Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Problemet lokaliserat: Prestanda - Viggen (med bild)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89

    Problemet lokaliserat: Prestanda - Viggen (med bild)

    Funderar på om min Viggen är lite sömnig. Turbo-"tryck"-mätaren letar sig upp mot mitten eller trax över mitten av det gula området. Acc 80-120 km/h avklaras på ca 4.8 sek. Ser på bsr´s hemsida att de mätt upp org acc tid till 4.5 sek. 0.3 sek tappas lätt på några år och 10000+ mil, men lite skeptiska till bsr´s data då de hävdar att Viggen har 238hp original. Dessutom så får man räkna med en måttligt stor felmaginal vid denna typ av mätning (väder, vind och material).

    Jag upplever inte bilen som lika vild som min gamla 9-3 2.0T Steg 1 225hp, men det kanske beror på snällare program och styvare fjädring i Viggen?

    Såklart finns det massor av saker att prova såsom GLT, mätning av faktsikt turbotryck, stift, komptest, DI, magnetventil, bränslepump, spridare mm.

    Nyfiken på hur långt upp på turbo-"tryck"-mätaren nålen normalt skall vandra i originalutförande, samt vilka ungefärliga acc-tider som gäller?

    p.s
    Komptest är jag nyfigen på att göra så det blir nog av snart. Även nyfigen att se vilken marginal jag har kvar på spännaren till kamkedjan, inte för det har så mycket med turbotryck att göra men ändå.
    d.s

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Prestandafråga: Viggen

    Citat Ursprungligen postat av marcusab
    Funderar på om min Viggen är lite sömnig. Turbo-"tryck"-mätaren letar sig upp mot mitten eller trax över mitten av det gula området. Acc 80-120 km/h avklaras på ca 4.8 sek. Ser på bsr´s hemsida att de mätt upp org acc tid till 4.5 sek. 0.3 sek tappas lätt på några år och 10000+ mil, men lite skeptiska till bsr´s data då de hävdar att Viggen har 238hp original. Dessutom så får man räkna med en måttligt stor felmaginal vid denna typ av mätning (väder, vind och material).

    Jag upplever inte bilen som lika vild som min gamla 9-3 2.0T Steg 1 225hp, men det kanske beror på snällare program och styvare fjädring i Viggen?

    Såklart finns det massor av saker att prova såsom GLT, mätning av faktsikt turbotryck, stift, komptest, DI, magnetventil, bränslepump, spridare mm.

    Nyfiken på hur långt upp på turbo-"tryck"-mätaren nålen normalt skall vandra i originalutförande, samt vilka ungefärliga acc-tider som gäller?

    p.s
    Komptest är jag nyfigen på att göra så det blir nog av snart. Även nyfigen att se vilken marginal jag har kvar på spännaren till kamkedjan, inte för det har så mycket med turbotryck att göra men ändå.
    d.s

    Först och främst. Har du fått programvaran uppdaterad, tidiga viggen hade taskiga program som gav sämre prestanda än 9-3 200hk och aero.

    Mitten på det gula låter för lite, där brukar grundtycket ligga på en mätare som visar "bar" men det gör ju inte din utan luftmassa per förbränning. Jag tror ändå att kommer du inte hyffsat nära det röda så något fel. Min 9-5 aero orginal visar ofta en bit in på det röda. Min gissning blir magnetventilen eller LMM.

    Testa vad den klarar 100-150

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89

    Re: Prestandafråga: Viggen

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Först och främst. Har du fått programvaran uppdaterad, tidiga viggen hade taskiga program som gav sämre prestanda än 9-3 200hk och aero.
    S/w uppdaterad av Saab.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Mitten på det gula låter för lite, där brukar grundtycket ligga på en mätare som visar "bar" men det gör ju inte din utan luftmassa per förbränning. Jag tror ändå att kommer du inte hyffsat nära det röda så något fel. Min 9-5 aero orginal visar ofta en bit in på det röda. Min gissning blir magnetventilen eller LMM.
    Magnetventil eller LMM, som sagt, kan vara bra att kolla upp.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Testa vad den klarar 100-150
    Får bli med 4:ans växel.

    Tack för svaret!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Prestandafråga: Viggen

    Citat Ursprungligen postat av marcusab
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Först och främst. Har du fått programvaran uppdaterad, tidiga viggen hade taskiga program som gav sämre prestanda än 9-3 200hk och aero.
    S/w uppdaterad av Saab.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Mitten på det gula låter för lite, där brukar grundtycket ligga på en mätare som visar "bar" men det gör ju inte din utan luftmassa per förbränning. Jag tror ändå att kommer du inte hyffsat nära det röda så något fel. Min 9-5 aero orginal visar ofta en bit in på det röda. Min gissning blir magnetventilen eller LMM.
    Magnetventil eller LMM, som sagt, kan vara bra att kolla upp.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Testa vad den klarar 100-150
    Får bli med 4:ans växel.

    Tack för svaret!
    Kör på 3an

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Ja du har nog inte fullt laddtryck i alla fall, mätarn borde gå alldeless intill de röda/lite in på det röda...

    Skulle kolla magnetventilen och grundladdtrycket först..
    Sen finns det en massa mer saker man kan utesluta.
    f.d. saabare

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Ja du har nog inte fullt laddtryck i alla fall, mätarn borde gå alldeless intill de röda/lite in på det röda...

    Skulle kolla magnetventilen och grundladdtrycket först..
    Sen finns det en massa mer saker man kan utesluta.
    Tänker kolla lite på magnetventilen idag, eventuellt koppla ur den och se om laddtrycket är oförändrat ... eller om det har en tendens att skena. Beror väl på vilket läge ventilen råkar vara i då man kopplar ur styrningen till denna. Ett tips borde vara att inte tokgasa utan känna efter lite försiktigt.

    Eventuellt så gör jag väl rent magnetventilen med lite avfettning och tryckluft, men jag tror inte det ger något alls, sådan tur brukar man inte ha.

    På sin plats att kolla berörd säkringen också, nr22 vill jag minnas, men det kanske var till T5 motorer.

    Som sagt, tror inte det gör någon skillnad alls. Kopplar jag bort MV gissar jag på att jag får GLT och bilen lite ännu lite tröttare. Tror nämligen jag har något över GLT idag, för så sömnig känns den inte, men fel har man ju haft förut . Gör jag rent MV tror jag den bara kommer se lite renare ut, ingen förädring av funktion gissar jag på.

    Ska prova lite idag, men jag tror jag kommer överväga att lämna in bilen när jag provat klart för idag.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Var ute en sväng, laddade som förut, mitten av gult område. Försökte lyssna lite på MV, hörde ingenting (kanske normalt). Kopplade bort MV (sitter med två stift, ej fyra som jag hade fått för mig). Provade bilen på nytt, men med MV bortkopplad stannade mätaren precis mellan vitt och gult område och blev således ännu sömnigare som jag tidigare hade gissat.

    Synd att man inte har en riktigt laddtryckmätare.

    Om jag nu gissar rätt så har jag eventuellt på tok för lågt GLT och därmed även lågt maxtryck. MV verkar ju faktiskt göra sitt jobb?

    Skulle ju dock inte förvåna mig det minsta om det visar sig att turbon är trött och inte klarar av att leverera önskat laddtryck.

    Känns lite osäkert att ge sig på att skruva på WG armen för att justera GLT då jag inte har någon riktigt mätning av laddtrycket. Överväger fortfarande att lämna in bilen (men det är väl säkert kö på minst en månad, skulle inte förvåna mig det minsta).

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    97
    Ett annat enkelt sätt att kontrollera detta är att använda sig av bromsljuskontakten som sitter vid bromspedalen. Jag är inte säker på att detta fungerar på nyare bilar men det fungerade utmärkt på min 9000 -91.

    Håll fullgas och tryck på bromspedalen så att bromsljuskontakten slår till. Då bör bilen reglera ner till grundladd. Märker du inte någon skillnad så går bilen redan på grundladd.

    / Andreas

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Andreas75
    Ett annat enkelt sätt att kontrollera detta är att använda sig av bromsljuskontakten som sitter vid bromspedalen. Jag är inte säker på att detta fungerar på nyare bilar men det fungerade utmärkt på min 9000 -91.

    Håll fullgas och tryck på bromspedalen så att bromsljuskontakten slår till. Då bör bilen reglera ner till grundladd. Märker du inte någon skillnad så går bilen redan på grundladd.

    / Andreas
    Ja det stämmer:
    Tar detta ur faq:

    För att läsa av grundladdtrycket:
    1. För att kunna avläsa grundladdtrycket måste du på ett eller annat sätt koppla ur APC regleringen av laddtrycket. Det kan du göra genom att antingen dra ur kontakten till magnetventilen, ta ur säkringen till APC eller trycka LÄTT på bromsen (vid körning).
    2. UT på gatan och gasa. Lägg i en hög växel och belasta motorn ordentligt (samtidigt som du trycker lätt på bromsen om du använder den metoden för att koppla ur APC).
    3. Laddtrycket når ett maxvärde, grundladdtrycket.
    f.d. saabare

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    167
    Fungerar inte på T7...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Sandstig
    Fungerar inte på T7...
    Hehe, tänkte mest på 9000 när jag läste hans inlägg som jag citerade. Glömde att trådskaparen inte hade en 9000..
    f.d. saabare

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    För att läsa av grundladdtrycket:
    1. För att kunna avläsa grundladdtrycket måste du på ett eller annat sätt koppla ur APC regleringen av laddtrycket. Det kan du göra genom att antingen dra ur kontakten till magnetventilen, ta ur säkringen till APC eller trycka LÄTT på bromsen (vid körning).
    2. UT på gatan och gasa. Lägg i en hög växel och belasta motorn ordentligt (samtidigt som du trycker lätt på bromsen om du använder den metoden för att koppla ur APC).
    3. Laddtrycket når ett maxvärde, grundladdtrycket.
    Intressant egenskap på 9000. Bort med kontakt på MV fungerar dock generellt.

    Citat Ursprungligen postat av marcusab (jag)
    Om jag nu gissar rätt så har jag eventuellt på tok för lågt GLT och därmed även lågt maxtryck
    Oj så fel antagande, det första vågar jag stå för (på tok för lågt GLT) och det andra (även lågt maxtryck), men att det ena direkt skulle leda till det andra är nog helt galet.
    "Om jag nu gissar rätt så har jag eventuellt på tok för lågt GLT och även lågt maxtryck" inget annat.

    Hmmm, var till Stockholm en sväng nyss. Funderade på vägen både dit och hem varför jag inte får det laddtryck jag borde få, blev inte ett dugg klokare men det är ju så attans svårt att släppa saken och tänka på något annat. Tålamod för saker som jag inte riktigt förstår mig på har jag aldrig haft ... vill veta, mer , alltid.

    Försöker släppa tankarna nu, beställa tid hos verkstad på måndag, tänk på annat under tiden ...

    Åter igen, tack för svaren och visat intresse

  13. #13
    stirra dig inte blind på "turbo" mätaren för den vissar inte ladd trycket, utan jag tyker att du ska försöka låna en mätare och kopla in den för att kolla ladd trycket ! fråga på närmaste saab verkstad så kanske dom är vänliga nog att låna ut en till dig ... tar inte mer än 2 min att koppla in den .... eller om du kan få tag i en tech2 ...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av VIGGEN_Tobbe
    stirra dig inte blind på "turbo" mätaren för den vissar inte ladd trycket, utan jag tyker att du ska försöka låna en mätare och kopla in den för att kolla ladd trycket ! fråga på närmaste saab verkstad så kanske dom är vänliga nog att låna ut en till dig ... tar inte mer än 2 min att koppla in den .... eller om du kan få tag i en tech2 ...
    Alldeles korrekt

    Citat Ursprungligen postat av marcusab (jag)
    Synd att man inte har en riktigt laddtryckmätare.
    Blir bara så omständigt att skriva mängd-massa-per-antänding-efter-lågpassfilter-mätaren, enklare med "turbo"-mätaren (inom citattecken).

    Överväger som sagt att lämna in bilen och få en ordentlig genomgång och få veta var problemet egentligen är.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438
    Jag stämmer in angående detta med mysko mätare i min viggen... Ska nog kolla upp det med en graderad mätare nån dag......
    Hmm...

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av saabjocke
    Jag stämmer in angående detta med mysko mätare i min viggen... Ska nog kolla upp det med en graderad mätare nån dag......
    Imorgon ska Viggen in på kontroll, hoppas det bara blir måttligt dyrt ...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Nu har bilen varit inne på Saab verkstad sedan 11:e okt, alltså en vecka. I nuläget kan man säga att det inte är följande som gör att laddtrycket inte är som det ska:

    - Provtryckning av insugssystem, OK
    - Byte tändstift, OK
    - Byte tändkasett, OK
    - Byte luftmassamätare, OK
    - Byte magnetventil, OK
    - Laddluftreglering, OK
    - Byte by-pass ventil, OK
    - Provkört utan lamdasond, OK
    - Provkört utan laddtryckreglering, fullt laddtryck OK
    - Kontroll tankurluftningsventil och luftläckage, OK
    - Byte motorstyrenhet, OK

    Data från Tech#2 är analyserat av tekniker hos Saab Trollhättan. Enligt Teck#2 får bilen för mager blandning och reglerar ner trycket, frågan är bara varför!

    Imorgon hoppas jag få tid att leverera bilen till firman jag köpte bilen från och låta dem lösa problemet, på ett eller annat sätt. Skulle det bara något litet struntfel kändes det fel att köra iväg x-antal mil till bilfirman om problmet kunde lösas lokalt.

    Finner man ingen lösning ser jag inget annat än att fiman får ta tillbaka bilen. Enligt varudeklarationen skall motorn i sin helhet vara i normalskick, vilket den uppenbarligen inte är. Laddar endast 0.47 bars övertryck.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av marcusab
    Nu har bilen varit inne på Saab verkstad sedan 11:e okt, alltså en vecka. I nuläget kan man säga att det inte är följande som gör att laddtrycket inte är som det ska:

    - Provtryckning av insugssystem, OK
    - Byte tändstift, OK
    - Byte tändkasett, OK
    - Byte luftmassamätare, OK
    - Byte magnetventil, OK
    - Laddluftreglering, OK
    - Byte by-pass ventil, OK
    - Provkört utan lamdasond, OK
    - Provkört utan laddtryckreglering, fullt laddtryck OK
    - Kontroll tankurluftningsventil och luftläckage, OK
    - Byte motorstyrenhet, OK

    Data från Tech#2 är analyserat av tekniker hos Saab Trollhättan. Enligt Teck#2 får bilen för mager blandning och reglerar ner trycket, frågan är bara varför!

    Imorgon hoppas jag få tid att leverera bilen till firman jag köpte bilen från och låta dem lösa problemet, på ett eller annat sätt. Skulle det bara något litet struntfel kändes det fel att köra iväg x-antal mil till bilfirman om problmet kunde lösas lokalt.

    Finner man ingen lösning ser jag inget annat än att fiman får ta tillbaka bilen. Enligt varudeklarationen skall motorn i sin helhet vara i normalskick, vilket den uppenbarligen inte är. Laddar endast 0.47 bars övertryck.

    Hoppas du inte behöver betala felsökningsnotan. Den kommer inte vara snäll.
    Ha guldkortet redo

  19. #19
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Har ni kollat bränsletrycket vid last? Kan vara så att den får för lite bränsle (trasig pump?) och därmed reglerar ner laddtrycket för att förhindra motorskador.

    Mvh Stoffe

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Hoppas du inte behöver betala felsökningsnotan. Den kommer inte vara snäll.
    Ha guldkortet redo
    Avtalat fastpris 1000:- innan felsökning påbörjades, så det var rätt billigt

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe
    Har ni kollat bränsletrycket vid last? Kan vara så att den får för lite bränsle (trasig pump?) och därmed reglerar ner laddtrycket för att förhindra motorskador.
    Jodå, bränsletryck OK. Bra idé annars.

    Nu ska firman ta över felsökningen med hjälp av personal från Maptun nu på måndag. Hoppas det bär frukt.

    Mekanikern på Saab var lite stött över att inte finna orsaken till felet och är minst sagt intresserad av att få veta sanningen.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 motorproblem - problemet lokaliserat
    Av fabbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 14:04
  2. Fråga ang viggen vinge (NY Bild)
    Av KungenEdholm i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 01:02
  3. högupplöst bild på viggen logga....?
    Av ski4fun i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 14:24
  4. Bild på Viggen panel !
    Av SuperFaCeR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •