Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorrenovering innan trimning. Vad?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030

    Motorrenovering innan trimning. Vad?

    Hej.
    Har en 9000 Aero -95 som har gått 23000 mil.
    Tänkte låta någon trimfirma leka upp den till ca 300 hk.
    Dock tänkte jag renovera motorn innan detta. Vad skall renoveras.
    Kedjor och spännare såklart, men vad mer bör jag göra?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    ram lager vev lager axial lager kolv ringar sam tdiverse packningar det bästa är nog om du köper kittet som är till 9-5a mycket pris värt

    du bör komma undan med en kostnad på ca 2000kr isf med alla packningar vissa ingår i kittet man kan inte använda allt men det mästa

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Att hamna under 2000:- blir nog lite tight om du skall byta alla lager och kolvringar.

    Lycka till i alla fall.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Instämmer med Rickard där..

    Iofs så kostar inte lager/ringar jättemycket men 2000 är nog på håret..

    Sotningssats kostar ju 4-500 oxå..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Skit i att byta kolvringar, det är säkert inget fel på de som sitter där. Monterar du nya så skall loppen honas lite o ringarna köras in, allt troligtvis till ingen nytta. OM motorn ser någornlunda ren ut innuti så kan man misstänka att smörjning inte varit nå't problem, skulle förvänta mig att lagren är OK. Gör så att du tittar på lagren, ev. mäter upp dem om du är osäker.

    Mitt enkla råd, laga inte sådant som inte är trasigt eller kan förväntas bli trasigt detta århundrade. Detta skrivet av en person som vanligtvis byter grejjer för att undvika framtida problem....

    Att byta kedjor/drev/linjaler etc. kan kanske vara ett vettig idé, har du kollat på prylarna ?

    Ta ett kompressionsprov, torrt samt vått. Detta skall guida dig genom livet....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Att hamna under 2000:- blir nog lite tight om du skall byta alla lager och kolvringar.

    Lycka till i alla fall.
    jag betala ca2000krför mitt på saab iaf visserligen med saab rabatt men ändå

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    ram lager vev lager axial lager kolv ringar sam tdiverse packningar det bästa är nog om du köper kittet som är till 9-5a mycket pris värt

    du bör komma undan med en kostnad på ca 2000kr isf med alla packningar vissa ingår i kittet man kan inte använda allt men det mästa
    Så kittet som är till 9-5:an passar på min? Menar du det för ca 700? Skruva isär motor är inte min OS-gren, är det svårt att byta ramlager och vevlager? Vad är axiallager ? Om jag låter en mek göra det på sin fritid, vad är rimligt pröjs för detta?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    ram lager vev lager axial lager kolv ringar sam tdiverse packningar det bästa är nog om du köper kittet som är till 9-5a mycket pris värt

    du bör komma undan med en kostnad på ca 2000kr isf med alla packningar vissa ingår i kittet man kan inte använda allt men det mästa
    Så kittet som är till 9-5:an passar på min? Menar du det för ca 700? Skruva isär motor är inte min OS-gren, är det svårt att byta ramlager och vevlager? Vad är axiallager ? Om jag låter en mek göra det på sin fritid, vad är rimligt pröjs för detta?
    nej det ä rinte specielt svårt så vdare man inte har tummen mitt ihanden kanske men med hjälp av en handbok så gå rdet fint

    om en saab mek ska göra det svart ? jag vet 2-3000kr om botten delen är lös alltså ur bilen kan jag tänka mig

Liknande ämnen

  1. Motorrenovering 2,3
    Av Matte765 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 15:26
  2. RSV motorrenovering ?
    Av rgolsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 00:19
  3. Delar vid motorrenovering
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 16:20
  4. Motorrenovering 9-5 -98
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •