Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Optimalt insug till turbo...Kobra

  1. #1

    Optimalt insug till turbo...Kobra

    Hej !

    Gjorde en snabb skiss på några olika insug till turbon, vilken är mest opimal om vi antar att minsta diametarn på samtliga rör är samma som inloppet till turbinen? Många eftermarknadskobror ser ju ut som bild 1, vad blir effekten av dessa olika varianter ?

    Kan man säga att bild 4 visar en original kobra i princip ?

    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    3, 2, 1 tycker jag personligen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    ...

    Ettan måste väl vara den som MapTun, SP m.m säljer?
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    I mina ögon så ser 3 bäst ut iaf! Sen om det går att få till den i verkligheten e kanske en annan 5a.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Så är väl bäst, om man får fast skiten



  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Bilder på kobror som fredde la in idag.









  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Är det där jag har gjort en ring som orginalet är mest "strypt" ?


  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Är det där jag har gjort en ring som orginalet är mest "strypt" ?

    Jag anser att det är i böjen in till kompressorn den största flödeshämmande effekten finns. Du vet det stället där det finns så mycket plats att göra det bättre.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Jaha..

    Ett förslag ifrån mig då



    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Förklara gärna hur den groteska mojängen skall monteras !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Förklara gärna hur den groteska mojängen skall monteras !
    Där är du ju.. Visste att du skulle svara..

    Nemen, ja har inte ritat nån verklighetstrogen för jag har ingen på lager att rita av så de funkar inte iaf.. Ja vet

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jasså, har DU ritat den, jag var övertygad om att du hittat den utanför ett dagis.... Vi får väl se om TD04 lägger upp en bild på kungskobran till kvällen. Han lär ha några bilder.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Vi får väl se om TD04 lägger upp en bild på kungskobran till kvällen. Han lär ha några bilder.
    Yes baby! Bite me...

    Skall bli kul att se hur den ser ut. Gärna bild på det (ö)kända kompressorhuset också...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    He he he, vi får väl hoppas att han lägger till några bilder som är "klart förnedrande" för kungskobran....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157

    Re: Optimalt insug till turbo...Kobra

    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Gjorde en snabb skiss på några olika insug till turbon, vilken är mest opimal om vi antar att minsta diametarn på samtliga rör är samma som inloppet till turbinen? Många eftermarknadskobror ser ju ut som bild 1, vad blir effekten av dessa olika varianter ?

    Kan man säga att bild 4 visar en original kobra i princip ?

    Jag förstår att dessa bilderna är klart teoretiska och att verkligheten är så mkt tristare med platsbrist etc, men frågan var faktiskt teoretiskt ställd, så jag vill ge ett helt teoretiskt svar....

    Ingen av bilderna är särskilt bra rent flödesmässigt. T.ex ska man absolut inte ha en kona i ett inlopp utan en tratt...detta därför att gränsskiktet i kanalen växer i en kona och stryper flödet mer och mer när konan minskar kanalen. En tratt minimerar förlusterna i areaminskningen.

    Titta på hur en restriktor ser ut. Tänk dig inloppet i turbon som en del av en restriktor.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Optimalt insug till turbo...Kobra

    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Ingen av bilderna är särskilt bra rent flödesmässigt. T.ex ska man absolut inte ha en kona i ett inlopp utan en tratt...detta därför att gränsskiktet i kanalen växer i en kona och stryper flödet mer och mer när konan minskar kanalen. En tratt minimerar förlusterna i areaminskningen.
    Hej,

    Intressant. Kan du utveckla det där lite närmare, även det där med hur en restriktor ser ut. Har dessvärre aldrig sett en sådan i verkligheten...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17

    Re: Optimalt insug till turbo...Kobra

    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Gjorde en snabb skiss på några olika insug till turbon, vilken är mest opimal om vi antar att minsta diametarn på samtliga rör är samma som inloppet till turbinen? Många eftermarknadskobror ser ju ut som bild 1, vad blir effekten av dessa olika varianter ?

    Kan man säga att bild 4 visar en original kobra i princip ?

    Jag förstår att dessa bilderna är klart teoretiska och att verkligheten är så mkt tristare med platsbrist etc, men frågan var faktiskt teoretiskt ställd, så jag vill ge ett helt teoretiskt svar....

    Ingen av bilderna är särskilt bra rent flödesmässigt. T.ex ska man absolut inte ha en kona i ett inlopp utan en tratt...detta därför att gränsskiktet i kanalen växer i en kona och stryper flödet mer och mer när konan minskar kanalen. En tratt minimerar förlusterna i areaminskningen.

    Titta på hur en restriktor ser ut. Tänk dig inloppet i turbon som en del av en restriktor.
    Hej !

    För mig är en kona och en tratt samma sak...eller menar du att en tratt är rundare ?

    En restriktor har jag aldrig sett men jag skulle gissat att den ser ut som i bild 4 ungefär ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  18. #18
    Om jag skulle konstruerat ett insug utan att igentligen veta nått om luftflöde och aerodynamik skulle jag med möjligen lite bonnfärnuft bygga nått i stil med denna:

    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    restriktor





  20. #20
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Kungscobra och cobra:


    Rätt bra skillnad, fast visst kan även kungscobran se liten ut:
    http://www.badanka.com/upload/uploaded/V12_k-cobra.JPG




    / TD
    CH43J6 m.m.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kobra/turbo fråga OG9-5 -00
    Av MicaelAman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 12:12
  2. Anslutning av kobra mot turbo
    Av segfault i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 08:12
  3. stål till mira för saab sugmotor optimalt flöde ?
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •