Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ännu en växellådsolje-tråd, dock värd att läsa!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54

    Ännu en växellådsolje-tråd, dock värd att läsa!

    Innan folk börjar skrika:
    JA, jag HAR läst den klistrade tråden samt använt sökfunktionen och sökt på "växellådsolja" och läst många trådar!

    Tyvärr har jag inte fått svar på det jag undrar över. Och det är självklart frågan "Vad bör jag ha för växellådsolja i min bil?".

    Den första bilen är en Saab 9000CC 2.3 -90 med ca 28000mil på mätaren.
    Den andra bilen är en Saab 99 2.0 -74 med okänt antal mil bakom sig.

    Jag har ingen aning om när växellådsoljan är bytt i någon av bilarna (eller om den ens någonsin är bytt).
    99:an har jag upplevt som en aningen trögväxlad förra vintern men nu under sommaren har den funkat bra (förutom att vissa växlar kan hoppa ur ibland men det har väl knappast med det här att göra?!). 9000:en har jag inte kört under någon vinter ännu men den har funkat ok under sommaren.
    Båda bilarna ska i vinter befinna sig i Åre så därför tänkte jag nu byta växellådsolja i dom så att man garanterat kan växla smärtfritt även när det är en 20-30 minusgrader ute och bilen är kall.

    Vad bör jag använda för olja? Viskositet? Märke?
    Har själv börjat fundera på framför allt Quaker State Super Qudralube Mineral 75W API GL 5. Den nämns i många trådar och verkar vara en bra olja, dock nämns ju tyvärr inget om dess egenskaper när det är ordentligt kallt ute. Är det ett bra val för mig?

    --- NU KOMMER DEN MER LÄSVÄRDA DELEN ---

    Tycker att dom flesta trådarna gäller framför allt nya bilar typ 00/01 och frammåt.
    Finns det ingen som har ordentligt kunnande som skulle kunna sammanställa en lista som ser ut ungefär som följande:

    Jag har en bil som är..
    1. helt orginal och har 0-5 000 mil på mätaren och är servad som den ska
    2. helt orginal och har 5 000-10 000 mil på mätaren och är servad som den ska
    3. helt orginal och har 10 000-15 000 mil på mätaren och är servad som den ska
    4. helt orginal och har 10 000-15 000 mil på mätaren MEN vet inte hur och när den är servad sist
    5. helt orginal och har 15 000-25 000 mil på mätaren MEN vet inte hur och när den är servad sist
    6. helt orginal och har 25 000 mil eller mer på mätaren MEN har ingen aning om hur och när den är servad sist

    7. smått trimmad och har 0-10 000 mil på mätaren och är servad som den ska
    8. smått trimmad och har 0-10 000 mil på mätaren MEN vet inte hur och när den är servad sist
    9. smått trimmad och har 10 000 mil eller mer på mätaren MEN vet inte hur och när den är servad sist

    10. ordentligt trimmad och har 0-10 000 mil på mätaren och är servad som den ska
    11. ordentligt trimmad och har 0-10 000 mil på mätaren MEN vet inte hur och när den är servad sist
    12. ordentligt trimmad och har 10 000 mil eller mer på mätaren MEN vet inte hur och när den är servad sist

    ..vad bör jag ha i för växellådsolja??

    Vi förutsätter att man sedan tidigare INTE vet vad det är för olja i (märke osv.) utan att man bara eventuellt kan ta reda på det via service-boken eller service-verkstaden.
    (OM man kan ta reda på det och har gjort det finns det någon fördel med att i så fall fortsätta använda likadan/samma olja som tidigare eller bör man byta?)

    Sen finns det ialf ett till alternativ som bör vara med:
    13. Jag har en helt nyrenoverad växellåda, vad bör jag hälla i för olja?

    Sen några allmäna frågor som jag också gärna skulle vilja se tydligt besvarade:
    - Bör jag tänka på något speciellt när jag ska byta växellådsolja rent mek-mässigt?
    - Ska man ha olika olja i för sommar/vinter eller kan man köra med en och samma olja året runt?
    - Med vilka intervaller bör jag byta växellådsoljan?
    - Min bil går mestadels i norra Sverige där det kan vara riktigt kallt på vintern. Bör jag ta hänsyn till det vid val av olja och vad bör jag i sådant fall titta på (beteckningar på flaskan)?
    - Vad finns det för olika typningar av växellådsolja (hur vet man att man om en olja är bättre än en annan)?
    - Vad betyder dessa typningar/beteckningar?
    - Viskositet samt temperaturtålighet, hur kan jag avläsa det på en förpackning samt vad menas med det?
    - Vad är synkningar och vad menas med det?
    - Kan/Bör man ha samma växellådsolja i en ordentligt trimmad bil som i en bil man använder till vardags samt en veteranbil?
    - Hur sköljer man ur en växellåda?
    - Bör man tänka på något speciellt om man ska skölja ur växellådan och kan jag skölja ur den med vilken olja som helst?
    - Vad är MTF-oljor för något? Vad är bra eller dåligt med dom? Kan vem som helst använda en MTF-olja?
    - Måste man köpa en så dyr olja? Finns det inga billigare alternativ än dessa "racing-märkes-oljor" som fungerar lika bra?
    - Helsyntet, delsyntet och mineral? Vad är skillnaden och när bör var och en användas?
    - Är det någon skillnad på vilken olja jag bör/ska ha i om jag har en manuell låda eller automatlåda? Om ja, vad är skillnaden?


    Blev ju en hel del frågor det där! Hoppas nu bara någon som kan det här med växellådsoljor kan och orkar sätta sig och svara på alla dessa frågor!
    Med alla dom besvarade så bör nog forumet i framtiden vara skonat från dom flesta "Vad ska jag ha för växellådsolja"-trådarna.
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    VM i långt inlägg

    Många frågor blir det och lättast är att ringa till någon som kan ämnet bra, tex "växellåds jörgen".
    Finns ju som sagt endel trådar i ämnet men svaren man får om man läser alla dessa är ganska olika och det är mycket "känslor" och jag-testade- den-sorten-och-det-fungerade inblandade.

    Jag valde att ringa till jörgen och fick genom honom mer kött på benen.
    Som tack för det långa och trevliga samtalet köpte jag ett par liter både till 9k:n och till T8:an efter hans rekommendationer.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Jörgen är mycket trevlig att ha å göra med! Inga problem att ringa 01 på natten, han är vaken
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Jörgen är mycket trevlig att ha å göra med! Inga problem...
    Hehe, jodå trevlig att tala med är han.

    Men bara ett litet problem man förstår ju inte ett skit av vad han säger , han har ju värre dialekt än vi här i österbotten. Många "va?" blir det under ett samtal...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Jörgen är mycket trevlig att ha å göra med! Inga problem...
    Hehe, jodå trevlig att tala med är han.

    Men bara ett litet problem man förstår ju inte ett skit av vad han säger , han har ju värre dialekt än vi här i österbotten. Många "va?" blir det under ett samtal...
    Det kan jag faktiskt hålla med om!
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    82

    Dalsländska

    Den dialekten heter Dalslänska och det är det inte många som behärskar, det förstår jag. Den rappa ordföljden som är snudd på samma hastighet som Morse (telegrafi). Men ni kan ju alltid prata Engelska med mig.
    /Vixellåds Jörgen

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Hahaha.
    Jag har inte några problem med Jörgens dialekt...
    Men det kan ju ha och göra med att man dalslänning själv.

    Håller med dom andra.
    Alltid kul och prata med Jörgen.
    /Henrik

Liknande ämnen

  1. Ännu en "Vad är min bil värd" tråd...
    Av rabies i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •