Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Hur många har testat SP Sportbromskit, vad tycker ni???

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218

    Hur många har testat SP Sportbromskit, vad tycker ni???

    Som Topic lyder,

    Ni som har testat SP Sportbromskit för gatkörning till 9000 främst, vad har ni att säga om dem?
    Är det Äkta orginalskivor som är slitzade och håller de hyffsat god kvallité för att endast ett få gånger göra hårda inbromsningar? Det jag är ute efter är bra bromskit för just gatkörning, inget annat, därför är jag lite nyfiken på just SP Sportbromskittet. Jag vet att det finns skivor som är tusen gånger bättre, men för mitt ändamål så torde det räcka, frågan är bara om jag får referenser nog som kan stå upp till om jag skall välja just dessa bromsar eller ej, hoppas på det dock....


    Snälla, svara ni som har erfarenhet av just dessa bromsar....

    Tack på förhand
    Mvh. Drutten

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Hej,

    Jag har kört med det kittet men med Tar-Ox belägg istället för Green Stuff. Funkade kanon för lite småhård gatkörning, även för "lugn" bankörning. Med gatdäck på bana rök det ganska rejält om dem, med R-däck/slicks gick det fint.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag har kört med det kittet men med Tar-Ox belägg istället för Green Stuff. Funkade kanon för lite småhård gatkörning, även för "lugn" bankörning. Med gatdäck på bana rök det ganska rejält om dem, med R-däck/slicks gick det fint.

    Mvh

    KK
    Tack KK för att du finns Alltid rak

    Då kanske det skulle vara mer passande med Tarox beläggen då till dessa skivor, hur beter dom sig när de är kalla?
    Mvh. Drutten

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag har kört med det kittet men med Tar-Ox belägg istället för Green Stuff. Funkade kanon för lite småhård gatkörning, även för "lugn" bankörning. Med gatdäck på bana rök det ganska rejält om dem, med R-däck/slicks gick det fint.

    Mvh

    KK
    Vad rök det om? Däcken eller bromsarna? Borde inte bromsarna frestas på mer ju bättre fäste däcken har?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Citat Ursprungligen postat av Drutten
    Då kanske det skulle vara mer passande med Tarox beläggen då till dessa skivor, hur beter dom sig när de är kalla?
    Svarar inte direkt på din fråga Drutten men jag kör med orginalskivor & Taroxbelägg & det finns i all fall ingen märkbar förröjning pga de behöver värme för att bita.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vad rök det om? Däcken eller bromsarna? Borde inte bromsarna frestas på mer ju bättre fäste däcken har?
    Bromsarna.

    Nej, tvärtom var det i alla fall på min bil. Troligen helt enkelt så att bromsarna fick jobba mer när ett par "sliriga" gatdäck skulle överföra retardationskraften ner i backen än när ett par (eh...icke DOT-märkta) Yokohama-slicks skulle göra samma övning. Således fick bromsarna jobba hårdare och längre med gatdäcken än med slicksen. Ganska logiskt egentligen, för att åstadkomma samma totala retardation så behövde bromsarna bara utföra det arbetet när jag körde med slicks. Med gatdäck behövde bromsarna även kompensera för det sämre fästet. Det är i alla fall min tolkning av fenomenet.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Svarar inte direkt på din fråga Drutten men jag kör med orginalskivor & Taroxbelägg & det finns i all fall ingen märkbar förröjning pga de behöver värme för att bita.
    Är det samma sak med slitzade skivor med Taroxbeläggen att beläggena måste bli lite varmare för att bita eller kan slitzarna göra sitt jobb också?
    Mvh. Drutten

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Hm, sen gissar jag att oavsett vilka bromsbelägg man har så kommer det att ryka när de blir rejält varma första gången. Gissar att färgen på baksidan beläggen ryker till rejält då den blir varm.

    I somras då jag smet in på mittsverigebanan & tog några varv så rök det rejält trots att jag inte upptäckte nån tendens till mattning. Då var det första gången Taroxbeläggen riktigt fick bekänna färg.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Drutten
    Är det samma sak med slitzade skivor med Taroxbeläggen att beläggena måste bli lite varmare för att bita eller kan slitzarna göra sitt jobb också?
    Hej,

    Förstår inte riktigt frågan. Tar-Ox belägg kräver lite lite mer värme än originalbelägg för att betta, men jag har inte märkt någon nämnvärd skillnad mot t ex Green Stuff. De är avsevärt bättre än Red Stuff för gatbruk i alla fall, samtidigt som de är nästan lika bra för hårdare körning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Drutten
    Är det samma sak med slitzade skivor med Taroxbeläggen att beläggena måste bli lite varmare för att bita eller kan slitzarna göra sitt jobb också?
    Hej,

    Förstår inte riktigt frågan. Tar-Ox belägg kräver lite lite mer värme än originalbelägg för att betta, men jag har inte märkt någon nämnvärd skillnad mot t ex Green Stuff. De är avsevärt bättre än Red Stuff för gatbruk i alla fall, samtidigt som de är nästan lika bra för hårdare körning.

    Mvh

    KK
    Hahaha, fattade knappt frågan heller när jag läste den, men jag vet hur jag tänkte....

    Det jag menade och vad jag förstår är att Tarox-beläggen tydligen måste bli lite varma innan de biter bra. Min fundering var om man har en slitsad skiva i kombination med ett tarox-belägg, måste beläggen fortfarande bli lite varma innan de biter eller gör slitsarna ett visst jobb som gör att beläggen inte behöver komma upp lite i värme för att de skall bromsa till bra? Detta är en fråga för att jag vet att många kör Tarox-brlägg i kombination med orginalskivor och då kan jag förstå att de kräver lite värme, men är det exakt samma sak även för slitsade skivor och de beläggen?
    Mvh. Drutten

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Drutten
    Det jag menade och vad jag förstår är att Tarox-beläggen tydligen måste bli lite varma innan de biter bra. Min fundering var om man har en slitsad skiva i kombination med ett tarox-belägg, måste beläggen fortfarande bli lite varma innan de biter eller gör slitsarna ett visst jobb som gör att beläggen inte behöver komma upp lite i värme för att de skall bromsa till bra? Detta är en fråga för att jag vet att många kör Tarox-brlägg i kombination med orginalskivor och då kan jag förstå att de kräver lite värme, men är det exakt samma sak även för slitsade skivor och de beläggen?
    Slitsarnas funktion är egentligen tvådelad:

    1. Att tillåta evakuering av de varma gaser som bildas mellan skiva och belägg, som annars "hindrar" belägget från att effektivt ligga an mot skivan vid extremt hård inbromsning

    2. Att "skala av" lite av ytan på beläggen vilket, i alla fall i teorin, gör att de bettar lite bättre.

    Således har slitsad skiva eller ej ingenting med huruvida beläggen kräver mer eller mindre värme för att arbeta.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 021
    Nu tänker jag bara lite högt.

    Rent praktiskt borde väl slitsarna hålla nere värmen lite, då den leder bort värmegaserna vilket ger iallafall lite kortare bromssträcka pga bättre bett (högre friktion), vilket innebär att beläggen måste arbeta lite mindre. Detta måste väl innebära att skivan borde kunna hålla lite lägre temperatur. Hur mycket vet jag inte, men helt obetydligt kan det väl inte vara.
    Eller...

    Vad jag egentligen ville komma fram till har jag glömt bort nu.

    Kanske var det att "sportbelägg" behöver en lite lägre temperatur för att betta på slitsade, då gaserna inte längre "håller" emot. Dock gäller ju detta även för normala belägg.

    Nu är det slut på det höga tänkandet.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  13. #13
    Eller i mina tankar så borde det ju ta lägre tid innan slizade skivor uppnår den optimala arbetstempen som de hårdare beläggen vill ha, men istället håller tempen nere bättre vid hård påfrestning
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 749
    Följer denna tråden. Så svara nu.



    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Slitsarnas funktion är egentligen tvådelad:

    1. Att tillåta evakuering av de varma gaser som bildas mellan skiva och belägg, som annars "hindrar" belägget från att effektivt ligga an mot skivan vid extremt hård inbromsning

    2. Att "skala av" lite av ytan på beläggen vilket, i alla fall i teorin, gör att de bettar lite bättre.

    Således har slitsad skiva eller ej ingenting med huruvida beläggen kräver mer eller mindre värme för att arbeta.

    Mvh

    KK
    Jag vet att de skall evakuera värme lite bättre från slitzar, men de torde ju hyvkla lite yta med som gör att beläggen hålls fräcsha och har yta att betta med.... Men men då har jag väl fått den information jag delvis söker, nu vill jag gärna få fler synpunkter från folk som kör eller kört med dessa skivor, få lite mer kött mellan benen som vi brukar säga
    Mvh. Drutten

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Jag köpte enbart skivorna fram från "sportbromskittet".
    Skivorna är std Bremboskivor som slitzats.
    Klossarna i mitt fall är "Presho special".

    Jag gjorde vad jag kunde för att misshandla bromsarna på Midlanda, körde tot ca 7mil på banan men lyckades inte döda skivorna Av klossarna återstår ca hälften..

    Anledningen till att jag valde slitzat var att slippa få "glasade" belägg vid lugn körning.

    Hursomhelst är jag nöjd med skivorna.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag köpte enbart skivorna fram från "sportbromskittet".
    Skivorna är std Bremboskivor som slitzats.
    Klossarna i mitt fall är "Presho special".

    Jag gjorde vad jag kunde för att misshandla bromsarna på Midlanda, körde tot ca 7mil på banan men lyckades inte döda skivorna Av klossarna återstår ca hälften..

    Anledningen till att jag valde slitzat var att slippa få "glasade" belägg vid lugn körning.

    Hursomhelst är jag nöjd med skivorna.
    Mvh. Drutten

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Ringde för lite rådgivning även hos SP, de menade på att det inte var ngn som helst skillnad att ha Tarox-beläggen gentimot Greenstuff ihop med Sportbromskitet.... Tydligen skulle det vara hugget som stucket, greenstuff var tydligen mer optimala med de skivorna
    Mvh. Drutten

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Drutten
    Ringde för lite rådgivning även hos SP, de menade på att det inte var ngn som helst skillnad att ha Tarox-beläggen gentimot Greenstuff ihop med Sportbromskitet.... Tydligen skulle det vara hugget som stucket, greenstuff var tydligen mer optimala med de skivorna
    Troligen har han inte längre bra priser på Tar-Ox eller nåt. För så lät det då rakt inte när jag köpte mina för några år sedan. Kollar man på värmeintervallet på Tar-Ox vs. Green Stuff så vill jag minnas att man ser att Tar-Ox har ett bredare "optimalt" intervall och tål bra mycket mer värme än Green Stuff (även kallade Green Shit, vilket väl helt enkelt har sina orsaker...).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Drutten
    Ringde för lite rådgivning även hos SP, de menade på att det inte var ngn som helst skillnad att ha Tarox-beläggen gentimot Greenstuff ihop med Sportbromskitet.... Tydligen skulle det vara hugget som stucket, greenstuff var tydligen mer optimala med de skivorna
    Troligen har han inte längre bra priser på Tar-Ox eller nåt. För så lät det då rakt inte när jag köpte mina för några år sedan. Kollar man på värmeintervallet på Tar-Ox vs. Green Stuff så vill jag minnas att man ser att Tar-Ox har ett bredare "optimalt" intervall och tål bra mycket mer värme än Green Stuff (även kallade Green Shit, vilket väl helt enkelt har sina orsaker...).

    Mvh

    KK
    Skumt.... Tycker det är trist när man får tusen olika bud, blir nog förmodligen sportbromskitet inkl. Tar-Ox ändå, får se vad fler säger här först....
    Mvh. Drutten

Liknande ämnen

  1. Sportbromskit godkänt hos SBP?
    Av Kongo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 08:01
  2. Sportbromskit
    Av SchillRacing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 15:42
  3. sportbromskit på Speedparst.se
    Av Kallegogo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 11:33
  4. Sportbromskit..
    Av PG_9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •