Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: framvagns drivaxel hjullager problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    38

    framvagns drivaxel hjullager problem

    har en saab 9000i 87a märkte igår att den har börjat knackat höger fram. låter ingen när jag gasar inget när jag bromsar men när jag rullar så tick tick tick tick tick känns även liite liite i pedalerna. så vad kan de vara hjullager eller drivaxel eller nått helt annat??
    Saab 9000i r.i.p

  2. #2
    Hej

    Ett hjullager test gör du enklast på följande sätt: (Kan vara lite jäkligare om du har fått snö där du bor så var iså fall försiktig samt så bör du vara ensam på vägen eftersom du behöver hela vägens bredd)

    Accelerera upp till låt oss säga 50km/h och frikoppla sväng åt vänster sen åter till höger gör nu så och se om det blir några förändringar i ljudet.
    -blir det t.ex tyst när du svänger vänster men låter kraftigare när du svänger tillbaka åt höger så har du ett hjullager på vänster sida som håller på att tacka för sig eller vise versa.

    En drivknut (yttre) som tickar/knackar kollar du genom att köra i cirklar på t.ex en parkeringsplan-fullt ratt utslag -då brukar man kunna höra vilken sida som "tickar" För att vid motorbroms samt vid acc så har du inget miss ljud på en drivknut

    Rätta mig gärna om jag har fel i dessa teorier/tester

    Mvh Jonas

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    38
    ok då borde de vara driivknuten. för den är nästan nybytt på vänster sida.. och de verkar vara på högersida de låter.. hur länge kan man köra med en tickade drivknut? men de tickar när jag rullar raktfram och kopplar ur. på högersida.
    Saab 9000i r.i.p

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    38
    har nu varit ute och testat lite.. har haft full rattutslag och kört int eett ljud. har även svängs åt sidorna och ljudet försvinner då när man både svänger lite åt höger och vänster.. så de borde inte vara problemet.. jag har tänkt (har inte haynes boken här) om det kanske kan vara nån innre drivknut??? för ibland när jag ska köra iväg så har de knakat ibland. jag testade även att backa med fullt rattutslag.. inte ett ljud då heller.. ljudet uppstår då jag kopplar ur. inte när jag motorbromsar eller bromsar vanligt.


    uppdaterad::

    problemet löst. kärvande bromsar som hade värmt så hjulen inte satt fast ordentligt.
    Saab 9000i r.i.p

Liknande ämnen

  1. Byte Hjullager 9-5 rostig drivaxel
    Av hucki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 21:47
  2. Framvagns problem
    Av Glader9991 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 17:28
  3. Drivaxel eller hjullager? Differential tror dom nu. "LÖ
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 22:37
  4. Problem med inre styrstag vid framvagns inställning (OG 93)
    Av tkiuru i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •