Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: saab 900 aero 89

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Brålanda
    Inlägg
    189

    saab 900 aero 89

    hej

    undrar bara om den modelen finns med t16 det ska vara en jubeleumsmodell och det sitter även en litten vingge på den som jag sett någon som ka nförklara för mig vad som stämer och inte stämer

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084

    Re: saab 900 aero 89

    Citat Ursprungligen postat av saab900_racing
    hej

    undrar bara om den modelen finns med t16 det ska vara en jubeleumsmodell och det sitter även en litten vingge på den som jag sett någon som ka nförklara för mig vad som stämer och inte stämer
    900 Aero finns endast med T16-motor.
    Det har diskuterats i något hundratal trådar skulle jag tro.
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ht=900+special

    "Vingen" kan sitta på en 900i med komfortpaket också, så hittar du ingen turbosnurra under huven, ja, då är det förmodligen en 900i !

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    900 Aero -89 finns ja.

    900 T8 Special -89 finns desto fler och ska EJ förväxlas som en aero.

    mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    900 T8 Special -89 finns desto fler

    mvh
    Var det inte nån i en äldre tråd som presenterade tillverkningssiffror över Special resp. Aero som visade att Aeron var vanligare? Vet iofs inte hur tillförlitliga dessa uppgifter var...
    Happy Festivus - for the rest of us!

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Isåfall verkar T8-ägarna tröttna på sina bilar snabbare, för man ser alltid fler såna till salu
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    900 T8 Special -89 finns desto fler

    mvh
    Var det inte nån i en äldre tråd som presenterade tillverkningssiffror över Special resp. Aero som visade att Aeron var vanligare? Vet iofs inte hur tillförlitliga dessa uppgifter var...
    Vet ärligt talat inte, men många siffror man hör är mindre än antalet som finns på salu på blocket

    Jag tror det var en jävla massa som tillverkades. Någon exakt siffra vore trevligt.

    mvh

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    400st har det ryktats om men isåfall har samtliga varit till salu på blocket de senaste åren
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    Rent logiskt borde ju Specialen varit volymmodellen så jag ställer mig också lite frågande för de här siffrorna.

    Oavsett vilket, är det säkert så att Specialerna har haft fler ägare per bil. Billigare/enklare modeller brukar nog "vandra runt" lite mer.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Anledningen till att folk inte håller lika hårt i Specialarna är nog att dom börjar bli till åren, dom är inte så bränslesnåla (oftast) o dom är ingen Aero.

    Samlarvärdet i Aero'sarna är högre o därmed behålls dom längre.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    T8an dog främst för att det var mkt svårt att få den att funka med avgas-kraven som kom -89. Jubileums-modellen, "special" är helt fantastisk om man hittar en i fint skick - och inte måste besiktiga den. Får man krångel med avgas-värdena så är det inte helt enkelt. Jag fick skrota en fin Special alldeles nyligen för att det helt enkelt inte gick att få ner värdena, jag var så kräktrött på bilen att jag inte ens funderade på att byta maskin. Till er som funderar - GLÖM allt vad T8 med katalysator heter och köp en riktig Aero istället, alternativt T16 vad som helst och bygg själv.

    Antar att det är så himla många T8 till salu hela tiden för att dom helt enkelt är för törstiga, det funkar inte med 12 kr/litern. Finns dom säger att man kan komma under litern, men jag är tveksam.....
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Antar att det är så himla många T8 till salu hela tiden för att dom helt enkelt är för törstiga, det funkar inte med 12 kr/litern.
    Ett resonemang jag inte håller med om... bensinkostnaden är ju inte allt. Många Aeroägare betalar 10k/år eller ännu mer i försäkring, jag betalar knappt 4k. För sextusen spänn (mellanskillnaden) kan jag tanka ganska mycket bensin, då gör det liksom inte så mycket att den drar några deciliter mer.
    Happy Festivus - for the rest of us!

Liknande ämnen

  1. Uppgradera frontspoiler äldre Aero till Aero -04
    Av jeppe_j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 15:57
  2. Saab 9-3 sc aero eller 9-5 aero kombi
    Av Xman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 09:26
  3. Köpa OG9-5 Aero Kombi eller OG9-3 Aero?
    Av Dyngrak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •