Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Pixelbortfall i ac displayen

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Nordmaling
    Inlägg
    197

    Pixelbortfall i ac displayen

    har lite pixelbortfall i displayen där.. någon som vet vad det kostar att byta? laga är väl knappast troligt?

    Mvh Fredrik
    Kör 9-5 vector 2.0t -03
    Ascona B

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    sök lite .. finns gör-det-själv.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Kolla här samt sök på "SID" så ska du se att du får en mängd tips.

    Lycka till!

    Edit: Flyttar tråden till "Ljud & elektricitet"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    12

    Re: Pixelbortfall i ac displayen

    Citat Ursprungligen postat av Freddas_900ltt
    har lite pixelbortfall i displayen där.. någon som vet vad det kostar att byta? laga är väl knappast troligt?

    Mvh Fredrik
    Om bilen är hyffsat ny så gå till lokala Saab verkstad och försök få dem att byta den gratis. Ibland funkar det. Annars handlar det om ca: 2300:- för att få den bytt. Men om du är beredd att lägga ut 2300 på en ny så har du inget att förlora på att försöka laga den själv.

    Här är mina reflektioner över de två metoder jag använt:

    Metod 1: Sätta något mellan flatkabel och display.

    Jag tog det jag hade till hands, vilket var sån underlagsfoam man har när man lägger laminatgolv. Det tog 1-2 timmar innan displayen återhämtade sig. Detta beror sannolikt på att kabeln är limmad med ett värmekänsligt lim. Efter några timmars körning blir displayen varm och det ökade trycket gör att kabeln åter får kontakt. Metoden fungerar men i mitt fall bara i ett dygn. Anledningen till detta var att underlagsfoamen inte behöll sina elastiska egenskaper efter att den blivit utsatt för värmen i displayen. Efter demontering av displayen så visade det sig att den antagit en avsevärt tunnare form.

    Slutsats: Metoden fungerar om man väljer något mer värmbeständigt material. Dock bör man ha lite tålamod för det kan ta några timmar innan displayen blir fullt återställd.


    Metod 2: Strykjärn

    Vid demonteringen av displayen efter att Metod 1 misslyckats så var displayen dels varm eftersom jag tog den direkt efter en körning och dels var jag troligen lite för oförsiktig. Detta resulterade i ett "ritsch"-ljud och plötsligt var flatkabeln 100% separerad från kretskortet.

    Nu fanns det var en utväg och det var att stryka tillbaka kabeln. Första försöket gick hyffsat men det fattades en siffra på klockan. Ironiskt nog samma siffra som fattades innan jag började med reparationen. Efter inspektion av kabeln så såg den ut att sitta lite snett så det fanns inget annat att göra än att göra en "ritsch" igen och börja om. Efter försök 2 så saknades en vertikal linje och under omständigheterna ansåg jag att det fick duga men jag körde dock en vända till med strykjärnet över kablen innan jag skruvade ihop displayen helt. Efter denna behandling så återkom den saknade linjen och displayen är nu 100%.

    Slutsats: Metoden fungerar men jag rekommenderar att prova Metod 1 först då den känns säkrare.

    Länkar till sidor som beskriver hur du plockar isår displayen finns på http://www.mitt-eget.com/ Kolla i Saab 9-5 FAQ:en.

Liknande ämnen

  1. Pixelbortfall, ACC enheten OG9-5 -98/-05
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 13:18
  2. displayen
    Av la_tobbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 16:53
  3. ACC displayen dog...
    Av Acer8m i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 03:29
  4. Har någon bilder på en SID med pixelbortfall?
    Av Big Tom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 01:49
  5. 1 fel på acc displayen
    Av Nicke L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •