Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Problem med att ladda 1,2bar! (og 900s)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    114

    Problem med att ladda 1,2bar! (og 900s)

    Hej har hållt på o fipplat med min 900s hur länge som helst nu o får den inte att ladda som jag vill ändå Det som är jort med den är monterat APC, Då laddar den med orginal box ca 0,7. Sen försökte jag öka det genom att lödaom och skruva på den men kunde max ladda ca 0,9. Skickade en orginal box till sp som modifierade den men fortfarande bara 0,9 som sjunker ganska snabbt. Har spikdiod som blinkar när laddet börgar sjunka så min slutsats är att APC sänker pga spiknigar... Men jag tycker att 1,2 bar inte skulle va helt orimligt!? Har 9000 IC Progressiv BTR SP bränsle chip. Kan man mäta upp knacksensorn om det är nåt vajsing med den? Eller har någon nå ide om vad felet kan vara? Bytte förvisso topp förra vinter så jag funderar på om den kan vara planad... Ska ta ett kompprov i morrn. Annars som jag ser det måste det juh vara elektroniken som jävlas!?
    Kör Saab 900 T16 -91 (Finbilen) Volvo V70 2,4 -00 (Familjeåket) VW polo TDI -07 (Åka till jobbet bilen)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    585
    min förra t16 uppförde sig likadant, den gick upp till 1,4 bar och sänktes sen och stabiliserades på 0,9-1 bar. Hade ungefär samma grejor som du! Så jag tror nog det är rättså normalt det du beskriver!

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152
    Hej !

    Jag sitter i samma båt, stoor båt verkar det vara.

    Kul om någon visste.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    För lite bränsle för att ladda det du/ni vill?

    Prova med röda spridare och anpassat chip, då kan man garanterat gå upp till de nivåer du vill i ladd. Kolla förresten vad din tändning ligger på, man kan sänka den för att få ladda mer men det ger inte många hk.

    Kom inte att tänka på det men inte har du väl Lucas-sprut?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    114
    Jo det är lucas... Röda spridare vilka modeller hittar man dom i? Fundera även på o plocka bort tryckvakten helt för att utesluta denna...
    Kör Saab 900 T16 -91 (Finbilen) Volvo V70 2,4 -00 (Familjeåket) VW polo TDI -07 (Åka till jobbet bilen)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Jahapp, lucas-sprut då var det inte lika enkelt med uppgraderingen. Prova söka runt lite på forumet på lucas och se vad folk gör för att kunna ladda lite extra.

    Klipper tryckvakten så märker du av det, man flyger med näsan i ratten tvärt. Men plocka bort den bara, gör ingen nytta om du håller koll på vad du gör.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Min 900s 90 hade jag matschip samt 9000ic laddade 1.1 både med apc utan (pysventil). Hade inga problem med spik fast min tappade också mkt tror det var tryckklockans fjäder som var för klen.


    MVH OLOF

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    114
    Jag tror juh inte att den spikar jag tror problemet ligger mer i att knacksensorn är kajko på nåt sätt... Vore juh kul om nån vet om den ska ligga inom nåt värde så man kan prova o mätaupp den!
    Kör Saab 900 T16 -91 (Finbilen) Volvo V70 2,4 -00 (Familjeåket) VW polo TDI -07 (Åka till jobbet bilen)

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 531
    Medlem#
    1469
    En rekoderlig intercooler hjälper mö. Bra FLÖDE viktigt med...

    Laddade 1 > 1,4 bar i min S på den "gamla goda tiden"...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Citat Ursprungligen postat av 900 Micke
    Jag tror juh inte att den spikar jag tror problemet ligger mer i att knacksensorn är kajko på nåt sätt... Vore juh kul om nån vet om den ska ligga inom nåt värde så man kan prova o mätaupp den!
    Nej, det funkar inte så. Knacksensorn är en microfon inte så enkelt att "mäta upp". Finns lite felsökningscheman och annat nyttigt i gamla trådar och faq, ta och sök och läs litegrann. Kanske någon som haft samma fel förr och fått det löst.

    Själv tror jag fortfarande att dom får för lite bränsle i förhållande till för varm och mycket luft.

    Lycka till
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    140
    vart finns ett anpassat chip för spridare då?
    mats hade inget anpsaat chip till min og900 med gröna spridare (lucas)
    han hade bara till orginal spridare tyvärr..
    kan man köpa anpassat nån annanstans?
    SAAB 900 T16 heggen -92
    SAAB 900 Förgasare -85

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    114
    Kom o tänka på en sak... När jag monterade ic'n var det en pil i ovankant ska den vara i färdriktningen? Har det någon betydelse kyl/flödesmässigt vilket håll den sitter åt? Ic'n kommer från en 9000 -93a har jag för mig...
    Kör Saab 900 T16 -91 (Finbilen) Volvo V70 2,4 -00 (Familjeåket) VW polo TDI -07 (Åka till jobbet bilen)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Nocturnus Dream
    vart finns ett anpassat chip för spridare då?
    mats hade inget anpsaat chip till min og900 med gröna spridare (lucas)
    han hade bara till orginal spridare tyvärr..
    kan man köpa anpassat nån annanstans?
    Behöver du det till ms?
    6st saab turbo avverkade
    Bygger Bmw med stressfläkt
    www.garaget.org/turbokoftan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    114
    Tja! Prövade o skruva bort knacksensorn o hängde den brevid utan att koppla ur den o då laddade den bara grundladd... Ska det vara så? Känner den av att den inte sitter på bilen?, känns lite långsökt...
    Kör Saab 900 T16 -91 (Finbilen) Volvo V70 2,4 -00 (Familjeåket) VW polo TDI -07 (Åka till jobbet bilen)

  15. #15
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 531
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av 900 Micke
    Tja! Prövade o skruva bort knacksensorn o hängde den brevid utan att koppla ur den o då laddade den bara grundladd... Ska det vara så? Känner den av att den inte sitter på bilen?, känns lite långsökt...
    Min Aero började ladda knas när kammarna hade slått sånder två ventillyftare. Knackar en eller flera lyftare kan tydligen sensorn missuppfattade detta som knackningar innefrån...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Citat Ursprungligen postat av 900 Micke
    Tja! Prövade o skruva bort knacksensorn o hängde den brevid utan att koppla ur den o då laddade den bara grundladd... Ska det vara så? Känner den av att den inte sitter på bilen?, känns lite långsökt...
    Jepp det ska ge glt då

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    114
    jorde lite nya effterforskningar i dag... Om man stryper vaccumslangen till tryckgivaren börgar den ladda ganska ordentligt! Så den borde juh inte spika! Jag har tagit en givare från en t8 på skroten. Kan det vara så att givaren o styrdonet inte lirar med varandra? Det var olika nr på gammla o nya givaren... Nån som vart ute för detta?
    Kör Saab 900 T16 -91 (Finbilen) Volvo V70 2,4 -00 (Familjeåket) VW polo TDI -07 (Åka till jobbet bilen)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 0,7bar i laddtryck på steg 2 trimmad 9k t 89a var 1,2bar
    Av turbomaniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 19:13
  2. 1.2bar max. varför
    Av Turbo_Flotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 04:36
  3. dåligt öss 900 túrbo 2.0-96 1.2bar ladd varför?
    Av Andreas86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 01:00
  4. är det normalt att laddtrycket svajjar mellan 1,0-1,2bar
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 16:58
  5. Problem med 900S (APC)
    Av flaset i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •