Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Felkod - Spjällägessgivaren?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194

    Felkod - Spjällägessgivaren?

    Hej!

    Har lite problem med min 9000 aero -95 med TCS.

    Ibland startar den i det som jag tror kallas "Limp Home" här på stcs. BEKÖ bil i gbg kallar det nödstyrningssystem eller nåt liknande.
    När den startar i det läget (dock inte alltid) lyser så klart "Check Engine" och "TCS OFF". Motorn går på extremt lågt varv ca 500 v/min, gasen är oerhört trög med ett långt spel i början där det bara är tomrum/glapp/ingenting samt att turbon inte laddar.

    Ibland startar den precis som den ska dvs utan problem/symptom, då lyser endast "Check Engine".

    Var på BEKÖ bil och de körde in datorn i bilen och fick ut en felkod på Spjällägesgivaren.
    De trodde dock inte säkert att det behövde vara den som gav upphov till problemen. De pratade om ett par (2st) vakuum- nånting. Den ena skulle sitta på torpedväggen i motorrummet den andra under batteriet. Det var nånting, som om de byttes, måste kallibreras, så jag antar att de har en elektrisk anslutning också.
    Fick även tipset att byta vacuumslangarna som såg rätt trötta ut, vilket jag gjorde men felet kom tillbaka.

    Har en tid för felsökning den 26:e men bara felsöket kostar 2000 kr. Sedan pratade han om att om spjällhuset behöver bytas så går det på ytterligare 5000 - 10000, om inte mer.
    Känner mig inte jättesugen att lägga de pengarna då jag köpt bilen nyligen.

    Mycket intresserad av all tänkbar hjälp såsom tips på billigare kompetent verkstad, råd om hur jag ska gå till väga, råd om vad som bör testas i första hand.
    Hur mysket klarar man av att byta själv med viss erfarenhet som hemmamekaniker. Gillar att skruva och gör det gärna för att hålla ner kostnaden, men börjar det handla om att plocka ur motorn och liknande så lämnar jag nog bort det.

    Mvh Martin
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    466
    Hej.

    Det var samma fel på min bil bara att byta ut urluftningsventilen+manöverventilen så funkade den bra igen!!!
    Mycket billigare än ett nytt spjäll för 8.000.


    Mvh Stefan.
    9000 Aero Silver MapTun Performance
    Bilar utan turbo suger!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Sterran
    Hej.

    Det var samma fel på min bil bara att byta ut urluftningsventilen+manöverventilen så funkade den bra igen!!!
    Mycket billigare än ett nytt spjäll för 8.000.


    Mvh Stefan.
    Hej!
    Äntligen ett svar och ett positivt sådant

    Hade du samma felkod, Spjällägesgivaren?
    Om ja, börjar det ju låta intressant.
    Var sitter dessa ventiler? Inte så farligt dyra antar jag.

    Farsan har varit här i helgen, var ju tvungen att visa honom kärran Bilen funka perfekt (tur). Precis som den ska, bara det att "Check Engine" lös.
    Fast idag slocknade den lampan !???
    Kanske trots allt var slangarna då...
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Nu har det kommit tillbaka igen *suck*

    De ventilerna som "Sterran" pratar om, urluftningsventilen och manöverventilen, kan man kontrollera funktionen på dessa på något bra sätt?
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    466
    Hej.

    Du har Pm.

    Mvh Stefan.
    9000 Aero Silver MapTun Performance
    Bilar utan turbo suger!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •