Som sagt...är den made in sweden?
Hört att det finns en Opel i någon 9000 modell, stämmer det?
Som sagt...är den made in sweden?
Hört att det finns en Opel i någon 9000 modell, stämmer det?
9000 Aero -97
Hej,
Vilken bil och årsmodell pratar vi om?
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Jadu...tänkte mig först ifrån den första 9000 o uppåt.
9000 Aero -97
Hej,
Enkelt uttryckt kan man väl säga att samtliga 4-cylindriga ottomotorer i OG900, NG900, 9000, OG 9-3 och 9-5 är svenska konstruktioner, som utvecklas och byggs av Saab Powertrain i Södertälje.
V6:or, dieselmotorer samt den nyare generationen 4-cylindriga motorer (alltså aluminiummotorn i 9-3 SS/SC) är emellertid GM-konstruktioner. Vissa från Opel, andra från t ex Isuzu (bl a 2,2 TiD) eller Holden (2,8 V6).
Mer initierade herrar kan säkert fylla på mer detaljer eller korrigera ev. felaktigheter från min sida.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
V6:orna B258 (NG900) & B308 (9000) får väl räknas som i grunden Opelmotorer?
Edit: KK siter ju närmare STCS-servern än jag vilket märktes nu.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jag har även laptop, d v s ingen sladd mellan tangentbord och dator. Det är därför jag skriver så snabbt också...Ursprungligen postat av LM
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Tusen Tack LM o KK ! Det värmde att veta att det är made in sweden under huven på min iaf!
Det är viktigt i såna tider då GM allt mer klämmer sig in i sverige.
9000 Aero -97
Din bil, om det är den som står i signaturen, är enligt min mening den sista verkligt svenska Saaben.Ursprungligen postat av 1of3
Det ögonblick mitt framtida garage står klart så ger jag mig ut på jakt efter en...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
1.9 TiD = Fiat
Jo håller med dig helt! Därför så valde jag 9000 aeron. Låg precis på rätt pris när jag köpte den o hade gått 14.000 mil. Blev absolut nöjd!Ursprungligen postat av KK
Ha de gött!
9000 Aero -97
Vet inte om den kanske sitter i ngn, Fiat ochså, men denUrsprungligen postat av Psycho Dave
är konstruerad och byggd av Lombardini.
Som i sin tur faktiskt ägs av ett svenskt företag.
Länk till samma motor i marinutförande.
http://www.rodahl.se/produkter/motor...ukter/jmt.html
Även 2.8 V6 i SS/SC är från FiatUrsprungligen postat av Psycho Dave
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ehh...den motorn sitter väl även i vissa modeller av Cadillac och utvecklas/tillverkas i Australien av Holden? Eller har jag blivit fullständigt felinformerad?Ursprungligen postat av Mr_Lööf
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Har tror att jag har hört att den tog GM från fiat innan dom sålde Fiat..Ursprungligen postat av KK
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Fullständigt rätt! Motorn byggs i Australien av Holden.Ursprungligen postat av KK
[quote=Mr_Lööf]Har tror att jag har hört att den tog GM från fiat innan dom sålde Fiat..[/quote:me3tv65y]Ursprungligen postat av KK
Det var 1,9 TiD motorn och inte V6:an.
[quote=E Larsson][quote="Mr_Lööf":1awlxp2v]Har tror att jag har hört att den tog GM från fiat innan dom sålde Fiat..[/quote:1awlxp2v]Ursprungligen postat av KK
Det var 1,9 TiD motorn och inte V6:an.[/quote:1awlxp2v]
Ok.. Då vet man det..
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
http://www.drive.com.au/editorial/artic ... =3499&vf=1
http://www.smh.com.au/news/news/interna ... 83115.html
Verkar som att den i alla fall skall sitta i en större modell av Alfa. Står även att den är tilltänkt i Fiat, i alla fall när den övre artikeln skrevs runt år 2002/2003.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Skönt, ingen Fiat motor i någon SAAB.
frågan är då, passar en 2.5L bottendel från en opel med toppen från B258 motorn (V6 motorn, är lite osäker på koden)?