Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Walbro bränslepump, 99% bolt on (my ass!)

  1. #1
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Walbro bränslepump, 99% bolt on (my ass!)

    Är dte någon mer än jag som monterat walbros högprestanda pump i sin 900a??
    Det står 99% bolt on vilket jag inte riiiktigt håller med om.
    Man fick ju kapa och trixa både här och där för att man skulle få i den.

    Det gick ju bra men inte fasen var det 99% bolt on



    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=81

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 782
    Du råkar inte ha bilder på hur du gjorde? Jag köpte en i somras men jag har inte orkat installera den. Mycket för att det verkar jobbigt att ta ner tanken men sen det med armaturen också då.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Du råkar inte ha bilder på hur du gjorde? Jag köpte en i somras men jag har inte orkat installera den. Mycket för att det verkar jobbigt att ta ner tanken men sen det med armaturen också då.

    Hade inte kameran med mig och nu sitter allt i tanken igen. Det var inte svårt men jag trodde att det skulle vara enklare. Man vad tvungen att karva upp själva koppen som tanken sitter i då den nya pumpen är grövre. Sen var man tjungen att ta upp ett större hål i en gummigrej som sitter upptill på pumpen då de inte ser lika ut som original. Sen måste kan klippa och koppla lite el men det var inga problem.

    Visst måste vanliga skarvrör tåla bensin?? Typ kabelskor.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Du råkar inte ha bilder på hur du gjorde? Jag köpte en i somras men jag har inte orkat installera den. Mycket för att det verkar jobbigt att ta ner tanken men sen det med armaturen också då.

    Hade inte kameran med mig och nu sitter allt i tanken igen. Det var inte svårt men jag trodde att det skulle vara enklare. Man vad tvungen att karva upp själva koppen som tanken sitter i då den nya pumpen är grövre. Sen var man tjungen att ta upp ett större hål i en gummigrej som sitter upptill på pumpen då de inte ser lika ut som original. Sen måste kan klippa och koppla lite el men det var inga problem.

    Visst måste vanliga skarvrör tåla bensin?? Typ kabelskor.
    Öh...låter lite farligt detta med el och bensin...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    684
    Du har sett på för många Hollywoodproduktioner Bilar exploderar inte hur som helst...de börjar inte ens brinna hur som helst...om det inte är en Volvo då förstås

    Såg ett kul avsnitt av Myth busters på Discovery där dom försökte få ett rum fullt med bensinånga att antändas...kan ju säga att dom hade problem att få fyr på't. Nere i en bensintank är det knappast upplagt för explosionsartad förbränning.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    582
    Tjosan.

    99% e de väll inte. har mont ett par.

    1: gör övre hålet i hållaren större.
    2: ta bort styrpinnarna i undre delen.
    3: ta bort orig hårdplast slang, sätt dit bränsle slang.
    4:skarva el kablar (gärna med smältlimhylsor)


    har gjort 5st nu, den sista tog typ 15min.
    så om man räknar 15min arbete som 99% bolt on så.....

    lycka till
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  7. #7
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av sqr-micke
    Tjosan.

    99% e de väll inte. har mont ett par.

    1: gör övre hålet i hållaren större.
    2: ta bort styrpinnarna i undre delen.
    3: ta bort orig hårdplast slang, sätt dit bränsle slang.
    4:skarva el kablar (gärna med smältlimhylsor)


    har gjort 5st nu, den sista tog typ 15min.
    så om man räknar 15min arbete som 99% bolt on så.....

    lycka till
    gummitutan då? Skär du upp den med kniv? Sen om man visste att man var tvungen att byta ut slangar så hade det ju gått smidigare Inte så lätt att hitta kvällstid alla gånger

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    284

    Brinna

    Asså angående det här med att det börjar brinna i en bensin tank. Det är absolut inte omöjligt, med vid lite varmare väder typ över -10 så blir det för mycket bensin ångor i förhållande till syre så då är det ingen större fara. Det är värre vid -20 då bildas det inte så mycket bensin ånga så då blir det bättre bensin/syre blandning, då går det att sätta i gång det med en statisk stöt om man har oflyt

    Så var försiktiga när ni tankar i vinter, nån som blev rädd nu?
    9-3 SS Aero -05
    Kör:9-3 Aero -07 Avställd:og900 Special

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 782
    Citat Ursprungligen postat av sqr-micke
    Tjosan.

    99% e de väll inte. har mont ett par.

    1: gör övre hålet i hållaren större.
    2: ta bort styrpinnarna i undre delen.
    3: ta bort orig hårdplast slang, sätt dit bränsle slang.
    4:skarva el kablar (gärna med smältlimhylsor)


    har gjort 5st nu, den sista tog typ 15min.
    så om man räknar 15min arbete som 99% bolt on så.....

    lycka till
    Jag håller på med detta nu och jag undrar lite ifall man ska kapa ner styrpinnarna ända ner? Kapar man ända ner hamnar ju bränsleintaget på pumpen rakt över plasten? Den är ju inte centrerad som på originalpumpen.

    Kanske är bättre att lämna lite kvar så att den inte riktigt tar i botten eller?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  10. #10
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    [quote=Blå 900]
    Citat Ursprungligen postat av "sqr-micke":2x08xl6t
    Tjosan.

    99% e de väll inte. har mont ett par.

    1: gör övre hålet i hållaren större.
    2: ta bort styrpinnarna i undre delen.
    3: ta bort orig hårdplast slang, sätt dit bränsle slang.
    4:skarva el kablar (gärna med smältlimhylsor)


    har gjort 5st nu, den sista tog typ 15min.
    så om man räknar 15min arbete som 99% bolt on så.....

    lycka till
    Jag håller på med detta nu och jag undrar lite ifall man ska kapa ner styrpinnarna ända ner? Kapar man ända ner hamnar ju bränsleintaget på pumpen rakt över plasten? Den är ju inte centrerad som på originalpumpen.

    Kanske är bättre att lämna lite kvar så att den inte riktigt tar i botten eller?[/quote:2x08xl6t]

    Jag kapade inte ett skit i botten

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 782
    Åfan det har jag redan gjort men jag lämnade lite kvar för annars skulle ju halva hålet täckas av plast?

    http://www.geting.se/images/IMG_0354.JPG

    http://www.geting.se/images/IMG_0356.JPG Så ser det ut just nu iaf.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    582
    Tjena...

    övre>> "gummit" brukar jag skära med ett varmt rakblad.

    undre> om du klipper med en sidavbitare, så ska du se att de av sig själv lämnar 50% av "spåren" kvar. plus att man kommer inte ända ner, så typ 1mm i botten blir de kvar.
    Annars hamnar pumpen för långt upp och suger luft innan "lampan" tänds.
    Vilket = rasad pump.... jag vet.... har provat

    lycka till
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 782
    Ajfan. Jag kapade inte ner så långt utan lämnade kvar lite så att det kanske är 1,5-2 cm kvar till botten.

    Den lät hemsk när jag slog på tändningen för första gången med ca 4l i tanken men sen var det ingen fara.

    Fyllde tyvärr upp tanken med lite soppa så jag får väl köra slut på den innan jag kan göra nåt åt detta då.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  14. #14
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av sqr-micke
    Tjena...

    övre>> "gummit" brukar jag skära med ett varmt rakblad.

    undre> om du klipper med en sidavbitare, så ska du se att de av sig själv lämnar 50% av "spåren" kvar. plus att man kommer inte ända ner, så typ 1mm i botten blir de kvar.
    Annars hamnar pumpen för långt upp och suger luft innan "lampan" tänds.
    Vilket = rasad pump.... jag vet.... har provat

    lycka till
    så man ska passa sig för att ha dåligt med soppa om man inte har klippt nått alls??

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    158

    Pump

    Hej!

    Hade jag vetat om detta så hade jag kunnat hjälp dig med info hur man gör. Men eftersom du inte köpte den av oss så visst jag ju inte det.
    Med en dremmel och lite slang så monterar man dit den i pumphuset på max 15 min. Finns säkert 10 olika varianter på hur man kan göra.
    Ta tex en 040 pump, den är inte lika kul att montera


    MVH
    Fredrik
    9-3SS Aero -05 415 Hp @ 450 Nm
    Opel insignia OPC 2012

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680

    Re: Pump

    Citat Ursprungligen postat av F1
    Hej!
    Ta tex en 040 pump, den är inte lika kul att montera

    MVH
    Fredrik


    Men sen orkar den med lite mer effekt än walbron oxå...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  17. #17
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Re: Pump

    Citat Ursprungligen postat av F1
    Hej!

    Hade jag vetat om detta så hade jag kunnat hjälp dig med info hur man gör. Men eftersom du inte köpte den av oss så visst jag ju inte det.
    Med en dremmel och lite slang så monterar man dit den i pumphuset på max 15 min. Finns säkert 10 olika varianter på hur man kan göra.
    Ta tex en 040 pump, den är inte lika kul att montera


    MVH
    Fredrik
    Den köptes visst av er men inte av mig

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    158
    Walbropumpen levererar ca 240 liter/timmen @ 5 bar vid 14 volt.
    9-3SS Aero -05 415 Hp @ 450 Nm
    Opel insignia OPC 2012

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Detta "kitt" skall man ha:
    http://www.extremepsi.com/store/custome ... 430&page=2

    Kostar straxt över 700:- +frakt och moms och tull - går man ihop flera o köper så blir frakten billig.

    Jag brukar montera det förfilter som följer med i kittet.
    Även plocka bort ejektorverkan på armatur , även backventiler i snabbkoppling.
    Gör en ny enkel fixtur till pumpen.


    Även spridare:

    http://www.racetronix.com/L107FM.html

    Kostar 1700:- +frakt och moms och tull för komplett uppsättning om 4st - går man ihop flera o köper så blir frakten billig.


    Tipset är att lägga upp en samköpstråd i "Offtopic" delen av forumet med regelbundna beställningar - typ 1 gång i månaden - ruskigt billigt - halva priset typ

    Mvh Marko

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 216
    Lyfter en gammal tråd lite.

    Denna ejektorverkan som finns orginal, vad är det bra till?
    Ska jag ha den kvar? T-korset som den bla är ihopkopplat med måste ju strypa mycket tycker jag. Plugga den?
    Att få dit pumpen ser jag inga problem med, lite kapningar bara men det måste väl vara tätt så att "pumphuset" kan suga soppa från tanken när pumpen går va? Varför annars skulle där sitta en O-ring?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Orginal Walbro bränslepump
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-25, 19:15
  2. Walbro 255 bränslepump till 900T -94
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 03:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •