Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Kvitter när de ska dumpa...problemet hittat!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uppl. Väsby - Sthlm
    Inlägg
    349

    Kvitter när de ska dumpa...problemet hittat!!

    Hej!

    Har råkat ut för det "kvittrande" ljudet..
    Under söndags åkturen så märkte jag att vi lägre varv (1000-2000rpm) så kvittrar det när jag släpper gasen. Som jag läst så beror det på att
    luften skickas tillbaka ut genom luftfiltret? vilket inte var sååå bra!
    ..varvar man över 3500rpm så dumpar den som vanligt...

    Hur ska jag åtgärda detta? Byta dumpventil, förrut satt att det är dumpen det är fel på? Vad tror ni?

    Bilen är en og9-3 T5 med öppen dump (okänt fabrikat..)

    Mvh G

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 959
    Medlem#
    6220
    Prova med att byta dump, funkar inte det då vet ja inte vad felet kan vara.. kanske någon som är mer insatt i det hela kan svara på
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Back-surge heter det.
    Turbon pumpar stopp mot gasspjället och luften måste ju ta vägen någonstans.
    Då går den tillbaka mot tubon med den påföljd att tubon reverserar eller i alla fall bromsas upp fort.
    Inga problem på små turbos men på stora kan det ge skador då dom har större roterande massa.
    Troligen går kolven i din dumpventil trögt.
    Prova att smörja med 5-56 eller Wd-40.
    Aluminium ärgar och den ärgen lägger sig på kolven som då går trögt.
    Det finns stora turbo som tål det, men dom kostar....

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 818
    kan även få samma problem om vackum slangen till #dumpen" läcker

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Släpp på spänningen i dumpen.. Men då du inte verkar köra vrål-trimmat så tycker jag original verkar räcka..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uppl. Väsby - Sthlm
    Inlägg
    349
    Tackar för alla utförliga svar
    Ska kolla efter läckage och försöka smörja den. Ska jag montera isär dumpen eller fungerar det att sprut in i hålen där den dumpar, sitter en massa runt om.. Att smörja dumpen är inte skadligt på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Saab900STC
    Back-surge heter det.
    Turbon pumpar stopp mot gasspjället och luften måste ju ta vägen någonstans.
    Då går den tillbaka mot tubon med den påföljd att tubon reverserar eller i alla fall bromsas upp fort.
    Inga problem på små turbos men på stora kan det ge skador då dom har större roterande massa.
    Troligen går kolven i din dumpventil trögt.
    Prova att smörja med 5-56 eller Wd-40.
    Aluminium ärgar och den ärgen lägger sig på kolven som då går trögt.
    Det finns stora turbo som tål det, men dom kostar....

    Mvh Anders

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Saab900STC
    Då går den tillbaka mot tubon med den påföljd att tubon reverserar eller i alla fall bromsas upp fort.
    Ursäkta, men kan du vara vänlig och förklara för mig hur en turbo kan börja snurra baklänges? För jag misstänker att det är vad du menar med reversera.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 501
    Citat Ursprungligen postat av Turbo Lunkan
    Citat Ursprungligen postat av Saab900STC
    Då går den tillbaka mot tubon med den påföljd att tubon reverserar eller i alla fall bromsas upp fort.
    Ursäkta, men kan du vara vänlig och förklara för mig hur en turbo kan börja snurra baklänges? För jag misstänker att det är vad du menar med reversera.
    Tror nog snarare att den bromsas upp kraftigt av luften som kommer tbx mot den, men att den skulle börja rotera åt det andra hållet pga den luften har jag oxo svårt att tro då en turbo spinner mycket snabbt, ligger väll över 100.000 RPM..
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Citat Ursprungligen postat av Turbo Lunkan
    Citat Ursprungligen postat av Saab900STC
    Då går den tillbaka mot tubon med den påföljd att tubon reverserar eller i alla fall bromsas upp fort.
    Ursäkta, men kan du vara vänlig och förklara för mig hur en turbo kan börja snurra baklänges? För jag misstänker att det är vad du menar med reversera.
    Tror nog snarare att den bromsas upp kraftigt av luften som kommer tbx mot den, men att den skulle börja rotera åt det andra hållet pga den luften har jag oxo svårt att tro då en turbo spinner mycket snabbt, ligger väll över 100.000 RPM..
    Misstänker också att han menar att den kan bromsas upp av det mottryck som uppstår, inte att luften far åt andra hållet.

    Kvitter uppstår väl endast när en BOV är feljusterad? Om nu trådskaparen endast upplever det vid lågt varvtal så borde det väl vara att turbon inte laddar speciellt mycket och att BOV´n då inte arbetar i sitt injusterade område?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uppl. Väsby - Sthlm
    Inlägg
    349
    Kvitter uppstår väl endast när en BOV är feljusterad? Om nu trådskaparen endast upplever det vid lågt varvtal så borde det väl vara att turbon inte laddar speciellt mycket och att BOV´n då inte arbetar i sitt injusterade område?
    Oj överkurs...BOV vad innebär de?

    Ja jag hör enbart kvitter när den dumpar i lägre varvtal, över 3000rpm så låter det som de ska, kan urskilja lite kvitter men inte som när man ladda mindre än 3000. Laddet har jag... laddar inte sämre vad jag kan se åtminstone.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 501
    Skulle tippa på att BOV är vingarna, i turbinen.. men kan ha fel.
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    748
    BOV = Blow Off Valve = Avlastningsventil, dump, bypassventil

    Min tolkning iaf

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 501
    Ah, se där. haha.. klart det är....
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av 900R
    BOV = Blow Off Valve = Avlastningsventil, dump, bypassventil

    Min tolkning iaf
    Stämmer bra det. Sitter mestadels på amerikanska forum då jag hittils har skruvat och kört jänkare.

    Nu är ju jag långt ifrån världsmästare på detta, men jag gissar på att det inte är något fel på BOV´n, då det endast gäller vid lägre laddtryck.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 501
    Jao, men det kan juh endå vara så att den inte fungerar och öppnar som den skall på låga ladd, och det endå är så pass mycket luft så det blir ett kvittrande, när det sedan fulladdas så orkar den öppna och dumpar som den skall.
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    341
    vad säger att det inte finns ett litet pumpljud från turbon även vid högre varvtal. Eftersom det är en öppen dump kan de ju vara så att det kvittrar lite fast det inte hörs dels pga dumpljud + avgas(ifall detta är sportmodell) vid högre laster. Med detta menar jag att det kan vara så att ventilen är för hårt spänd men när det putter på närmare ett bar så orkar det tillsammans med undertrycket från insuget att få ventilen att lätta men när du når 0.3 bar så stänger ventilen och då får du ett litet pumpfenomen som kan drunkna i blåset från dumpen. Låter konstigt att det bara skulle vara vid låga varv/laster.

    /Turbostar
    900NG SET

  17. #17
    Min dump beteer sig previs likadant !! Har en 900 turbo -94 med org ladd och när man varvar på den lite dumpar den vanligt annars kvittrar den. Är din justerbar hur många brickor kör du med ? Jag kör med 1 bricka i justering nån som vet om man kan köra utan bricka alls ? Eller tror ni att dumpen börjar läcka då eller ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 501
    Okej, lånar tråden lite.. på senare tid så har jag fått... PUST ljudet i min luftfilter burk, har en og900 T16 med återcirkulerande, detta har inte låtit så mycket förr.. ? vad kan det vara som är problemet här... Bypassen är ganska ny, kanske 1 år eller så.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    En turbo snurrar (långt) över 200.000 varv per minut...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uppl. Väsby - Sthlm
    Inlägg
    349
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Min dump beteer sig previs likadant !! Har en 900 turbo -94 med org ladd och när man varvar på den lite dumpar den vanligt annars kvittrar den. Är din justerbar hur många brickor kör du med ? Jag kör med 1 bricka i justering nån som vet om man kan köra utan bricka alls ? Eller tror ni att dumpen börjar läcka då eller ?
    Är som sagt osäker på fabrikatet på dumpen. Ska ut och skruva loss den, försöka smörja lite. Ska se om jag kan montera ner den och kolla om det är några brickor i den.
    Alltså min dump läcker vi tomgång. Men som jag hört är detta normalt.. Den stänger när man gasar!

    BOV = Blow Off Valve = Avlastningsventil, dump, bypassventil
    Kalas! där ser man

    Låter konstigt att det bara skulle vara vid låga varv/laster.
    Hoppas att så är fallet, annars låter det som de vore nått mer komplicerat

Liknande ämnen

  1. Ska en Saab 9-5 2.3t 'dumpa'?
    Av Fillefloe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 19:28
  2. Saab 9000 T16 / Vill att den skall dumpa!!!
    Av magicsog i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 19:34
  3. glt och kvitter
    Av lightface i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 13:04
  4. Ska GM dumpa saab? -
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 14:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •