Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Provkörningsrapport: 9-3 SC AERO

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Provkörningsrapport: 9-3 SC AERO

    Nu finns det en blå för provkörning på SAAB i Akalla. (nu är den provkörd...)

    Gött drag i motorn en 5:a (Betyg inte antal cylindrar)

    Riktigt bra på grusväg... kör rakt norr ut parallellt med motorvägen sväng vr efter ca 2 km. Därefter en härlig grusväg. Trots breda däck så gick den riktigt bra, bilen har rally kvaliteter! 4:a

    Ratten med silverplast en 1:a eller inget betyg alls (känns plastigt är plastigt, jag skulle vilja veta hur designers och marknadsförare tänkt sig) Det var en värsta ratt jag hållit i någonsin

    Riktigt kul att köra....... try it You might like it!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Tack för info! Så mycket nytta gjorde det alltså att lämna namn och telefonnummer till en av säljarna och be att de ringer när bil finns inne för provkörning...

    Suck.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Kul..

    Fast Ratten,,den som är såååå snygg.... Neejjjjj....

    Trist att den inte höll måttet..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Tack för info! Så mycket nytta gjorde det alltså att lämna namn och telefonnummer till en av säljarna och be att de ringer när bil finns inne för provkörning...

    Suck.

    Mvh

    KK
    Jag bad en säljare att kontakta mig när de fick in nya 9-5. Har inte hört nått ännu. Plockade åt mig en CD som tydligen får delas ut redan innan bilen presenterats. Där nämns att man kan få med en himla massa extra utrustningsgodis & förarkurs & Salomonprylar om man beställer en bil före 2005-10-31.... men man skall tydligen då fatta beslut samma dag som man får se bilen.

    De har 06 9-5 på SAAB i Akalla men visar dem inte.....

    De skall visas samtidigt i slutet av Oktober var svaret.

    Ja marknadsföring är svårt, bygga bilar lätt eller var det tvärt om???

  5. #5
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Trued

    Gött drag i motorn en 5:a
    Nä, en V6:a är det allt.


    Citat Ursprungligen postat av Trued
    ............ om man beställer en bil före 2005-10-31.... men man skall tydligen då fatta beslut samma dag som man får se bilen.

    Själv har jag för mig att det är runt 29-30:de som de visar den?

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Tack för info! Så mycket nytta gjorde det alltså att lämna namn och telefonnummer till en av säljarna och be att de ringer när bil finns inne för provkörning...

    Suck.

    Mvh

    KK
    KK tråkigt att höra att säljarna inte är på bettet men de kanske inte har provision längre!
    Jag har försökt att köpa bil i Akalla men det gick inte. Det kanske bara är ett showroom och verkstad utan försäljning.
    Å andra sidan vet jag att en hel del kollegor och bekanta i Linköping har försökt där med med dåligt resultat... så var skall man vända sig fär att bli bemött professionellt??

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Jag bad en säljare att kontakta mig när de fick in nya 9-5. Har inte hört nått ännu. Plockade åt mig en CD som tydligen får delas ut redan innan bilen presenterats. Där nämns att man kan få med en himla massa extra utrustningsgodis & förarkurs & Salomonprylar om man beställer en bil före 2005-10-31.... men man skall tydligen då fatta beslut samma dag som man får se bilen.

    De har 06 9-5 på SAAB i Akalla men visar dem inte.....

    De skall visas samtidigt i slutet av Oktober var svaret.

    Ja marknadsföring är svårt, bygga bilar lätt eller var det tvärt om???
    Tragiskt att man får sköta försäljning- och marknadsföring på det här sättet...

    Tror man att folk skall ligga på, ringa ett par gånger i veckan/titta förbi då och då...allt i hopp om att kanske få ynnesten att få provköra en av de fantastiska nya bilarna?

    Som jämförelse klickade jag i nån ruta på V***os hemsida om en XC70 som jag var lite nyfiken på hur den går. Ett par glättiga broschyrer kom hem...dagen efter... Två dagar senare ringer en telefonsäljare och undrar lite försynt om jag fått broschyrerna. Är jag kanske intresserad av att boka en provkörning? Vilken tid/plats skulle passa mig? Vilket motor- och växellådsalternativ är jag primärt intresserad av? Tog två minuter så hade jag fått en bokad provkörningstid. När jag kom till Bilia Haga Norra så stod bilen klar för provkörning, med barnstol monterad och klar...

    Varför kan inte Saab/Saabs återförsäljare vara så proffsiga? Vem förvånas över att Volvo säljer fler bilar när man ser dessa exempel på beteende i återförsäljarledet?

    Det är dags för Saab att inse att kriget inte är över när produkten är färdigutvecklad. Då har det nämligen bara börjat... Och, det här borde någon säga till marknadsavdelningen personligen, det är inte inte inte inte genom snygga reklamfilmer man säljer bilar...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Svängde förbi BMW i Solna efter "rallykörningen" med 9-3 SC Aero.
    Ville prova nya 330. Tyvärr hade man ingen inne blev erbjuden att köra en med mindre motor annars var jag mycket välkommen att titta in under måndagen.

    Trevligt
    Korrekt

    Så vill man bli bemött!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Å andra sidan vet jag att en hel del kollegor och bekanta i Linköping har försökt där med med dåligt resultat... så var skall man vända sig fär att bli bemött professionellt??
    SAAB Märsta, klart bättre än Akalla iaf..
    2000cc + 660cc

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Har väl alltid varit Saab's stora problem. Alltså att man trott att det räcker med att göra en bra bil - som säljer sig självt. Visst kanske funkar till den trogna märkesfanatiska skaran, men knappast till den totalt oinvigde.

    Det är här det stora arbetet för Saab/GM ligger.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Svängde förbi BMW i Solna efter "rallykörningen" med 9-3 SC Aero.
    Ville prova nya 330. Tyvärr hade man ingen inne blev erbjuden att köra en med mindre motor annars var jag mycket välkommen att titta in under måndagen.

    Trevligt
    Korrekt

    Så vill man bli bemött
    !

    Håller med, var där i lärdags och tittade på en 330iM ( beg. )

    Om Saabs återförsäljarnät var som detta ändå....

    Patrik 319

    ps. on topic: har också provkört, den mkt trevliga automaten, men tyckte inte du att bilen var för tyst? Hörs ju knappt nå´t i bilen. Kanske är bra, vad vet en raggare som jag...

    Men visst drog den fint. Härligt chassi. Mkt skön automatlåda. Snygg ratt, men lite "klen". ds.
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    ps. on topic: har också provkört, den mkt trevliga automaten, men tyckte inte du att bilen var för tyst? Hörs ju knappt nå´t i bilen. Kanske är bra, vad vet en raggare som jag...
    Ryck en av ljuddämparna som du brukar göra...



    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    ps. on topic: har också provkört, den mkt trevliga automaten, men tyckte inte du att bilen var för tyst? Hörs ju knappt nå´t i bilen. Kanske är bra, vad vet en raggare som jag...
    Ryck en av ljuddämparna som du brukar göra...



    Mvh

    KK
    Japp, Ferrita fixar brummet.

    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Beställde en 9-5 Biopower M-06.

    Preorder före 31/10 ger bi-xenon samt 6000 Salomonutrustning eller 3500 kr tillbehör/extrautrustning hos SAAB.

    Ovanstående om du tar properformancepaketet.

    Vi tog ut 2 st 9-5 Biopower i Akalla i förra veckan fast firman ligger i Linköping. Jag tar ut min i Finspång.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Beställde en 9-5 Biopower M-06.

    Preorder före 31/10 ger bi-xenon samt 6000 Salomonutrustning eller 3500 kr tillbehör/extrautrustning hos SAAB.

    Ovanstående om du tar properformancepaketet.

    Vi tog ut 2 st 9-5 Biopower i Akalla i förra veckan fast firman ligger i Linköping. Jag tar ut min i Finspång.

    /Fred
    Samt förarkurs med betalt hotell!

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Beställde en 9-5 Biopower M-06.

    Preorder före 31/10 ger bi-xenon samt 6000 Salomonutrustning eller 3500 kr tillbehör/extrautrustning hos SAAB.

    Ovanstående om du tar properformancepaketet.

    Vi tog ut 2 st 9-5 Biopower i Akalla i förra veckan fast firman ligger i Linköping. Jag tar ut min i Finspång.

    /Fred
    Samt förarkurs med betalt hotell!
    Det är ju perfekt Fredde,,de kan du behöva...
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Om Saabs återförsäljarnät var som detta ändå....

    tyckte inte du att bilen var för tyst? Hörs ju knappt nå´t i bilen. Kanske är bra, vad vet en raggare som jag...

    Men visst drog den fint. Härligt chassi. Mkt skön automatlåda. Snygg ratt, men lite "klen". ds.
    Ljudet upplevs lite klen i framsättet, men sätt dig bak och be någon gasglad person köra en bit.
    Det är som ljuvmusik, där hör man massor, speciellt i SC:en.
    Men tyvärr så är det väl ingen som sitter där som "vill" höra motorsången... (då det oftast är barn mm. som sitter där)

    Sen kan jag inte annat än hålla med Trued och Robertuhr, ratten trivs jag inte alls med... dåligt grepp och plastig.
    Men nånga verkar tycka om den endå, och tur är väl det...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Jag brukar tom köra med radion avslagen bara för att höra den ljuva sången!
    Är verkligen toppennöjd med kärran!

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Jag brukar tom köra med radion avslagen bara för att höra den ljuva sången!
    Är verkligen toppennöjd med kärran!
    Och när spelar du in så vi får höra?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Jag var ute och provkörde 9-3 v6 (sedan) den gick som en dröm ratten var snygg men kändes lite plastg tyckte jag, väghållningen var grymt bra och så satt det usa lampor i sidorna på stötfångaren fram det såg läckert ut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •