Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Defekt växellåda eller något annat?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    33

    Defekt växellåda eller något annat?

    Inhandlade nyligen en og900i -85, den var i mycket bra skick, knappt någon rost förutom i förardörrens nederkant, bilen passerade besiktningen och allt är bra - förutom växellådan, vilket säljaren var noga med att visa.

    Lådan är allmänt trög, kopplingen känns dock bra men ibland måste man verkligen pressa i ettan, när den väl är i går det bra till 2:an, och sen vidare till 4:an, ska man växla ner till 3:an blir det lätt problem, det tar tvärstopp och man får haka ner till 2:an för att sedan hänga i 3:an. När man väl fått i fyran och FÖRSÖKER få i 5:an så får man pressa dit den, och håller man inte farten uppe (över 90km/h) så hoppar den ur, den har även hoppat ur i högre hastigheter.

    Senaste längre turen med lite bensin i tanken så fick man helt enkelt sitta och hålla emot, annars hoppade den ur.

    Någon som vet vad detta kan vara? - är lådan slut eller är det något annat komplicerat/dyrt ?

    Jag är ungefär 1,5 av 5 skiftnycklar i en Haynesbok, så ni förstår ungefär vad jag kan

    Tacksam för svar!

    MVH Per Rosenberg
    9000i -88

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Det låter som lådan är allmänt trött med bl a. slitna synkringar. Försök att söka upp en beggad låda om du inte känner någon som kan plockar ner den och kolla exakt vad som är fel.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    33
    Ja, jag har ju turen att jag känner till en kille som tydligen jobbat på Saab tidigare och gör sådana jobb billigt, förhoppningsvis. Han tog 2500kr för ny koppling + byte till en 9000i -87 så det här är väl förhoppningsvis inte så farligt, han kanske har någon gammal låda liggandes.

    Tänkte att jag skulle höra lite olika teorier här först
    9000i -88

Liknande ämnen

  1. Är det ventilknack jag hör eller något annat?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:56
  2. Är detta en kam från T5 eller något annat?
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 15:51
  3. Hirsch eller chippa med något annat?
    Av hadward i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:39
  4. Missljud - växellåda eller något annat?
    Av Draupner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 12:50
  5. tillfällighet eller något annat
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •