Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Dubbla oljebyten är nödvändigt !

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521

    Dubbla oljebyten är nödvändigt !

    Hallå !!
    Har just varit ute och bytt olja i höstrusket på min 9-5 AERO SC -02
    Tappa ur oljar och böt oljefilter, sen hävde jag i min nya 5W40 olja och körde motorn ett tag.. sen tappa jag ur den oljan och hade i ny olja igen...
    Slutsatsen är den, att oljan jag tappade ur vid andra tömmningen var nästintill lika svart som den jag tömde första gången...

    Detta tycker jag borde göras vid samtliga oljebyten !

    Trevlig helg !
    / Mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    203
    Innan du tömmer oljan vid första tillfället skall du se till att motorn är ordentligt varm. Det är först då du får med dig "skiten".

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 555
    Du har ca 1 liter gammal olja i oljekylaren. Lite puligt, men mkt vunnet om man tömmer den (och fyller upp den igen innan man startar).

    Jag har inte haft råd att pröva, även om det vore rätt vetenskapligt intressant , att hälla en liter gammal slutkörd olja tillsammans med en dunk full med ny och fin olja. Skulle tro att det skulle bli relativt svart efter lite omrörning...

    Utgår man från en fräsh motor och byter ALL olja var 1000:ende mil, så tror jag aldrig det hinner bli några äckliga klumpar ens i en T7-motor...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4

    Re: Dubbla oljebyten är nödvändigt !

    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Slutsatsen är den, att oljan jag tappade ur vid andra tömmningen var nästintill lika svart som den jag tömde första gången...
    Detta beror till stor del på att all olja inte rinner ur motorn genom oljepluggen. Det är nog en halv liter som stannar kvar i oljekylaren och när den oljan blandas med den nya blir allt svart igen. Ett alternativ till att vara slösaktig med den dyra oljan är att tömma oljekylaren också.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521
    Jäkla massa bra tips !!
    Men jag gillar ju att skämma bort min kära bil
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Jäkla massa bra tips !!
    Men jag gillar ju att skämma bort min kära bil
    Bra, det tycker jag man ska göra.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    billinge
    Inlägg
    107
    Hej hur ofta byter du olja din din kärra? Själv byter jag på min 9000 var 500 mil (tillgång till billig olja) och den har inte skiftat mycke i färg när ja bytar.

    M.V.H Ted
    9000 power map-tun steg 4 såld till lille bror han behövde ju bil
    9-3 aero cab map tun steg 3

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av turbo ted
    Hej hur ofta byter du olja din din kärra? Själv byter jag på min 9000 var 500 mil (tillgång till billig olja) och den har inte skiftat mycke i färg när ja bytar.

    M.V.H Ted
    Jag försöker hålla mig till var 500:ade mil, men sen sist har den gått närmare 800 mil.. inte bra.. men jag har inte kört som en bandit hela tiden
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    11

    Re: Dubbla oljebyten är nödvändigt !

    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Hallå !!
    Har just varit ute och bytt olja i höstrusket på min 9-5 AERO SC -02
    Tappa ur oljar och böt oljefilter, sen hävde jag i min nya 5W40 olja och körde motorn ett tag.. sen tappa jag ur den oljan och hade i ny olja igen...
    Slutsatsen är den, att oljan jag tappade ur vid andra tömmningen var nästintill lika svart som den jag tömde första gången...

    Detta tycker jag borde göras vid samtliga oljebyten !

    Trevlig helg !
    / Mats
    Om man nu skulle vilja skämma bort sin bil på detta sätt utan att bli fullständigt ruinerad, var köper man bra men billig olja? 4 liter helsyntetisk är ju knappast gratis och det blir ju inte direkt billigare att köpa 8 liter varje gång.

    Med andra ord, en billig olja som uppfyller Saab's specifikationer.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Gjorde detta på Cabben i våras - bilen gick väl 50 mil på mellanoljan. Nu har jag kört 600 mil över sommaren - och den "nya" oljan är fortfarande jättefin! Kan verkligen rekommendera detta! Skall börja göra detta på 9-5Aeron också, den oljan blev svart på väg hem från förra servicen och känns helt kass efter inte ens 500 mil när man kollar stickan.

    Och köp Biltemas helsyntet med filter, eller kanske delsyntet rent av...? Går väl på 200 pix ca för 4 liter. Kravspec - kvittar väl för några mils körning och den lilla restolja som kanske blir kvar tror jag inte havererar någon motor efteråt. Dessutom skall ju Feltemas helsyntet vara helt Turbogodkänd. Att nån halvliter Feltema i oljekylaren skulle döda 4 liter fräsch castrol/shell/mobil och göra den kass köper jag INTE.

    Att istället byta en gång var 500e mil torde väl vara ungefär samma sak - med den skillnaden att det blir lite meckigt att lyfta bilen och hålla på så ofta. Men har man bra möjligheter så går det ju lättare. Sen slipper man ju gärna ligga utomhus mitt i vintern och byta olja.....
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Nå'n stans måste man sätta gränsen....
    Jag gör så att oljebytesintervallerna hålls korta. Vid oljebyte så körs motorn (minst) några mil landsvägskörning, nå'n särskilt hård buskörning behövs inte ! Sedan så lossar jag pluggen o filtret, låter bilen stå så lång tid jag har möjlighet till, vanligtvis står den över dagen, när jag behöver åka hem så i med pluggen, fyller upp oljefiltret med olja, fyller på olja i tråget vevar igång o åker hem.

    Givetvis kör jag med en BRA kvalitets olja, jag skulle inte anama principen "billig syntetolja som uppfyller kraven" o byta ofta".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nå'n stans måste man sätta gränsen....
    Jag gör så att oljebytesintervallerna hålls korta. Vid oljebyte så körs motorn (minst) några mil landsvägskörning, nå'n särskilt hård buskörning behövs inte ! Sedan så lossar jag pluggen o filtret, låter bilen stå så lång tid jag har möjlighet till, vanligtvis står den över dagen, när jag behöver åka hem så i med pluggen, fyller upp oljefiltret med olja, fyller på olja i tråget vevar igång o åker hem.

    Givetvis kör jag med en BRA kvalitets olja, jag skulle inte anama principen "billig syntetolja som uppfyller kraven" o byta ofta".

    Utveckla gärna det du vet om oljor så att vi andra blir införstådda. Tänker på Biltemas helsyntet mot Mobil 1 eller någon annan dyrare olja.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 555
    Citat Ursprungligen postat av Marjan
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nå'n stans måste man sätta gränsen....
    Jag gör så att oljebytesintervallerna hålls korta. Vid oljebyte så körs motorn (minst) några mil landsvägskörning, nå'n särskilt hård buskörning behövs inte ! Sedan så lossar jag pluggen o filtret, låter bilen stå så lång tid jag har möjlighet till, vanligtvis står den över dagen, när jag behöver åka hem så i med pluggen, fyller upp oljefiltret med olja, fyller på olja i tråget vevar igång o åker hem.

    Givetvis kör jag med en BRA kvalitets olja, jag skulle inte anama principen "billig syntetolja som uppfyller kraven" o byta ofta".

    Utcekla gärna det du vet om oljor så att vi andra blir införstådda. Tänker på Biltemas helsyntet mot Mobil 1 eller någon annan dyrare olja.
    Finns ingen anledning att välja Mobil 1 före Biltema helsyntet. De lirar i precis samma klass i typ av produkt, dvs mineralbaserad olja med vissa syntetiska förstärkningar....... Fast den ena hörs och syns mer i reklamen och slår sig hårdare för bröstet.......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    fyller upp oljefiltret med olja, fyller på olja i tråget vevar igång o åker hem.
    Hur menar du nu Skruvar du inte dit filtret och oljepluggen och fyller på den "vanliga" vägen?? Förresten hur mycket mer olja måste fyllas på om man tömmer oljekylaren?? Räcker de vanliga 4-4,2l??

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    fyller upp oljefiltret med olja, fyller på olja i tråget vevar igång o åker hem.
    Hur menar du nu Skruvar du inte dit filtret och oljepluggen och fyller på den "vanliga" vägen?? Förresten hur mycket mer olja måste fyllas på om man tömmer oljekylaren?? Räcker de vanliga 4-4,2l??

    //Jesper #1873
    Tror Dr Boost menar att han brukar fylla filtret med olja gänga dit det och sen fylla tråget som vanligt. Anledningen till att många fyller filtret med olja är för att skona motorn. Direkt efter ett "vanligt" oljebyte är ju filtret helt torrt och det tar en stund innan det fylls upp. Dessutom kommer det in mer luft i systemet om man drar dit ett "torrt" filter.
    Då behöver man väl inte heller efterfylla olja då filtret redan är fyllt. I normala fall brukar man ju få fylla i olja upp till max, starta och låta oljan gå runt och fylla det torra filtret, sen stänga av maskin för att kolla oljenivån igen efter en stund och efterfylla till max.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag tänker (tyvärr) inte fördjupa mig i Biltema vs. Mobil 1 eller annan smörja. FAKTA är att det skiljer mer än de flesta TROR (de vet ju inte bättre) mellan olika oljor som faktiskt uppfyller samma specning.

    Betr. oljebytes procedur, ja, jag fyller upp filtret innan jag drar dit det, i övrigt är allt "fullt normalt". Det gör väl alla med vett i skallen.....?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    skärplinge
    Inlägg
    89

    olja!

    Tja!
    Jag har en gamal 9000 från -88 Och den har jag bytt olja på runt (ungefär) var tusonde mil... ibland lite innan ibland lite efter...och den har gått som en klocka helatiden!
    Så jag tycker det låter lite överstyrt att byta olja var 500:e mil eller byta två gånger samtidigt?!?!
    kör obesiktigat,oförsäkrat och avställt.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 555
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    FAKTA är att det skiljer mer än de flesta TROR (de vet ju inte bättre) mellan olika oljor som faktiskt uppfyller samma specning.
    Med all respekt för ditt breda kunnande om Saabar, men jag tror inte du har de tillräckliga kunskaperna i just detta ämne för att försöka placera dig en nivå över alla och påstå att "de vet ju inte bättre".

    Däremot är det ju sant, att många av specerna är ointressanta, då det handlar om minimikrav. En dålig olja kan uppfylla ett högre krav just för att den bara har hunnit testas med den normen, medan en annan olja som är mkt bättre ännu inte hunnit kvalificerats in dit när Kalle står och jämför dunkarna på macken.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jag och troligen många med mig skulle vara MYCKET intresserade av lite föreläsning i oljeklassningar, med mera. Om jag jämför min instr.bok med Biltema-katalogen finns det ingen olja där som funkar i min bil. Sannolikt beror det på att jag inte begriper mig på klassningarna.

    Vi vanliga dödliga har ingen som helst möjlighet att avgöra vilken av oljorna A respektive B som funkar bäst i våra motorer. Det enda man med säkerhet kan veta är att det finns inget som säger att Mobil är bättre än Biltema. Det skiljer i marknadsstrategier, övrigt är fördolt.

    Resultatet är antingen att man köper reklamen, eller så tror man sig genomskåda reklamen. Bägge fallen är otillfredsställande, hade vart roligare att veta lite mer.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 164
    En stor skillnad mellan en billig olja t.ex. biltema vs Mobil kan vara att.
    Bägge oljorna uppfyller samma krav, men hur länge de gör det är ju en annan femma.

    Oljor blir ju sämre ju mer de förorenas, å man kan säga att en bättre olja klarar sig längre med mer föroreningar i, tex bensin, sot, avgaser osv.

    Sedan kan ju en olja vara bättre än specificerade krav vilket jag har svårt att tro ett en biltema olja eftersträvar.

    Men valet är ert, det är era motorer.

    Jag har f.ö. gjort 4 oljebyten på 150mil med mobil 1 0W-40 Men det tillhör inte vanligheten.

Liknande ämnen

  1. Verkstad vill göra dubbla oljebyten?
    Av corpes i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-28, 01:21
  2. Oljebyten 9-3 Tid 150 -06
    Av epkulse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 18:03
  3. Oljebyten, problem,.... nu fungerar inte servon, LÖST!!!
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 14:53
  4. Frågor relaterat till oljebyte 9000
    Av TobiasLundgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 11:49
  5. tätare oljebyten
    Av 9-5mednyturbo i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •