Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skummt ljud - snabb hjälp uppskattas

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158

    Skummt ljud - snabb hjälp uppskattas

    Hej.

    Nu är det så att det låter skummt ur växellådan tror jag. Det låter som att det ligger emot hele tiden.. typ chssssssssssssschsssss ne men svårt och skriva ett ljud men hursom helst så låter det bara när jag kör. Trycker jag ner kopplinger så slutar det låta släpper jag kopplingen då börjar det igen. Ljudet försvinner när jag står still. Så fort jag börjar åka så låter det på alla växlar. Åker jag i 140+ då blir ljudet lite mer skrikande så att säga men bara i viss läge på gasen. Släpper jag gasen eller gasar mer lite då försvinner det och det vanliga ljudet kommer igen chssssschssss typ. Vad kan detta beror på. Väldigt tacksam för snabba svar...

    Bilen är en 9000 2.3i -93
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  2. #2
    Säkerligen uttrampningslagret låter det som

    Micke

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av LinköpingRacing
    Säkerligen uttrampningslagret låter det som

    Micke
    Är du säker? Det lät inget när han stod stilla skrev han.
    Jag vill inte vara för jävla neggo nu men det kan vara så surt som lagret till ingående axeln i växellådan.
    Det kan även vara att det är för lite olja i lådan eller att oljan är för gammal och sliten, kolla det först...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag tycker beskrivningen pekar mot lagerproblem i lådan
    Beskriva ett ljud med ord är inte lätt..
    En låda med pinjonglagerproblem brukar låta mest när man ligger precis på gränsen mellan acceleration och motorbroms, dvs ljudet försvinner när man ökar eller minskar gaspådraget. När lagren blivit tillräckligt dåliga brukar det höras oavsett gaspådrag.
    Oftast brukar pinjonglagren ge i från sig ett "pipande" ljud (ljudet kommer inte från lagren utan från pinjongdrev/kronhjul som jobbar med fel kuggspel). Vanliga lagerljud brukar beskrivas som "malande".

    En enkel koll kan göras om man hissar båda framhjulen (ställ bilen på bockar) och kryper under bilen och roterar hjulen samtidigt som man lyssnar varifrån ljudet kommer.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    oki.. Tack för dom snabba svar. Ska testa fylla på med olja idag. För den är inte bytt sen bilen kom från fabriken vad jag vet. alltså -93. Hoppas att det r det som är felet att inte det dära lagret. Vad gör man isåfall. Byta växellåda eller vadå?

    [EDIT] Vad är det för olja jag ska köpa
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

Liknande ämnen

  1. Bilköp - ''Saab 9-3'' Hjälp uppskattas!
    Av Glutt0 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 16:39
  2. hjälp med skummt fel
    Av 666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 00:02
  3. Värme problem?? Snabb hjälp uppskattas
    Av Turbo-Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 23:10
  4. Skummt ljud från däcket på og 900
    Av Robin C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •