Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Högre laddtryck än 1,4?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110

    Högre laddtryck än 1,4?

    Har en saab 9000t16 - 87...Och jag undrar hur man kan höja ladtrycket över 1,4 för apc:n klarar inte mera...Hoppas att nån ruvar på svaret vore hemskt tacksam för de
    Ett järnspett har många finesser...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Har du chippat? Annars kan du ju prova de.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    har ju bränsle chippet i de e tydligen de enda man kan chippa på den...å den laddar 1,2 nu men jag vill över 1,4 gränsen men vet inte hur man ska göra de när apc:n inte klarar de
    Ett järnspett har många finesser...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Kolla in http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm

    Där står hur du moddar APC'n. Samma motor och styrning som i 9000

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    hmm....Min ser inte ut så De går 3 slangar till den och en kontakt på ovan sidan på den...De kanske inte e apc:n?kan man slita bort de systemet och sätta dit nått annat så man har ett fast grund ladd och att man kan höjja det andra hur mycket man vill??
    Ett järnspett har många finesser...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Berätta för oss när bilen havererar sen också
    f.d. saabare

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    hehe...Går altså inte att ta bort de då?Hur ska man göra då för att ladda mer än 1,4 eller vad de e?
    Ett järnspett har många finesser...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vasa, grannland
    Inlägg
    129
    Du kanske inte SKA ladda mer än så med originalgrejor..va vet jag.

    En dålig genväg till lyckan, vet du.. E ju inte kanske alltför ovanligt heller att nya Saabägare skriver in sig här å typ det första dom MÅSTE få veta e hur LADDAR JAG MER i min bil?! Nå´t som entusiaster då kanske inte blir så väldans tända på.

    Ungefär nåt sånt?!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Att bara höja laddtrycket är inget bra steg till en lyckad effektökning..
    f.d. saabare

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Citat Ursprungligen postat av BadAss
    hmm....Min ser inte ut så De går 3 slangar till den och en kontakt på ovan sidan på den...De kanske inte e apc:n?kan man slita bort de systemet och sätta dit nått annat så man har ett fast grund ladd och att man kan höjja det andra hur mycket man vill??
    Ehhhmmm, det låter som du pratar om magnetventilen till APC-systemet, hur har du gjort för att höja laddtrycket egentligen?
    Någon typ av pystrim?

    APC jobbar med ett fast grundladd, det är i APC-boxen du ska justera laddtrycket, elektroniskt alltså...

    Mvh
    /Martin

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Den laddar inte mer för att den inte kan ta mer utan att spika. Jag skulle gissa att om du tokfegar tändningen rejält, så kommer du se att trycknålen drar iväg långt. Fast bättre prestanda får du inte, utan det är oftast bättre att ha ganska vass tändning och inte fullt så mkt laddtryck istället.

    Vill du ha mer effekt i din motor behöver du röda eller gröna spridare (med program). Sedan kommer man snart till nästa gräns: Turbon och IC:n.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Till Grandmaster-T:okej...Har inte testat att höjja den mera men har hört av många att den inte går att höja mera än 1,4?Håller på att göra iordning bilen nu med ett megasquirt och tänkte skaffa en större snurra och ic...Skulle vara kul att veta om de e så bara.Mvh
    Ett järnspett har många finesser...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Max 1,5bar är det som gäller på ett apc system. Men detta gäller förstås med ett GLT som är på orginalnivå.

    Du kan utan problem ladda över 2bar bara GLT är lagom uppställt, till sådär 0,9bar som en viss 333hk saab

    Då krävs det dock betyldigt bättre snurra än orginal, en maffestor intercooler och rejält med soppa.

    Detta gäller förstås saabar med det äldre LH systemet.

    Tycker du borde skaffa dig mer vetskap om hur bränsle/laddtryckssystemet fungerar i en saab. För spontant känns det som du saknar detta......

Liknande ämnen

  1. 9-5 klipper vid högre laddtryck
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 15:12
  2. Högre laddtryck? (den spikar)
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 20:39
  3. Hjälp. Högre laddtryck?
    Av StewOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 10:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •