instämmer helt vad gäller låda och, troligen, även koppling (Jonas verkar inte ha några växlingsproblem om jag förstått det rätt?).

    Sen är nog Håkans bil lite "snällare" mappad faktiskt. Effektpotentialen är nog minst lika hög med tanke på grenrör och övrig kringutrustning. Sådeså...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    303
    jag håller på med en 550-600 hk koncept ..Trollspeed är inblandade ..men jag ska jue inte ha bilen så mycket för vardagsbruk ..mera för att sätta respekt på strippen nästa år ..
    Mina Flickor !
    The Black Edition *667HP / 701Nm @ 6962 RPM* : http://www.garaget.org/?car=37682
    The Silver Edition : http://www.garaget.org/?car=39891

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av MikkePikke
    jag håller på med en 550-600 hk koncept ..Trollspeed är inblandade ..men jag ska jue inte ha bilen så mycket för vardagsbruk ..mera för att sätta respekt på strippen nästa år ..
    Då får du be dom sikta på 700-800hp för att hamna på 500-600hp då


    OBS::: Ta ovan på rätt sätt....

    Lycka till... Det blir nog en Robbanfri stripp nästa år.. Om jag inte piskar ut Dieseln då.

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    satsar nog helder på 300 hk å en låda som inte tilåtr mer en 170 värklig fart å difbroms .. e viktia e u troltsalt momentet på drivjulen
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 878
    Medlem#
    891
    Hej
    Jag tror på NiklasOs funderingar
    Ju mer trim (Högre effekt)
    desto Högre driftkostnad
    På endel verkar det som att allt under
    400 HK inte är lönt att tänka på.

    Lägg inte ribban högre än att du kommer över den!

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    Citat Ursprungligen postat av MikkePikke
    jag håller på med en 550-600 hk koncept ..Trollspeed är inblandade ..men jag ska jue inte ha bilen så mycket för vardagsbruk ..mera för att sätta respekt på strippen nästa år ..
    respekt på strippen med 600hk nästa år blir nog väldigt svårt så vidare du inte kommer i en bil som väger 1000kh eller nått tiderna på mantorp v aju inte dåliga dirket och sämre lär det inte bli.....sen så är det ju inte effekten som avgör hur snabba man är utan mycket annat oxå

    bygger 700-800hk trollspeed så det blir väl 600 som robban sa

    men jag gör det mer för att det är kul att greja så får vi se vad det blir för tid är jätte glad om jag kommer bland dom 10 bästa nästa år i FWD överladdning

    GLUSAAB imponerar mig väldigt mycket måste jag säga blir lika förvånad varje gång jag er tiderna
    Robban kör en 10a sen blåser han topp packningen som han alltid gör (ta det på rätt sätt )

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 076
    600 kusar med ett chassie som det är riktigt bra kör garanterat mycket bättre tider än vad som någonsin satts med en saab.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #17
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    600 kusar med ett chassie som det är riktigt bra kör garanterat mycket bättre tider än vad som någonsin satts med en saab.
    Vad räknas som "riktigt" chassie....

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 683
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Ser man på gubbarna grus P-A och lille Robert så har dom hållbarhetproblem.
    Vad för hållbarhetsproblem har P-A haft i år?
    Vad jag har hört så har det vell inte vart något återkommande. (iaf. inte motorproblem, kopplingen rasade vell en gång)
    Man lär så länge man lever.

  19. #19
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Ser man på gubbarna grus P-A och lille Robert så har dom hållbarhetproblem.
    Vad för hållbarhetsproblem har P-A haft i år?
    Vad jag har hört så har det vell inte vart något återkommande. (iaf. inte motorproblem, kopplingen rasade vell en gång)
    Och jag har haft prob med punktkokningar därav blåst packning,,inte så himmla lustigt när det visade sig att jag kört vattenpumpen åt fel håll.....................

    När det fixades så körde jag hela Kinnekulle utan prob,, Lazzat race,, Bilsport Mantorp Actionmeet osv.. Helt utan prob..Körde sista repan på Mantorp motsvarande 233blås...

    Så runt 600 är inga problem...

    Däremot kanske det inte är så optimalt med en "original" bil..



    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    817
    Robban, det var alltså en sådan "skitgrej" som ställt till det så för dig???
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

Liknande ämnen

  1. 600hk i B235R
    Av SaabaJimmy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-10-29, 11:36
  2. 600hk soppasystem, komplett.
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 23:24
  3. Turbo till 600hk
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 14:23
  4. Vad göra åt en topp för 500-600hk ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •